Wednesday, March 14, 2012

Jelajahilah Dunia


Salam w.b.t.
           Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Setinggi-tinggi rasa syukur dirafa'akan ke hadrat Allah SWT kerana mengizinkan saya bertinta lagi di teratak ini kembali.Di sebalik lindungan wajah seorang wanita (gambar di atas) adalah sebagai muqadimah untuk entri kali ini yang bertajuk "Wanita! Jelajahilah Dunia."

           Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi dan segala isinya, tiap kali saya merenung setiap satu darinya, pasti saya akan temui ketenangan yang nyata luar biasa dari kebiasaannya.Ya , itulah hebatnya Pencipta kita.Tika ini, saya berharap agar ketenangan ini berterusan menyapa saya walau seketika meskipun dugaan datang mencicipi tiada henti.Saya beranikan diri menghadapi muka-muka cerita duniawi kerana saya yakin saya masih ada Ilahi yang sentiasa melindungi hambanya setiap inci tapakan insani.

          Menjalani kehidupan sebagai seorang dai'e? semoga anda dan saya thabat di jalan ini.Apabila mengimbau kembali kenangan silam yang begitu menguis hati , satu persatu cuba untuk saya hadapi dan terokai dengan berani.Bagaimana dahulu saya pernah diejek oleh sahabat sekelas , dibenci atas keskemaan saya yang sukar untuk diterima umum, kelemahan intelektual yang mungkin sedikit lembab untuk bertindak , ketakutan untuk berbicara di khalayak umum....ini semua dilihat secara nurani hati.Hal ini kerana saya amat yakin , jika saya tidak terpilih untuk meniti setiap ujian ini , mungkin saya tidak akan menjadi saya yang kini.

         Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah.Terima kasih kepada bonda, ayahanda, ibu , ayah, guru-guru, sahabat-sahabat yang tidak jemu memberi dorongan , bimbingan dan semangat kepada saya untuk menjadi bukan sahaja sebagai seorang manusia tetapi juga sebagai seorang hambaNya.Ops lupa!Mereka-mereka ini juga banyak motivate diri saya untuk menjelajahi dunia bagi mencari ketenteraman menggapai cinta Tuhan seterusnya menyampaikan rasa itu kepada sahabat yang lain.Percayalah , satu hari nanti saya ingin menjadi salah satu penjelajah itu.InsyaAllah.

         Dikesempatan ini , izinkan saya berkongsi sedikit kata-kata semangat dari seorang ukhti Miza.Sejujurnya kata-kata beliau juga membuatkan diri ini lebih bersemangat untuk berjuang menjelajah dunia(mencari dan menuntut ilmu).InsyaAllah:

Pergilah, jelajahilah dunia, lihatlah dan carilah kebenaran dan rahsia-rahsia hidup; niscaya jalan apa pun yang kau pilih akan mengantarkanmu menuju titik awal. Sumber kebenaran dan rahsia hidup akan kautemukan di titik mula perjalananmu. 

Perjalanan panjangmu tidak akan mengantarkanmu ke hujung jalan, justeru akan membawamu kembali ke titik permulaan. Pergilah untuk kembali, mengembaralah untuk menemukan jalan pulang. Sejauh apa pun kakimu melangkah, engkau pasti akan kembali ke titik awal. 

(The Alchemist-Paulo Coelho)

***

Aku mahu jelajah dunia kerana aku mahu belajar banyak perkara.  
Belajar tentang hidup dan peraturannya,
Belajar tentang manusia dan ragamnya,
Belajar tentang alam dan kepatuhannya.

Semakin jauh tanah ditapaki,
semakin kerdil jadinya diri,
semakin kecil rasanya Bumi,
sesungguhnya dari Allah kita datang
dan kepada-Nya juga kita dipulangkan.

     

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails