Monday, July 28, 2014

Kesyukuran Menjelang Lebaran


Salam w.b.t

      Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa’kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin dan limpah kurnianya dapatlah kembali bertinta di teratak ini. Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda yang telah banyak mengajar erti kesabaran dan pengorbanan demi meraih cinta dan redha Tuhan.

      Sekali lagi dilafazkan rasa syukur kerana kita semua diberi peluang bertemu dengan bulan Ramadhan yang mulia dan bulan Syawal bagi meraikan kemenangan sepanjang bulan Ramadhan yang telah pergi meninggalkan kita.Harapannya , walaupun Ramadhan telah pergi , moga-moga hati kita sentiasa merinduinya.Berdoalah semoga kita semua diberi lagi peluang untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang untuk merasa nikmat ketaqwaan hanya kepada Dia.Hal ini kerana nikmat kesihatan ini , kita tidak tahu akan berakhir bila sahabatku. 

        Alhamdulillah sekiranya peluang kehidupan yang panjang masih diberikan kepada kita.Tetapi sekiranya tidak sampai ke Ramadhan yang seterusnya , harapannya semoga Ramadhan kali ini adalah merupakan Ramadhan yang terbaik buat kita semua.
Dikesempatan ini , kami seisi keluarga mengucapkan Selamat Eidul Fitri , Takaballahu minna waminkum , semoga Allah SWT menerima semua amalan kita.Di bulan yang mulia ini , laksanakanlah amalan ziarah-menziarahi sanak saudara , rakan dan taulan , bersama memohon kemaafan , memberi hadiah sebagai tanda ukhwah dan juga bersedekah.

        Untuk Eidul fitri pada tahun ini agak meriah kerana beraya bersama ipar dan anak sedara saya iaitu adik Humairah. Kehadirannya merupakan kegembiraan buat kami sekeluarga.

        Pagi tadi selepas bersarapan , kami menziarahi kubur arwah adik….dan ternyata kunjungan ke pusara adik menyentap aksi kami.Dari jauh sudah kelihatan ibu bapa dan keluarga arwah kawan arwah adik menyiram air ke pusara arwah adik. Kami sekeluarga memahami bahawa rasa sayang mereka terhadap adik memang tidak boleh disangkal lagi.

       Mana tidaknya , selepas beberapa hari arwah adik meninggal  , 2 orang anaknya(kembar)  yang sebaya dengan arwah adik juga turut meninggal disebabkan koma selepas terlibat di dalam kemalangan.Benarlah kuasa Allah SWT , berhak ke atasNya untuk mengambil kembali nyawa sesiapa yang dikehendakiNya.

 “Ibu , adik nak siram kubur kawan arwah abang tau.”

Itulah ayat yang akan didengar oleh anak-anak kecil, kawan kepada arwah adik.
Hati sentiasa terdetik kebaikan berupa apakah yang dilakukan oleh arwah adik saya sehingga orang sekeliling menyebut namanya walaupun hampir 3 tahun pemergiannya. Moga-moga Allah SWT merahmati arwah adik dan menempatkan mereka dalam kalangan mereka yang beriman.
*************************************

       Sebelum berundur diri, perlu diingat sambutan Aidilfitri itu mesti dilakukan dalam kerangka syariat Islam. Umat Islam perlu mengikut lunas-lunas akhlak dan syariat Islam. Rasa kehambaan dan ketakwaan yang dibina di bulan Ramadan itu jangan dicemarkan dengan perbuatan dan amalan-amalan yang boleh merosakkan kembali ketakwaan kita kepada Allah SWT.
 
      Aidilfitri bukanlah hari untuk kita melampiaskan kembali hawa nafsu sekehendak hati. Kegembiraan ini mestilah dizahirkan dengan membesarkan Allah dengan takbir (Allahu akhbar), tahmid (Alhamdulillah) dan taqdis (Subhanallah). Bertakbir pada 1 Syawal adalah amalan yang disyariatkan dan ia bermula ketika terlihatnya anak bulan dan berakhir setelah iman selesai berkhutbah solat Aidilfitri.

       Apa yang penting ialah sambut Aidilfitri mestilah disambut dalam kerangka syariat Islam supaya nilai ketakwaan kita tidak tercemar dengan amalan-amalan yang menyalahi syariat. Sewajarnyalah, kesan ibadah puasa dapat membangun dan menyuburkan nilai-nilai terpuji dalam diri kita sepanjang hayat. “Allahu Akhbar, Allahu Akhbar, Allahu Akhbar Walillahil Hamd”.

Saturday, July 19, 2014

Program Aman Palestin di sekolah Batu Pahat


                                                                   Salam w.b.t
       Setinggi-tinggi rasa syukur dirafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan kasih sayangNya dapatlah saya kembali menukilkan secebis rasa di sini.Alhamdulillah. Selawat dan salam  ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW , ahli keluarga dan para sahabat Baginda yang telah banyak berkorban jiwa raga demi mempertahankan agama Islam tercinta.

      Alhamdulillah pada Rabu lepas , 16 Julai 2014 telah berlangsungnya Program Aman Palestin di sekolah-sekolah di Batu Pahat. Program yang diadakan dengan kerjasama PEMBINA(Persatuan Belia Islam Nasional) nampaknya menarik hati pelajar-pelajar sekolah menengah ini untuk lebih cakna isu Palestin. Sebanyak dua buah sekolah terpilih diadakan program Aman Palestin ini , iaitu SMA Tarbiyah Islamiah dan SMK Tun Aminah.

Dengan tajuknya :Palestin Berdarah , Di Manakah Solehudinnya?

Teringat pesan Imam Gaza yang turut bersama-sama kami di dalam misi ini , Imam Ahmad Rami , katanya :

" Rakyat Malaysia , jangan lupakan kami di Gaza , teruskan berdoa."

Apabila adik-adik bertanya :

"Akak dah pernah pergi Palestin ke?"

Jawapan:

"Belum lagi , tetapi cita-cita itu sentiasa ada.Dik , sebenarnya banyak cara yang boleh kita lakukan untuk bantu rakyat Palestin. Mengingati mereka di dalam doa setiap kali selepas solat , menyumbang wang kepada mereka , menyebarkan informasi terkini berkenaan Palestin , dan yang paling penting diri kita sendiri berusaha untuk memperbaiki diri ke arah yang lebih baik.Hidup perlu ada matlamat. Apabila ada matlamat yang jelas , kita tidak akan main-main dengan kehidupan ini.Macam di Palestin , saat negara mereka diserang bertubi-tubi oleh Zionis , wujudnya dalam diri mereka semangat intifadah(kebangkitan) untuk mempertahankan tanah air mereka.Hebatnya fasa intifadah ini digunakan untuk membersihkan masyarakat Palestin daripada penyakit-penyakit sosial yang turut menyerang masyarakat mereka.Mereka kini semakin menginsafi situasi sebenar yang menimpa mereka dan kini lebih gigih bekerja demi survival umat serta kedaulatan bumi Palestin."

Seketika teringat kembali kata-kata Solehudin Al-Ayyubi yang pernah membebaskan Masjid Al-Aqsa suatu ketika dahulu.Ada dalam kalangan sahabatnya bertanya kenapa Solehuddin sangat serius , tidak banyak ketawa.

Lalu beliau dengan yakin menjawab :
"Bagaimana aku ingin ketawa sedangkan Masjid Al-Aqsa masih ditawan oleh musuh!!"

In Shaa Allah selepas ini PEMBINA & Aman Palestin akan berprogram di MRSM BP...Nantikan kehadiran kami di tempat anda ;)

Maaf entri kali ini simple sahaja.Di bawah ini saya kongsikan beberapa gambar semasa program kami yang diadakan di sekolah-sekolah di Batu Pahat.

Program Aman Palestin di SMK Tun Aminah. Imam Gaza , Imam Ahmad Rami turut hadir bersama-sama semasa program ini.

Program Aman Palestin di SMA Tarbiyah Islamiah

Bersama-sama adik-adik junior di SMK Tun Aminah

Alhamdulillah diberi kesempatan bergambar dengan Imam Gaza , Imam Ahmad Rami

*Tidak sabar-sabar mahu sambung belajar di Selangor.Semoga Allah redha.Cukuplah Allah SWT untukku.

Tuesday, July 8, 2014

Maksimumkan Ketabahanmu Wahai Murobbi


                                                                   Salam w.b.t
       Setinggi-tinggi rasa syukur dirafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan kasih sayangNya dapatlah saya kembali menukilkan secebis rasa di sini.Alhamdulillah. Selawat dan salam  ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW , ahli keluarga dan para sahabat Baginda yang telah banyak berkorban demi mempertahankan  daulah Islam tertegak di bumi Malaysia.

      In Shaa Allah untuk entri kali ini bertajuk "Maksimumkan Ketabahanmu Wahai Murobbi." Di kala kekencangan dakwah mula berkobar , maka terpaculah kalam taat setia seorang pendakwah untuk setia berkorban jiwa , raga , harta , masa dan keluarga demi Islam tercinta.

      Kisah ini mungkin benar berlaku....semoga dirinya tabah menghadapi liku-liku kehidupan sebagai seorang hamba Allah , seorang pendakwah , seorang pemimpin, seorang pelajar dan juga seorang anak kepada ayahanda dan bondanya.

      Dia tidak meminta begini , ternyata jika dia diberi pilihan sama ada untuk meneruskan usaha dakwah ataupun meninggalkan dakwahnya begitu sahaja , saya benar-benar yakin dia akan thabat di jalan dakwah ini kerana kecintaanNya kepada Yang Maha Pencipta dan juga janjinya ingin hidup dan mati di jalan dakwah dan tarbiah ini.MasyaAllah.

     Di sisi lain , dia memahami untuk meninggalkan sesuatu kebaikan sememangnya mudah , tetapi untuk membentuk dan membina mahligai kebaikan bukan suatu yang mudah.Jika mudahlah manusia itu nak berbuat kebaikan , pasti jauh sekali dunia ini dari pelbagai ragam kerakusan.Tapi tabiatnya sifatnya manusia bukan begitu kerana di kiri dan kanan jasad manusia itu sentiasa bertarungnya antara akal dan nafsu.

      Bertapa hebatnya Allah SWT yang menciptakan hambaNya untuk menjadikan manusia itu sendiri sebagai khalifah di bumi ini.Kenapa  diamanahkan bumi ini untuk manusia ? boleh rujuk surah Al-Baqarah ayat ke 30.Ketahuilah bahawa Pencipta itu berhak ke atas makhluk ciptaanNya.


“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi”. Mereka berkata: “Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”. 
(Al Baqarah: 30) 

       Selain itu , Allah SWT berfirman  di dalam surah Al- Ahzab ayat ke 72 bagi menunjukkan bahawa tugas untuk memikul amanah sebagai penyebar risalah Islam pernah ditawarkan kepada langit , bumi dan gunung-gunung , tetapi mereka semua enggan kerana khuatir akan mengkhianatinya amanah yang telah termetri antaranya dengan Allah SWT.

 "Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh," 
(Al-Ahzab: 72)

       Doa saya semoga kitalah pemimpin yang tabah itu , kitalah murobbi yang kental itu.Kita terlalu bertuah  terpilih memikul tugas dan tanggungjawab ini.Ganjaran yang sangat besar bagi mereka yang sabar dan rela berkorban demi agama Allah SWT seperti yang telah dipertontonkan seperti para sahabat dahulu , iaitu tidak lain dan tidak bukan adalah syurga Allah SWT. Syurga yang sangat indah di mana terdapatnya sungai-sungai berwarna-warni yang mengalir beserta nikmat-nikmat yang lain hasil keimanan dan amalan kebaikan yang dilakukan sepanjang hidup di dunia.


Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezki buah-buahan dalam surga-surga itu, mereka mengatakan : "Inilah yang pernah diberikan kepada Kami dahulu." mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya.
(Al-Baqarah:25)




       Seorang murobbi yang berjiwa besar , tidak akan mudah melihat paparan kehidupan mereka sebagai satu musibah , tetapi akan berusaha memandangnya dari sudut yang terindah.Bicaranya , bicara zikir , manakala diamnya pula diam kerana berfikir.Dia tidak akan mudah melatah apabila kekusutan datang menimpa , tetapi dia akan gagah mengharungi setiap satu ujian itu dengan penuh pengantungan harapannya kepada Allah SWT.

      Murobbi yang baik akan sentiasa beriltizam untuk menunjukkan qudwah yang baik kepada mutarabbinya. Di dalam solatnya , ingatan dan doa buat mutarabbinya sentiasa berlegar di bibirnya sehingga dia memohon dengan penuh harapan kepada Rabbnya , Tuhan yang memegang hati-hati mutarabbinya supaya dikekalkan jiwa istiqamah  dan cinta mutarabbinya itu terhadap jalan dakwah dan tarbiyah ini. Murobbi itu sanggup mengorbankan masa terhadap kerjayanya ,jiwanya yang mungkin terkadang serabut dengan amanah lain di tempat kerjanya dan perasaannya sendiri semata-mata ingin lebih dekat dengan mutarabbinya.

       Murobbi yang baik juga sentiasa bercita-cita agar suatu hari mutarabbinya itulah yang akan menyambung usaha dakwah yang pernah diterajuinya sebelum ini.Dia tidak berduka jika mutarabbinya lebih hebat daripadanya , malah dia akan bahagia dan gembira walaupun tidak terpamir reaksinya itu secara zahir.Dan percayakah anda jika saya katakan bahawa anda akan mendapat anak usrah sebagaimana anda menjadi anak usrah dahulu kala?Persoalan ini sebenarnya bukan ditujukan buat anda sahaja , tetapi juga sebenarnya pada diri saya sendiri. Yup , dan saya pernah merasakan pengalaman itu.

     Jika semasa bergelar anak usrah dahulu , kita asyik bagi alasan itu dan ini supaya dapat melepaskan diri daripada urusan dakwah , jangan terkejut sekiranya anak usrah kita pun akan beri banyak alasan untuk mengelakkan diri daripada terlibat dalam urusan dakwah. Jika semasa bergelar anak usrah dahulu , kita main-main time usrah , tidak fokus kepada apa yang murobbi kita sampaikan , jangan terkejut sekiranya anak usrah kita pun akan main-mainkan kita ketika dalam usrah.

      Lambat laun , semakin jauh mereka daripada kita , semakin dia rasa suka kerana tidak perlu terikat dengan tugasan usrah , hafalan surah , dan akan berkurangnya rasa penting dirinya terhadap dakwah.Berbanding mereka yang menjiwai watak seorang anak usrah yang baik semasa zaman kemutarabbiannya , In Shaa Allah nilai itu dapat dirasai dan di contohi oleh mutarabbinya apabila dia menjadi murobbi suatu hari nanti.

      Bukan itu sahaja , murobbi yang baik juga akan bersedia menjadi pendengar yang baik kepada masalah dan pandangan mutarabbinya. Lantas daripada itu , dia akan cuba memberi solusi yang sesuai yang boleh diamalkan dan dilaksanakan. Sampaikan pada masa yang sama kemesraannya itu mampu membantu dirinya mengenali watak setiap mutarabbinya itu. 

"Oh , rupanya Aminah suka bawa makanan time usrah ."

"Oh , rupanya Hajar suka tengok video time usrah."

"Oh , rupanya Syikin ni pendiam , tapi bila dia bagi pendapat , pendapatnya paling bernas."

"Oh , rupanya Aqilah suka usrah sambil riadah...sebabnya dia atlit lumba lari di  universitinya."

dan macam-macam lagi....

        Hinggakan pernah ada murobbi yang sanggup menyimpan segala masalah yang dialami , menyembunyikan kekusutan keewangan yang dihadapi ketika mahu menuju ke destinasi mutarabbinya , tidak memberitahu bahawa dia sebenarnya  sakit dan macam-macam lagi kerana saat itu dia tahu penggantungan harap yang sebenarnya hanya kepada Ilahi. Rasa kecil hati , putus asa , bimbang di buang sejauhnya , dan yang  tinggal hanyalah keyakinannya terhadap Allah SWT dan kerinduannya untuk bertemu dengan Allah SWT dan Rasulullah SAW.

       Sama-samalah kita berdoa semoga Allah SWT memberi kita kekuatan thabat di jalan ini. Jika tidak dapat menzerokan alasan, kurangkanlah alasan ketika diberi amanah melaksanakan tugasan dakwah. Ermmm...saya sering juga berfikir , macamana ek jika para sahabat banyak beri alasan , pastinya nikmat keimanan , keIslaman , kebahagiaan dan keamanan tidak mampu kita kecapi hingga saat ini. Saya mengingatkan diri sendiri. Teruskan berdoa sehingga saat kejayaan itu akan tiba.Bersabarlah!

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails