Sunday, May 12, 2013

Harapan Ke Korea


Salam w.b.t.
Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan izinNya dapatlah saya bertinta di teratak ini.Alhamdulillah.Tidak dilupakan juga , selawat dan salam ke atas Junjugan Mulia, Rasulullah SAW ,ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.

Semalam berusrah online bersama sahabat.Ya Allah terima kasih kerana Engkau kurniakan rasa kasih sayang di antara kami. Hasil daripada kasih ini , kami cuba mendidik diri kami untuk thabat di jalanMu ini walau pimpinan bagi akhwat PEMBINA Batu Pahat baru hendak bercambah subur.Kami yakin dengan segala kekuasaanMu.Walaupun jumlah kami sedikit buat masa ini , kami yakin Engkau pasti akan membantu dalam mempermudahkan urusan ini.Sesungguhnya kepada Engkau kami berserah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.

Harapan Ke Korea??
Sebenarnya ikutkan perancangan awal sememangnya saya mahu mengembara mencari ibrah di bumi Mekah bagi menunaikan ibadah umrah bersama ummi dan ayah, tetapi tidak berkesempatan disebabkan ayah dan ummi merancang wang yang sedia ada digunakan untuk membina jambatan di kediaman kami.Saya faham perasaan ayah yang bertungkus lumus saat ini menyiapkan sendiri jambatan rumah kami.Saya sedih tiap kali melihat ayah terpaksa angkat simen sendiri, ayah terpaksa turun ke dalam parit untuk membuat tapak jambatan tanpa dibantu oleh sesiapa.Ayah kata , jika arwah adik Hakim masih ada, pasti dia boleh tolong ayah.Ayah membuat keputusan untuk membina jambatan sendiri melihat kepada kos yang cukup-cukup untuk menampung perbelanjaan membuat jambatan.Pernah suatu ketika, saya mencadangkan kepada ayah untuk mengupah sahaja orang lain untuk menyiapkan jambatan, tetapi nasihat ayah , tidak perlulah kerana kos mengupah sahaja hampir mencecah RM10 000.Dari raut wajah ayah, saya tahu ayah penat...dan tiap kali saya mengoffer diri untuk membantu , ayah hanya senyum semanis kurma lalu mengatakan :

"Tak pe kak ngah , ayah boleh buat sendiri...Tapi jika kak ngah nak bantu juga , tolong-tolonglah bagi dorongan pada ayah dan doakan ayah agar Allah memberi kesihatan kepada ayah....biar nanti jambatan ini boleh cepat siap."

Saya hanya menyambut senyuman ayah dengan senyuman sesisa cuka.Rasa seperti kaku seketika.Saya tahu ketiadaan arwah adik Hakim hingga saat ini tidak boleh dipertikai lagi kerana Allah SWT lebih menyayanginya. Saya juga sedaya upaya membantu ayah seperti mengangkat kayu dan simen bersama-sama ayah, menunggu dan melihat ayah bekerja saat ayah masuk ke dalam parit menyiapkan tapak jambatan. Hati saya yakin, cita-cita ayah untuk menyiapkan jambatan kebahagiaan rumah kami pasti akan tercapai nanti. Hanya menunggu masa..Saya juga yakin , dengan tinggal kami 3 anak perempuan ayah dan ummi , Allah SWT pasti menjanjikan sesuatu yang lebih baik selepas ini.InsyaAllah.

Kembali pada cerita untuk menunaikan ibadah umrah pada tahun ini juga tertunda disebabkan syaratnya perlulah pergi bersama mahram. Saya benar-benar ingin pergi menunaikan umrah , tetapi tidak mahu tergesa-gesa kerana mungkin wang simpanan saya yang sedia ada perlu digunakan untuk membantu perbelanjaan membuat jambatan rumah kami....di samping saya juga belum bersuami lagi ;) .

InsyaAllah saya merancang untuk mengembara ke bumi Korea pada akhir tahun ini...jika Allah izinkan.Saya ingin mengambil ibrah sepangjang bermusafir di Korea, di samping mencari satu titik kekuatan untuk meneruskan penulisan buku saya yang pertama.Saya ingin lupakan segala cintan cintun semalam dan saya berjanji dengan diri saya yang saya ingin terus bergerak ke hadapan.Saya ingin mulakan tasbih cinta saya yang berasaskan hanya cinta kepada Pencipta Sekalian Alam, iaitu Allah SWT.

Saya akui tiap kali teringat akannya, pasti saya akan menangis. Tidak mampu untuk memaksa tetapi sedaya upaya untuk memujuk diri melepaskannya dan redha dengan segala ketentuan.Moga dipengakhirannya saya akan menemui ketenangan.Biarlah dia bersama yang teristimewa di hatinya, dan saya pula bersama yang saya cintai ...iaitu bersama cinta Ilahi yang akan disemat di hati dan  sanubari.Saya perlu kuat!!!

Pengembaraan di bumi Korea moga-moga nanti akan mencoretkan 1001 kekuatan untuk menjengah kehidupan bersama-sama insan yang pelbagai.Walau saat itu lama lagi, akanku suntik antibodi keinginan belayar ke sana sebagai motivasi bagi diri ini.Wahai sahabat , teruskan berjuang! Jangan gentar.Yakinlah Allah SWT sentiasa bersama-sama kita.
                                                             

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails