Saturday, October 6, 2012

22 Oktober 2012...Debar



Salam w.b.t.
      Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW , ahli keluarga serta sahabat handai Baginda.Setinggi-tinggi rasa syukur dirafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan rahmat dan kasih sayangNya dapatlah saya kembali bercangkir secebis tinta di sini.Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah.

       Sesungguhnya benarlah janji Allah SWT itu pasti.Bagaikan mimpi bagi diri ini yang hina apabila disahkan untuk berkhidmat dengan kementrian kesihatan sebagai Juruteknologi Makmal Perubatan.Tiada kata yang mampu diungkap melainkan rasa syukur padaNya.Mohon doa semua.InsyaAllah pada 22 Oktober 2012 yang bersamaan dengan hari Isnin , saya diminta melaporkan diri di Johor Bahru. Sebenarnya status penempatan di sana sekadar untuk melapor diri , bukan tempat tetap saya bekerja.Yang pastinya , saya berharap ke mana pun saya dicampakkan , saya harap Allah SWT sentiasa memberi kekuatan kepada saya untuk mengharungi lautan kehidupan yang semakin mencabar.

   InsyaAllah pada seberapa saat yang ada ini, saya cuba untuk berkongsi sedikit adab-adab bekerja.Perkara ini begitu dekat dengan kehidupan ini yang akan berkhidmat di jabatan tidak lama lagi.Doanya , semoga sahabat-sahabat lain yang juga bersama-sama perjuangan ini  akan cuba memahami tujuan dan matlamat kalian bekerja.Niat bukan untuk mencari keuntungan keewangan di dunia , tetapi untuk mencari redhaNya semata.Untuk mereka yang bekerja, mari sama-sama kita renung dan amalkan sikap yang baik sewaktu bekerja.Semoga bermanfaat.InsyaAllah.
****************************
ADAB-ADAB BEKERJA
  1. Niat.. Menghadirkan niat yang ikhlas dan menganggap pekerjaan yang dilakukan sebagai satu ibadah.
  2. Jangan bertangguh. Kerja yang boleh disiapkan hari ini jangan ditangguh hingga esok.
  3. Berpagi-pagi. Datang awal ke pejabat. Rasulullah saw bersabda: “Ya Allah Ya Tuhanku, berkatilah umatku yang berpagi-pagi.” (Riwayat al-Tirmizi, Ibnu Majah dan Ahmad)
  4. Tekun. Tekun dan komited dalam pekerjaan, sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Sesungguhnya Allah menyukai apabila seseorang itu melakukan sesuatu, ia lakukan dengan tekun.” (Riwayat al-Baihaqi)
  5. Rendah diri. Jangan bersifat sombong sesama rakan sejawat dan juga orang yang ingin berurusan dengan kita.
  6. Utamakan ibadah. Jangan menyibukkan diri dengan kerja hingga mengetepikan urusan ibadah kepada Allah.
  7. Halal. Menjauhi pekerjaan yang mendatangkan sumber rezeki yang tidak halal.
  8. Amanah. Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan sebaik mungkin.
*Saya perlu matang melalui rencah kehidupan...be strong ummu!!!Jangan banyak nangis , tapi kumpulkan seberapa banyak semangat untuk cekal menghadapi kehidupan saat ini dan yang akan mendatang*

3 comments:

  1. all the best Ummu :) semoga berjaya dunia akhrat :)

    ReplyDelete
  2. Good luck^^ Be strong.InsyaAllah.Semoga Allah permudahkan urusan awak.
    takutnya nk praktikal t huhu.

    ReplyDelete

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails