Saturday, February 25, 2012

Ya Allah , Tuntunlah Hamba

Salam w.b.t
        Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulullah SAW, ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa'kan ke hadrat Ilahi kerana dengan izin dan inayahNya, dapatlah saya kembali bertinta di teratak ini.Terasa terlalu cepat masa berlalu meninggalkan sisa bekalan amal yang perlu dipersiapkan untuk bertemu dengan Yang Maha Pencipta.Ya Allah , tuntunlah hamba yang hina ini agar terus thabat di jalan ini.Sungguh , mungkin hamba rasa terlalu kerdil untuk menghadapi segala ujianMu ini, namun hamba sentiasa berharap moga hadirnya ujian ini menjadikan hamba lebih mengharap kepadaMu sahaja Ya Allah.

       Untuk entri kali ini, penulis merasakan mahu berkongsi pengalaman penulis sepanjang berada di kolej Nilai seminggu yang lepas.Luahan dari penulis ini tidak berniat untuk menunjukkan penulis ini adalah orang yang hebat , tetapi mahu membawa para pembaca menelusuri kekangan-kekangan yang dihadapi oleh para dai'e yang perlu untuk difahami dan bukan untuk disalah tafsirkan.

        Bagi sesiapa yang mengenali saya, mungkin saya pernah memberi seciput nasihat kepada anda untuk thabat di jalan dakwah.Tetapi pada yang sama saya juga mengakui yang saya juga harus mempraktikkan apa yang saya katakan kepada kalian kerana itu adalah tanggungjawab yang perlu untuk  saya laksanakan.Percayalah, ia mungkin senang untuk diungkapkan  seperti mengungkap ertinya sabar, namun hadirnya kekangan-kekangan di sekeliling terkadang membantutkan jua keteguhan saya yang hanya bergelar seorang insan.Maafkan saya, jika kalian melihat saya jatuh, saya juga sebenar berharap agar kalian juga dapat mengingatkan saya tentang erti perjuangan di jalanNya.Hal ini kerana saya juga merupakan hamba yang amat kerdil di hadapan Tuhan, perlukan dorongan menghadapi liku-liku kehidupan menjelajahi masa depan ummah terbilang.

  __________________________________________

Terpandang lautan yang luas terbentang, ku cuba untuk meraih cinta dan redha dari Tuhan Pencipta Sekalian Alam.

        Nak diungkap madah seorang pendakwah, saya sedar sahabat seperjuangan saya yang lain juga pasti hebat ujian yang mereka hadapi berbanding saya.Maafkan saya , buat sementara ini mungkin saya tidak join certain program yang dianjurkan kerana saya ingin sangat dan mahu memberi tumpuan kepada housemate saya.Sejujurnya saya amat menyayangi mereka.Rasa serba salah yang muncul dalam benak fikiran cuba untuk dipertimbangkan sebaiknya.Moga pilihan yang saya pilih untuk bersama mereka seketika ini melahirkan hikmah dipengakhiran cerita sebagai seorang hamba yang mengharapkan redhaNya semata.

  1. Sekarang ini saya melihat situasi kritikal berlaku di sekeliling saya, di kolej saya sendiri baru-baru ini ada kes rogol berlaku yang berlaku di asrama perempuan yang melibatkan student foreigner (korea) dengan student india.Risau kerana sahabat-sahabat saya juga menetap di situ.Perlu cari solution. Ya Allah tuntunlah kami hambaMu Ya Allah.
  2. Rasa bersalah apabila diberi pilihan untuk bersama mereka sefikrah atau tidak sefikrah.Terkadang hati meronta ,"Apa guna aku pegi dakwah sana-sini tapi tak de spent masa dengan mereka yang tak sefikrah.Mereka pun ada masalah gak...aku perlu ketahui dan perlu untuk bantu mereka."  Saya cuba untuk sebarkan apa yang saya pelajari ketika berprogram dengan sahabat sefikrah untuk dikongsikan dengan mereka.
  3. Cinta@bercouple yang tak berkesudahan.Ya Allah tuntunlah kami hambaMu Ya Allah.
  4. Trip ke Pangkor.Nothing to say.Harap Allah tunjukkan jalan yang benarnya.
  5. Isu solat zohor. Kelas berlangsung bermula jam 1 petang hingga 5 petang tanpa henti.Waktu rehat jam 12 tengahari hingga 1 petang.Kena curi-curi keluarla.
  6. Berhadapan dengan orang yang suka bagi banyak alasan.Motivate diri balik.Moga Allah tunjukkan jalan.

             Moga ketidakberdaan saya bersama sahabat sefikrah tidak menjadi fitnah kerana percayalah dakwah ini sentiasa berjalan , cumanya kali ini bentuknya dalam mendidik sahabat yang tidak  sefikrah memahami erti kejadian mereka sebenarnya dalam versi yang mungkin tak boleh diterima dek logik akal seorang insan.Kali ini kepadaNya sahajalah kebergantungan disandarkan.

Sabda Rasulullah
"Bermula Islam itu asing dan kelak akan kembali asing seperti semula. Maka berbahagialah orang-orang yang terpencil yang tidak banyak kawannya, iaitu orang yang melestarikan sunnahku yang sudah dirosakkan oleh manusia"
 (Muslim dan Tarmidzi)


-hamba yang masih memperbaiki diri-

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails