Sunday, November 30, 2014

Dan Kerana Allah, Bersabarlah(74:7)




Salam w.b.t.
        Setinggi-tinggi rasa kesyukuran dirafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurniaNya dapatlah saya kembali bertinta di sini.Alhamdulillah.Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Baginda Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda yang telah banyak berkorban sehingga tertumpahnya nikmat iman dan Islam ke dalam jiwa kita semua.


        Allahu Rabbi...menghitung hari semakin membuatkanku tersenyum sendirian membilang semakin dekat saya dengan exam final di UNISEL.Semoga siap segala persiapan sebelum kembali ke sana.In Shaa Allah.Ya Allah , semakin hari saya berusaha untuk mendapatkan ia , Kau terlebih dahulu menunjukkan yang mana terbaik untuk saya memilihnya. Dan saat ini hati saya tertutup untuknya. Berilah kekuatan kepada saya  untuk tabah dan redha dengan segala hakikat yang telah Kau berikan ke atas diri saya.Sungguh , melupakan ia adalah cara terbaik dan cita-cita untuk kembali kepangkuan Ilahi sentiasa tersemat di hati....kerana Dialah yang sebenar-benar kekasih hati.

        Benar bila berbicara soal jodoh bukan mudah.Pilihan di hadapan bermacam , tetapi bagaimanakah hubungan kita dengan Allah ketika ingin si pendamping menerima dengan ikhlas seadanya kita.Hingga akhirnya air mata menjadi taruhan.Cukuplah kepada Allah segala harapan disandarkan.

Saat ini peringatan daripada sahabat benar-benar diperlukan....terima kasih atas nasihatnya:

       =') Ukhti, bersangka baiklah dgn ujian yang Allah titipkan..Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk makhlukNya. Sedarlah, mungkin si dia pergi meninggalkanmu.Tapi Allah akan sntiasa kekal dan terus berada di sisimu.Gapailah cinta Allah. Nescaya, dengan izinNya, Dia akan mengurniakanmu jodoh yang jauh lebih baik..=)


"Cinta dan kasih sayang manusia itu hanyalah setitis jika nak dibandingkan dengan selautan cinta dan kasih sayang Allah. Sekiranya kamu kehilangan yang setitis itu, ia tidak akan menjejaskan kehidupanmu selagi yang selautan itu masih kamu miliki.." =) 

     Kamu sebenarnya tidak kehilangan apa-apa pun ukhti, kerana pada asalnya kita tidak pernah memiliki apa-apa..si dia milik Allah..Kita semua milik Allah. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNya. 

      Bila tak ada jodoh bukan kerana dia tak baik untuk kamu atau sebaliknya. Tapi sebab dia memang tidak tertulis untuk kamu di Luh Mahfuz sejak azali lagi. Atau mungkin kerana makin dekat kamu dgn si dia, makin kamu menjauh dgn DIA.. 

      Paling penting, Allah itu Pemilik & Pencipta Cinta.. Jika cinta manusia yang kita inginkn, mohonlah kepada Penciptanya..moga dikurniakn jodoh yang terbaik buatmu. Semaikan kekuatan dalam dirimu dengan mengingati ALLAH. Pasti hati akan jdi lebih tenang. itu JanjiNya.! =)



“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
(Surah al-Ankabut :2-3)

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
(Surah al-Baqarah : 216)

       Saat ini , saya ingin fokus kepada pelajaran , dan pada masa yang sama ingin menyibukkan diri dengan dakwah dan tarbiah.Mungkin masa ini saya perlu berusaha dengan gigih demi berbakti untuk agama.Jujur setelah penyerahan jiwa dan raga kepadaNya, saya tenang.Ya Allah , jika saya rebah , ingatkanlah saya akan janjiMu agar terhindar segala kegusaran hati.

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails