Saturday, June 30, 2012

Apa Khabar Oxford?

Salam w.b.t.
      Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulullah SAW ,ahli keluarga dan sahabat handai Baginda. Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan izinNya , dapatlah saya kembali bertinta di teratak tercinta ini sekali lagi pada kali ini.Alhamdulillah.



      InsyaAllah untuk entri kali ini , saya ingin membawa para pembaca menyelami "Apa Khabar Oxford?"Mesti anda tertanya-tanya , saya dah pernah ke sana ke ataupun akan melanjutkan pelajaran ke sana :) Sebenarnya kedua-duanya tidak , tetapi tujuan penulisan ini adalah untuk memberitahu sahabat pembaca yang saya kasihi rahsia keunggulan University Oxford yang mampu mengekalkan kecemerlangannya selama 900 tahun lamanya.


     Oxford merupakan universiti terbaik di Britain dan antara tiga universiti ulung dunia selain Universiti Harvard dan Universiti Cambridge.Sebab yang lain juga penulisan ini dicangkirkan adalah kerana sememangnya saya memang meminati cara pembelajaran yang diamalkan di sana hingga mampu melahirkan pelajar-pelajar Islam yang hebat-hebat.InsyaAllah , melanjutkan pelajaran ke university ini sememangnya menjadi impian saya sejak kecil.Cumanya bergantung pada rezeki pada kehidupan saya... selepas saya berdoa , berusaha , berikhtiar dan bertawakkal kepada Allah SWT Yang Maha Esa.


     Teacher saya selalu ingatkan kepada saya bahawa tidak ada yang mustahil di dunia ini selagi kamu berusaha.Kata-kata yang sungguh mengetuk pintu kelemahan diri ini dan sekali gus menerobos tembok kemustahilan yang InsyaAllah mampu untuk saya terjahi di kemudian hari.Walaubagaimanapun , ilmu al-Quran , ilmu bahasa Arab perlu dipelajari terlebih dahulu sebagai penenang jati diri sebagai seorang muslim. Yang penting saya perlu sentiasa kuat dan gagah!!! 



     Saya ingat lagi pada tahun 2011 yang lalu , ketika itu saya sedang mendengar radio IKIM.FM  , saya terdengar satu wawancara berkenaan seorang anak Malaysia yang berasal dari Perak, berumur 32 tahun dan telah menempuh kejayaan di Oxford University, United Kingdom.Beliau mula-mulanya belajar di pondok di Malaysia dan Indonesia kemudian belajar di Oxford University. Di sana beliau belajar sampai ke tahap PhD. Semasa hendak balik ke Malaysia, Oxford University telah menawarkan beliau jawatan pensyarah .


    Semasa wawancara tersebut banyaklah soalan-soalan yang dikemukakan oleh pendengar.Antaranya ialah :
-Apakah istimewanya Oxford University dengan yang lain?
Beliau tidak menjawab banyak tetapi katanya moto Oxford University dalam bahasa Sanskrit itu jika diterjemahkan bermaksud "Allah sumber cahaya kami". Lagipun konsep TUTORIAL itu diambil dari konsep pengajian Islam, TALAQI. Belajar dengan bersemuka dengan tok guru.


-Ada juga pendengar bertanyakan bagaimana supaya anak-anak mereka boleh menjadi pandai. Banyak cara kata beliau. Salah satu darinya ialah :-
1) Amalkan surah Al-Insyirah setiap hari.
2) Sebelum belajar, betulkan niat untuk belajar berdasarkan NIAT dari Rasulullah s.a.w
3) Mesti ada PENGORBANAN , Ini berdasarkan hadis bermaksud lebih kurang "Belajarlah kamu sehingga ke negara China."


Kitapun rasanya boleh mengamalkan perkara diatas. Semoga segala usaha-usaha kita menuntut ilmu dan kerja-kerja lain diberkati Allah s.w.t.
************************************************
Berbalik kepada pokok persoalan iaitu apa rahsia University Oxford mampu mempertahankan keunggulannya berabad lamanya?

Rahsia Pertama:

* Oxford merupakan universiti yang berteraskan penyelidikan. Malah aktiviti utama pensyarahnya ialah menjalankan penyelidikan. Pelajar juga belajar melalui proses penyelidikan dengan seliaan tutor akademik atau "Don". Hampir semua pensyarah mempunyai geran dan mendapat dana penyelidikan luar selain yang disediakan oleh pihak universiti.Melihat kepada senarai bidang penyelidikan yang telah dan sedang dilakukan, kebanyakan kajian mereka bersifat inovasi terutama di dalam bidang-bidang baru. Pihak universiti dengan kerjasama sektor korporat nampaknya tidak takut untuk memberikan geran penyelidikan kepada bidang kajian yang masih baru dan belum pasti boleh dikomersialkan. Tradisi ini sudah lama di Oxford. Lihat sahaja bagaimana penciptaan antibiotik penisilin di makmal patologi universiti ini pada 1928 oleh Sir Alexander Fleming - pakar bidang antibakteria. Ketika awal kajian, tiada siapapun menyangka bahawa ciptaan itu akan berjaya menyelamat nyawa jutaan manusia.Di Malysia pun, tiada kurangnya kerana dalam usaha untuk menjadikan universiti sebagai Research Universiti seperti IMR dan USM.

Rahsia Kedua:

*Sistem pengajaran di Oxford sangat berbeza dengan apa yang diamalkan oleh 
kebanyakan universiti di negara lain termasuk Malaysia. Universiti Oxford dan Cambridge sejak ratusan tahun lalu masih mengekalkan kaedah pengajaran tutorial bersemuka antara seorang pensyarah dengan seorang atau sekumpulan maksimum empat pelajar. Pelajar di universiti ini perlu mempunyai tahap pemikiran yang tinggi untuk membuat penjelasan kepada pensyarahnya tentang projek penyelidikan mereka. Pelajar perlu bersedia mengolah teori, memberikan bukti serta mempertahankan penemuan mereka di depan penyelia mereka. Bilangan helaian tugasan bukan sesuatu yang penting tetapi idea serta keupayaan mempertahankan idea lebih diberikan keutamaan. Budaya intelektual ini sebenarnya menajamkan daya pemikiran pelajar.

Rahsia Ketiga:


*Universiti Oxford terbina di bandar Oxford. Hubungan universiti dan masyarakat sangat akrab. Kita hampir tidak dapat membezakan di jalanan antara pelajar dan penduduk bandar ini. Perbezaan yang ketara mungkindaripada segi umur sahaja. Kedaikedai kecil di Queen Street misalnya dipenuhi oleh pelajar di waktu tengah hari dan lewat petang. Masyarakat sekitar memberikan sokongan kepada aktiviti akademik dan bukan akademik. Misalnya persembahan teater pelajar turut ditonton oleh pensyarah dan penduduk sekitar. Begitu juga program seminar dan diskusi. Bukan sahaja dihadiri oleh ahli akademik dan pelajar tetapi juga turut dihadiri oleh penduduk di sana.

Rahsia Keempat:

*Universiti Oxford sebenarnya terdiri daripada 38 kolej pengajian. Mungkin berbeza dengan IPTA Malaysia yang menggunakan sistem fakulti atau sekolah pengajian. Melalui sistem desentralisasi pentadbiran kolej pengajian, universiti ini berjaya berkembang dengan baik.Setiap kolej mempunyai sistem pentadbiran autonomi sendiri di dalam menguruskan pentadbiran dan kewangan. Kolej Merton, Kolej St Mary dan Kolej Magdelan adalah antara kolej yang paling tua. Sementara Kolej St John dikatakan kolej yang paling banyak simpanan dana. 

Rahsia Kelima:
*Jika kita berjalan kaki dari kolej ke kolej pengajian, kita akan melihat bagaimana tradisi dipelihara dan dijaga dengan begitu baik. Hampir semua bangunan kolej yang berusia ratusan tahun dikekalkan seperti binaan awal. Cuma bahagian dalam bangunan dimodenkan. Kita tidak akan melihat papan tanda bersaiz besar sehingga melindungi dinding bangunan kolej. Cukup sekadar sekeping plak tembaga di sebelah pintu masuk utama kolej sebagai tanda kepada pelawat. 

(Sekadar mahu berkongsi sedikit ilmu berkenaan University Oxford.Bukan niat saya untuk menafikan keunggulan universiti lain yang berada pada standard yang setaraf atau mungkin lebih tinggi daripada universiti ini seperti Universiti di Mesir , Yaman ,Madinah dan lain-lain.Hakikatnya, kecintaan kepada Allah SWT yang ditanam , dibajai dan dituai dalam kehidupan setiap individu mampu untuk melahirkan pelajar yang berproduktiviti sekali gus memberi impak positif ke atas universitas berkenaan)

Friday, June 29, 2012

Buta Hiburan vs Buta Agama?

Salam w.b.t.
      Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda. Setinggi-tinggi rasa syukur dirafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan izinNya dapatlah saya kembali bertinta di sini , Alhamdulillah. InsyaAllah kali ini , ingin sekali saya berkongsi suatu kisah yang mungkin dapat memberi keinsafan buat diri ini yang hina juga buat pembaca yang saya kasihi.


      Kisah yang ingin saya kongsikan pada kali ini adalah kisah yang bertajuk "Mana Lebih Teruk , Buta Hiburan ataupun Buta Agama?" Mungkin jawapan kepada persoalan ini sudah dijawab oleh para pembaca saat ini.Pernahkah anda pergi ke suatu tempat bersama-sama rakan-rakan anda dan pada masa yang sama mereka banyak membicarakan pelbagai berita berkenaan hiburan semasa yang kian berlegar di sekitar sudut media masa dan majalah juga di dada akhbar.Nama-nama yang mungkin kita rasa sebenarnya tidaklah hebat mana , tetapi nama mereka dipuja , digilai dan sentiasa menjadi bahan gosip pada setiap pertemuan yang dirancangkan.


        Nama-nama penyanyi barat yang semakin disebut-sebut kini seperti Chris Brown , Lady GaGa , Katy Perry, Britney Spears, Eminem ,Miley Cyrus ,Prince ,Ludacris ,Bruno Mars , Madonna ,Justin Timberlake,Christina Aguilera ,Mariah Carey,Snoop Dogg,Alicia Keys, Jon Bon Jovi ,Ne-Yo,Jessica Simpson ,Lil Wayne dan banyak lagi sebenarnya jika nak disenaraikan semua, sememangnya ramai yang menjadikan lagu mereka disimpan dalam handphone dan MP3 mereka.Yang nyata , sebenarnya mereka perlu tahu bahawa ada contoh teladan yang sewajarnya mereka ikuti dan contohi iaitu , qudwah yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW , Nabi Muhammad SAW ,kekasih Allah yang benar-benar merindui kita sebagai umatnya .Apakah kita tidak mahu mencintai dan mengikuti teladan Baginda yang mulia ini hinggakan Bagindalah yang akan memberi syafaat kepada kita sebagai umatnya di akhirat nanti.Apabila kita sedar kehidupan di dunia ini sebenarnya adalah medan untuk mengumpul bekalan untuk dibawa ke akhirat kelak, maka secara tidak langsung kita akan terdorong untuk sentiasa berubah ke arah yang lebih baik, berusaha sebolehnya untuk menjauhkan diri dari maksiat dan sentiasa mengharap redha dari Tuhan Yang Maha Esa.


     Sahabat yang dikasihi, sememangnya hiburan itu memang menyeronokkan dan membahagiakan kehidupan lebih-lebih lagi bagi kita yang bergelar remaja.Percayalah sahabat , hakikat sebenar kebahagiaan itu bukan terletak pada lagu-lagu yang melalaikan hati , tetapi berbalik pada ketenangan hati yang hakiki iaitu apabila engkau semakin ingin dekat kepada Ilahi.Hiburan itu tidak mesti membahagiakan tapi kebahagiaan itu sudah pasti menghiburkan iaitu apabila hatimu sentiasa berputik untuk mencintai Ilahi.


     Bersempena Ramadhan yang akan menjelang dalam 20 hari lagi , ingin saya mengingatkan diri dan sahabat pembaca yang disayangi untuk mengurangkan percakapan yang sia-sia , sebaliknya perlulah untuk sentiasa mengecas keimanan dan ketaqwaan kita kepada Pencipta kita ,Allah SWT.Salah satu perkara yang membuatkan kita terdorong untuk mencintai Allah SWT adalah dengan kembali mencintai kekasihNya, iaitu Rasulullah SAW , seperti yang saya katakan tadi.

“Tiadalah Kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi Rahmat bagi sekalian alam.”  
(Quran s. al- Anbiya : 107)
       Berterusanlah berselawat kepada Baginda agar kendiri dan denyutan nadi kita sentiasa terarah untuk lebih mengenali dan mencontohi sifat-sifat mulia Baginda.InsyaAllah.Banyakkan bertasbih, bertahmid, berzikir, dan bertakbir memujiNya agar terlahir kekuatan hati sekali gus rohani dan jasmani untuk melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar kepada Dia.Bersyukurlah dengan nikmat iman dan islam yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada kita. Ketahuilah sahabat, kedua-dua nikmat ini terlalu besar dan rugilah sekiranya kita meremehkan nikmat yang diberi kepada kita secara percuma.
________________________________________

       Opss lupa pula untuk mengetengahkan satu kisah sebenarnya.InsyaAllah akan dicerita saat ini yang berbaki seketika cuma.Sebenarnya saya sangat menyayangi sahabat-sahabat usrah saya di Kolej Nilai. Alhamdulillah dengan kurniaNya , "bulatan kami" pasti diadakan dua minggu sekali.Cukup indah apabila duduk bersama teman-teman seperjuangan bercerita tentang hebatnya Islam tika dahulu , bercerita tentang sahabat-sahabat Baginda yang tidak gentar berjuang menegakkan agamaNya, kisah cinta kepadaNya juga tidak dilupakan cinta para sahabiah kepada hamba ciptaanNya , cerita itu semua menjadi titik tolak peringatan buat kami bersama untuk kembali menjadi sebaik hambaNya.InsyaAllah.

      Pernah suatu hari ketika saya tekun mengulangkaji mata pelajaran Histopathology di surau , seorang sahabat seusrah saya menegur saya.

Beliau bertanya:

"Diyanah , kenal tak seorang sahabat kita yang namanya Hidayah?"

Saya menjawab :

"Sudah tentu kenal.Kenapa ye?"

Beliau bertanya lagi:

"Kau dah betul-betul kenal dia ke?dah kenal dia dari background mana?dah kenal family dia?"

Saya terkedu mendengar soalan yang dilontarkan kepada saya.Terkejut rasanya dan saya tertanya-tanya kenapa soalan sebegitu rupa ditanyakan kepada saya.Nampak sangat sebenarnya saya masih kurang mengenali sahabat-sahabat saya.Allah ;( maafkan kekhilafan diri ini.Kemudian saya menjawab:

"Ermm...pasal family dia aku tak tahu sangat, tapi yang aku tahu dia dari keluarga yang hebat, bapanya seorang pensyarah berkelulusan PHD di sebuah universiti tempatan."

Beliau bertanya lagi:

"Lagi apa yang kau tahu tentang diri Hidayah?"

Rasa putus asa menjelma dalam diri dalam meneka dan menjawab latar belakang yang dimilki oleh sahabat saya, Hidayah apabila beliau berterusan bertanya...lantas saya berkata:

"Maafla.Itu je yang aku tahu.Kenapa ada sesuatu yang tak kena dengan sahabat kita tu?Boleh kau bagitahu aku?"

Beliau dengan tenang menjawab persoalan yang saya utarakan:

"Diyanah, sahabat kita ni(Hidayah) , lahir dari keluarga yang buta.Ibu bapa Hidayah ni buta.Ayahnya memang buta sejak lahir, manakala ibunya buta semenjak penyakit diabetes yang dihidapinya.Walaupun begitu , ibu bapa Hidayah tidak pernah menganggap buta mereka sebagai penghalang untuk mendidik anak-anak mereka belajar hingga ke peringkat yang tinggi.Tinggi bukan sahaja dari akademik malah dilihat pada tutur kata dan tingkah lakunya.Aku sungguh tak percaya apabila menziarahi ibu bapa mereka suatu ketika dahulu.Ibunya , walaupun sudah hilang penglihatan di mata, tetapi penglihatan hatinya masih celik dan terbuka.Manakan tidaknya, segala kerja rumah seperti memasak, membasuh, melipat kain,menyapu dan macam-macam mampu dilakukan dengan sendiri tanpa meminta pertolongan dari orang lain.Ayahnya pula, memang seorang pensyarah di universiti dan setiap hari ayahnya pergi ke Universiti dengan menaiki LRT.Sifat ayahnya juga sama seperti ibunya, iaitu tidak pernah menyusahkan sesiapa.Kehidupan yang dilalui mereka sememangnya tenang dan damai.Walaupun ibu bapanya tidak dapat melihat wajah anak-anaknya yang semakin meningkat dewasa, tetapi aku yakin hati mereka redha , sabar dan bersyukur dengan kurniaan dariNya."

Saya yang teruja mendengar cerita sahabat saya ini lalu berkata:

"MasyaAllah, sungguh hebat jati diri yang ditonjolkan oleh kedua ibubapa Hidayah.Mereka telah membuktikan bahawa buta itu bukan penghalang untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT , malah melatih mereka bersederhana dengan kehidupan di dunia.Anak-anak yang diamanahkan kepada mereka dididik dengan sempurna tanpa keluhan melihat keadaan diri yang buta.Mereka mampu menilai kebolehan diri mereka dengan tidak berputus asa menghadapi kehidupan mereka yang sekadar ditemani cahaya gelita , sekali gus usaha mendidik generasinya terus taat kepada Pencipta Yang Maha Esa."
__________________________________________

       Secebis konklusi ingin saya simpulkan.Jangan dinilai bahagia itu pada banyaknya harta , megahnya jiwa menjadi pemilik kalamNya , dan kesenangan menjalani kehidupan di dunia, tetapi nilailah bahagia itu pada bagaimana dekatnya kita kepada pemilik segala-galanya, Allah SWT , Yang Maha Pencipta.

       Jadi, di sini ingin saya katakan bahawa lebih baik kita "Buta Hiburan daripada Buta Agama".Buta hiburan tiada memberi kesan kepada saham akhirat kerana kita dianjurkan mengamalkannya dalam kehidupan secara berpada-pada.Namun , awas!! janganlah kita buta agama...kerana ia bakal mencorak bagaimana kehidupan apabila kita bertemu denganNya.Buka mata, buka hati ...kau akan ketahui kita semua akan kembali padaNya nanti.Semoga bermanfaat.

Matlamat adalah kompas kehidupan. Hidup tanpa matlamat umpama kapal tanpa nakhoda, hanyut di tengah lautan. Terumbang-ambing dipukul arus dan gelombang kehidupan. Jika bernasib baik, terdamparlah ia di tepian, jika nasibnya malang, maka hanyutlah ia dan terus dipukul ombak dan badai yang akhirnya akan karam.


Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

Tuesday, June 26, 2012

Baitul Qurro' wal Fuqoha



Salam w.b.t.
      Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa'kan ke hadrat Allah SWT ,kerana dengan izin dan limpah kurniaNya dapatlah saya kembali bertinta di teratak tercinta ini.Syukur Alhamdulillah.

     Maha Suci Allah, Maha Agung Allah , yup saya benar-benar merasai bertapa cintanya Allah SWT kepada setiap hambaNya.Walaupun saya sedar , dalam menjalani kehidupan di dunia ini, saya pasti tak terlepas dari melakukan kesalahan , mungkin juga saya pernah melukakan hati seseorang , maafkan saya ...saya masih ingin menjadi sebaik-baik hambaNya.Saya rasa bersyukur sangat-sangat kerana menjadi salah seorang yang dipilih olehNya untuk hadir ke majlis ilmu bersama orang-orang alim di sekolah pondok , Baitul Qurro' , di Sungai Undang Melaka pada minggu lepas.Benarlah , dalam pencarian ilmu ini, banyak cabarannya.Yang nyata ianya terpulang kepada kita sendiri sama ada ingin terus bergerak mencari ilmu itu ataupun sekadar duduk menunggu ilmu itu datang kepada kita.

    Untuk pengetahuan pembaca , inilah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Baitul Qurro' untuk menimba ilmu tauhid dan feqah.Pada mulanya, kak long menawarkan saya untuk ke sana dan saya pun mengiakan sahaja semata-mata untuk menjaga hatinya kerana beliau sukarela untuk menanggung yuran pendaftaran ke sana iaitu sebanyak RM150.

     Sejujurnya , saya tidak tahu menahu apa pengisian yang akan diberikan , tetapi mindset saya berubah apabila dua hari berada di sana.Nak tahu mengapa?Sebab saya dan peserta lain diberi peluang untuk bertanya banyak soalan fardhu ain berkenaan solat fardhu, puasa, istinjak , haid , solat jenazah , zakat , tayamum dan lain-lain bab feqah yang mungkin menjadi tanda tanya kerana banyak yang ilmu yang perlu difahami dan didalami dengan khusyuknya.Selain itu, saya juga sangat-sangat sedar bahawa kedua-dua ilmu ini sangat penting bagi pendakwah-pendakwah muda dalam menghadapi masyarakat yang mungkin menjadikan kita sebagai tempat untuk menanyakan soalan...juga saya sedar yang saya ni sebenarnya masih kekurangan banyak ilmu, so kenalah sedar diri untuk tambah ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa.

     Bukan itu sahaja, saya juga menerima renjatan semangat untuk terus belajar ilmu agama, melihat kepada kesungguhan peserta yang lain yang sememangnya bersemangat untuk ke arah pemantapan dalaman diri mereka.Peserta yang menyertai daurah ini kebanyakannya terdiri dari pelajar Kolej MARA Seremban yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara(lelaki dan perempuan), ada juga peserta dari KUIS, matrik Johor , matrik Perlis , peserta UKM , pelajar-pelajar Medic dari Mesir dan Jordan yang bercuti , pelajar-pelajar pondok , juga tidak dilupakan saya pelajar dari Kolej Nilai.Dalam kalangan mereka ini, ada yang dari GAMIS, IKRAM , ISMA dan lain-lain.Yang benarnya , saya dapat melihat kesungguhan mereka dalam menuntut ilmu Allah SWT. Walaupun kami datang dari jemaah yang berbeza , saya dapat merasakan bahawa ianya tidak menjadi masalah bagi kami untuk saling berkongsi pandangan dan pendapat masing-masing. Hakikatnya walaupun kita berlainan pendapat , yang penting kita kekal sepakat.Buktinya, kami boleh makan sedulang , memasak beramai-ramai , solat jemaah bersama dan boleh melemparkan senyuman dan salam setiap kali pertemuan.Alhamdulillah ..... pengalaman di sana mengajar saya banyak ibrah dalam kehidupan dan memori yang paling indah iaitu saya dapat merasakan kehidupan yang jauh dari nuansa keangkuhan.

     Sepanjang berada di sana, kami mempelajari 2 buah kitab iaitu kitab Feqah, 'Safinatul Najjah' dan kitab Tauhid ,'Al-Khoridatul Bahiyyah' serta sebuah kitab dakwah , 'Pedoman Berfaedah Bagi Penyeru-penyeru ke Jalan Allah'.Alhamdulillah , pelbagai input yang diterima dan insyaAllah saya ingin benar berkongsi jika diberi kesempatan.

     Untuk sesi pembelajaran tauhid pula, kami belajar tentang :




  • -pembahagian hukum akal 


  • -kewajipan mengenal Allah SWT dan Rasul 
  • makna mengenal Allah SWT -
  • mengetahui takrif wajib,mustahil, dan harus aqli
    -mengetahui takrif alam
    -mengetahui yang tidak didahului dengan tiada itu adalah Allah SWT
    -mengetahui apa itu salbiah dan nafsiah
    -nama Allah SWT itu terbahagi kepada iaitu Jalal dan Jamal
    -mengetahui 7 sifat maani bagi Allah SWT
    -mengetahui 6 perkara yang bersifat takluk
    -mengetahui takrif ketuhanan


    Dikesempatan ini, izinkan saya memetik kata-kata dari seorang guru yang saya hormati , iaitu Ustaz Haji Zulkifli bin Haji Ismail: 

         Sesungguhnya dakwah kepada Allah SWT ialah menyeru manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah SWT semata-mata dengan sepenuhnya.Yang demikian itu hanya akan tercapai dengan membuat penyerahan diri yang sepenuhnya  , dan memberikan ketaatan yang menyeluruh  , dan mencurah ketaatan yang sehabisnya bagi Tuhan Yang Maha Agung lagi Maha Tinggi.

         Untuk mencapai pegangan yang teguh dengan pertimbangan ilmu dan tuntutan al-Quran, maka perlulah seseorang itu memperdalam pengetahuan di bidang agama.Cara yang paling sempurna untuk mencapai tujuan-tujuan tersebut ialah dengan mempelajari semua ilmu-ilmu yang asas lagi penting secara langsung dari para syeikh yang rabbani dan para ulamak yang beramal , beserta memperbanyakkan pembacaan dan penelitian terhadap ayat-ayat al-Quran , dan memelihara waktu dengan cara memenuhinya dengan pelbagai ibadah dan ketaatan.

        Ilmu-ilmu yang asas lagi penting itu ialah ilmu al-Quran dan sunnah , ilmu aqidah , feqah dan tasawuf, ilmu usul fiqh dan bahasa Arab, ilmu kefahaman dakwah, ilmu mengenal aliran-aliran lama dan semasa. Maka setiap dari ilmu-ilmu ini wajib dipelajari dan diketahui lebih-lebih lagi oleh para petugas dakwah kepada Allah SWT.Sesungguhnya tanggapan yang meliputi dan menyeluruh terhadap ilmu-ilmu Islam yang asas di zaman ini akan memberikan kepada para pendakwah kefahaman yang betul terhadap ajaran dan tuntutan Islam , ketulusan dalam ucapan dan perkataan , dan amanah dalam penyampaian dakwah.


    "Mengharap terjadinya perkara baik pada masa hadapan setelah dia berikhtiar , mereka itu tidaklah tamak.Sebaliknya jika mengharap kebaikan tanpa berikhtiar , mereka itu adalah tamak.Seseorang yang tidak berusaha tetapi mereka inginkan kebaikan, mereka itu tamak dan tidak mempunyai sifat qanaah dalam diri mereka.Bukan tidak boleh tamak, tetapi biarlah tamak itu dilihat pada perbuatan kita dalam mengejar cinta dan redha Allah SWT , tamak di dalam mencari akhirat."

    Monday, June 25, 2012

    Beginilah Realiti Dunia…hairankah kita?


    Salam w.b.t
    Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda....

    Beginilah Realiti Dunia…hairankah kita?
    Bismillahirrahmannirrahmanirrahim pembuka bicara dariku seorang hamba yang hina
    Aku diberi nama “cahaya keagamaan” ….dan InsyaAllah sedikit perkongsian pada hari ini ingin aku lafazkan 
    Ingin aku mulakan tinta dengan rasa syukurku kepadaNya kerana masih mengizinkan sekujur tubuh ini bergerak dan terus bergerak untuk melaksanakan tugas sebagai khalifah di pentas ciptaanNya
    Aku cuba mengintai kenyataan kehidupan di dunia sebagai seorang anak, sebagai seorang pemudi dan sebagai seorang pelajar juga yang terutama sebagai seorang hambaNya
    Untuk melihat hakikat sebenar tujuan manusia itu diciptakan oleh Allah Ta’ala Yang Maha Esa
    Tirai kehidupan ku biarkan ia terselak satu persatu membicarakan jalan ceritanya
    Sungguh….
    Aku takut….aku risau dibuai kebimbangan yang berpanjangan
    Fikiranku ligat memikirkan masalah umat hari ini yang kian leka bermandi keasyikan duniawi
    Mereka gagal membedah rancangan kuffar yang telah lama bermaharajalela dengan rakusnya
    Rancangan yang berjaya menjadikan umat manusia keluar dari fikrah yang sepatutnya diimaninya 
    Lihatlah!!!!!
    Mereka kini jauh dari panduan beragama , mereka kini leka dengan hiburan dunia, aurat juga dibiarkan terbuka kononnya ingin mengikut peredaran semasa 
    Mereka lupa bahawa sebenarnya kehidupan di dunia ini sementara cuma
    Dan yang pastinya akhirat itu semakin mendekatinya
    Mereka ramai…tetapi ramainya mereka itu tidak memperlihatkan hati yang mencintai Allah Ta’ala dan RasulNya 
    Sebaliknya mereka memperlihatkan hati yang mencintai kehidupan dunia yang tidak menjamin ketenangan bila bertemu dengan Allah Yang Maha Kuasa
    Benarlah seperti yang difirmankan oleh Rasulullah Sallallahualaihiwassalam bahawa akan datang nanti suatu umat Islam yang ramai dari kalangan kamu tetapi mereka mudah diperdayakan ibarat ribuan buih yang berada di lautan yang begitu senang  dipecahkan 
    Kerana apa?
    Kerana mereka lebih mencintakan dunia dan takut mati yang semestinya pasti datang menghampiri setiap insan bernama manusia


    Sahabatku yang ku kasihi
    Percayalah bahawa sehari di negeri akhirat itu bersamaan dengan seribu tahun di negeri dunia
    Yang nyatanya pada hakikat umur yang aku miliki juga yang  kalian miliki saat ini sebenarnya tidak lagi mencecah sehari di negeri akhirat nanti dan sekadar baru menjejak sesuku saat di sana
    Jika begitu alangkah ruginya orang yang memperuntukkan secebis masa mereka ke arah perkara yang sia-sia
    Seharusnya kita perlu menggunakan nikmat iman dan Islam pemberian Allah Ta’ala kepada kita dengan sebaiknya
    Dan cuba untuk menyulam  kembali tenaga dan semangat untuk menegakkan kembali daulah Islam yang telah lama tumbang pada zaman kerajaan Turki Uthmaniah 1924 yang silam
    Ingat semula dahulu Islam menjadi ustaz kepada Alam , tetapi hari ini Islam semakin rancak dihapuskan oleh golongan yahudi yang kejam


    Sahabatku …
    Ingat semula bagaimana pada permulaan Khilafah Uthmaniah, kita diperlihatkan peranan mereka  menentang Portugis , Sepanyol dan Austria di Eropah
    Lantaran peristiwa itu , seluruh Eropah menyerang Khilafah  atas tindakan Khalifah Mustafa menyerang Russia
    Hebatnya Khilafah Uthmaniahketika itu kerana berjaya mengalahkan tentera Russia dan tentera Austria pada tahun 1737M
    Armada Russia dan Napoleon(perancis)  juga tumpas dan Teluk Balkan berjaya dikuasai
    Saat itu membuktikan bahawa khalifah sebagai perisai Umat Islam
    Namun sayang seribu kali sayang apabila melihat Khilafah Uthmaniah berada di ambang kejatuhan
    Khilafah berhutang kepada Empayar British (1876M) atas kesilapan Khalifah yang tertipu 
    Inilah helah Yahudi!!!
    Mereka  menawarkan emas untuk melangsaikan hutang dengan pulangan tanah Jurusalem diberi kepada Yahudi 
    Khalifah Abdul Hamid II bertindak tegas menolak kerana tidak mahu tanah umat Islam diambil selama mana Khilafah berdiri dan Baginda masih hidup
    Rancangan demi rancangan disusun untuk menjatuhkan khilafah Islam ketika itu
    Nasionalis Turki mula mengawal Khilafah  pada 1909M
    Perang Dunia Pertama meletus  1914M 
    Umat Islam di Tanah Melayu dibunuh oleh British kerana menolak menjadi tentera British untuk menentang Khilafah Uthmaniah
    Mereka dibunuh kerana menyahut seruan jihad
    Rentetan itu, wilayah Khilafah dipecah-pecahkan 
    Kuasa Khalifah terhapus dan Khalifah Abdul Majid II hilang kuasa
    Sang Pengkhianat, Mustafa Kamal mendeklarasikan Republik Turki pada 1924M
    Azan dilarang dilaungkan dalam bahasa Arab
    Hijab wanita diharamkan , calendar Hijrah dihapuskan 
    Undang-undang Islam diganti dengan undang-undang Barat
    Daulah Khilafah jatuh denag rasmi pada 3 Mac 1924M
    Kesannya umat Islam hidup tanpa khalifah, Palestin diperintah oleh Yahudi Zionis
    Benua Arab berpecah-belah 
    Umat Islam Palestin terus tersiksa tanpa pembelaan 
    Komunisme, sosialisme, liberalism, kapitalisme , demokrasi  terus meracuni minda umat Islam 
    Berlakunya masalah kemiskinan ,masalah sosial, masalah jenayah , penyelewengan kepimpinan umat Islam
    Penyelesaiannya dapat kita laksanakan  sekiranya wujudnya paradigma pemikiran ke arah pemantapan akidah dan jati diri sebagai seorang Muslim agar suatu hari hati Daulah Islam akan kembali gemilang!
    Takbir Allahuakbar!!!!!


    Friday, June 15, 2012

    Hayati Isra' Mikraj

    Salam w.b.t.
          Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa'akan ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan izinNya dapatlah saya singgah sebentar di teratak ini.Alhamdulillah.


          Saya mungkin tidak mahu berbicara panjang , cuma ingin memberi peringatan kepada diri yang sentiasa melakukan kesalahan ...juga pesanan buat teman pembaca yang disayangi untuk lebih menghayati peristiwa isra' mikraj .Bermula dari Rasulullah SAW diisra'kan dari Masjid al-Haram ke Masjid Al-Aqsa ,seterusnya pensyariatan untuk menunaikan ibadah solat juga diperlihatkan bagaimana keadaan syurga dan neraka.Hakikatnya keadaan ini dekat dengan diri kita dan kita perlulah sentiasa memperbaiki diri kita dari semasa ke semasa tanpa rasa putus asa.Pengetahuan berkenaan negara palestin , mekah dan sekitarnya perlu dipertingkatkan agar rasa untuk membebaskan negara tersebut dari segala ancaman musuh dapat dilaksanakan dengan berkesan.Solat juga tidak kurang pentingnya kerana perlu kita tahu solat itu tiang agama , jika runtuh tiang itu , maka bagaimana dengan agama kita?Doa saya semoga kita sentiasa berada dalam lindungan rahmatNya.

             Sebagai penutup kalam bicara , dalam kehidupan ini pasti kita tak pernah terlepas dari direject atau ditolak...tidak kiralah ditolak dari perbentangan assignment , ditolak kerja , juga mungkin di antara kita pernah ditolak lamaran untuk melamar pasangan yang dirasakan sesuai.Apapun, yakin dan terus bertaqwalah kepada Dia kerana Dia tak pernah membebani hambaNya dengan sesuatu yang tak mampu ditanggung oleh hambaNya.Perkara yang perlu kita lakukan adalah teruskan bergerak melayari kehidupan dan jangan pernah berhenti kerana hal penolakan oleh manusia itu terlalu kecil jika mahu dibandingkan kita DITOLAK dari menerima redha dariNya hingga akhir hayat kita.Bersabarlah sahabat !!!


    Sekejap lagi saya akan bertolak ke Sungai Udang, Melaka untuk menuntut ilmu bersama ulamak berkenaan ilmu aqidah dan tauhid.Yang nyatanya , ilmu Allah itu terlalu luas dan saya perlu menimba ilmu-ilmu ini bagi manfaat orang sekeliling.Hanya redhaNya yang ku harapkan. 

    PerJaLaNaN HiDuP iNi

    PerJaLaNaN HiDuP iNi
    Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

    Muhasabah buat semua

    "Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails