Wednesday, December 28, 2011

Manifestasi Cinta



cinta kepada Allah dengan ketaatan
cinta kepada Rasul dengan keperibadian mulia
cinta kepada jihad dengan perjuangan
cinta kepada makhluk dengan mentaati Allah
mencontohi Rasul dalam berperibadi
dan sentiasa hidup dengan perjuangan yang semestinya
menagih pengorbanan


Salam w.b.t
     Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda. Setinggi-tinggi kesyukuran dirafaakan ke hadrat Pencipta Yang Maha Kuasa kerana dengan izin dan limpah kurniaNya dapatlah saya kembali bertinta di teratak ini.Semoga kita semua sentiasa berada di dalam lindungan rahmatNya walaupun diuji dengan pelbagai dugaan , cabaran dan rintangan sepanjang meniti titian kehidupan sebagai seorang insan di pentas dunia ini.Hanya kepadaNya segala kebergantungan berpanjangan disandarkan.Moga-moga di akhir nanti kemanisan iman dapat dirasakan sebagai pengganti kepada pahit maungnya perjuangan di landasan perjuangan sebagai hamba Tuhan.


     Untuk entri kali ini saya begitu terpanggil untuk berkongsi rasa mengenai isu "Manifestasi Cinta" .Hal ini berikutan melihat inbox saya dipenuhi dengan pelbagai pertanyaan mengenai cinta dan insyaAllah hari ini saya akan cuba sedaya upaya membawa para pembaca mengenal erti cinta sebenar.Saya tidak akan kupas definisinya secara mendalam tapi akan saya sampaikan mengikut lenggok bicara saya yang mudah untuk di fahami pembaca.InsyaAllah.


     Setiap insan mempunyai fitrah untuk saling cinta-mencintai antara satu sama lain.Betul kan?Apatah lagi jika cinta itu disalurkan pada yang berhak di mana kesinambungan dari rasa cinta ini, maka akan lahirlah rasa tenang dalam kehidupan.Saya akan mengetengahkan beberapa kisah benar yang saya pernah terlibat dalam penyelesaiannya hinggakan saya melihat banyak hikmah dan iktibar yang boleh diperoleh darinya.




Kisah 1:


     Semasa di MRSM dahulu , time tu saya berada di tingkatan 4 ,saya pernah beberapa kali dijadikan 'orang tengah' untuk menyatukan  member lelaki  dengan member perempuan dalam batch yang sama.Nak tahu macamana saya jadi 'orang tengah' ketika itu?.Sejujurnya ketika itu juga saya memerlukan seorang ustazah untuk memandu proses ini agar ianya berjalan dengan lancar.Hah! saya ingat lagi ustazah HOMEROOM saya , iaitu Ustazah Hazwani yang telah terpilih untuk membantu saya...dan saat saya menyatakan hasrat ini, beliau dengan sporting menerima pelawaan saya:) Terima kasih ustazah:)


     Saya dipilih untuk menjadi perantara ketika itu kerana saya merupakan setiausaha koperasi maktab yang sebagaimana maklum bila kata koperasi, maka di situlah tempat sesiapa sahaja akan bertandang membeli barangan keperluan.Kiranya semua pelajar dah kenal saya dan saya pun kenal mereka.InsyaAllah :)


     Terus kepada kisah cinta beberapa pelajar maktab di sini.Selalunya pelajar lelaki(bukan semua ye...tapi mereka yang betul-betul serius sahaja yang akan dilayan) akan menulis sepucuk surat pada saya ketika saya bertugas di koperasi dengan menyatakan hasratnya untuk memberi tahu isi hati pada sahabat perempuan saya la.


     Tergelak pun ada bila ingat semula di kala zaman itu:)Pada mulanya saya terkejut menerima sepucuk surat daripada pelajar lelaki(perasan je time tu...ingatkan surat itu khas untuk saya...hehe rupa-rupanya ditujukan buat sahabat perempuan saya).Lantas berbekalkan iltizam yang jitu untuk menjadi 'pengantara yang bermanfaat' , maka dengan tuntas saya meminta bantuan ustazah membantu saya.Jika boleh saya kongsikan antara bait-bait pesanan surat dari kaum adam ini:


"Salam alaik...maaf ganggu ukhti, harap dapat menyampaikan rasa hati ana pada sahabat enti yang bernama sekian-sekian....Ana sedaya upaya untuk melupakan dia, tetapi dia selalu hadir dalam mimpi ana..."

Saya membalas:
"Wassalam...ok .Tapi sebelum tu , lepas prep malam ni ikut ana jumpa ustazah k...tanpa sebarang alasan!"

     Jadi tiap kali benda ni berlaku , maka ustazah akan menunggu di dalam pejabatnya bersama-sama saya untuk menyambut kehadiran lelaki bertuah ini.Sesampainya pelajar lelaki ini di pejabat ustazah, saya terus jujur mengatakan niat saya membawanya ke situ adalah untuk menyelesaikan kerungsingan yang telah lama bersarang dalam fikirannya.Dengan suasana yang tenang di dalam pejabat , maka serba sedikit mempengaruhi mungkin pelajar lelaki ini untuk berfikir.

     Tugas ustazah bermula dengan menanyakan siapakah gadis yang telah memikat hatinya.Kebiasaannya saya tidak akan memberitahu nama gadis kepada ustazah kerana saya mahu pelajar lelaki ini sendiri yang  berkata jujur dengan ustazah.Macam biasa , pelajar lelaki ini akan menjawab.."Ala ustazah...malula.."

Bertubi -tubi pertanyaan yang ustazah cuba lontarkan pada diri pelajar lelaki berkenaan. Antara soalannya:
  • Mengapa menyintai gadis tersebut?
  • Cinta yang bagaimana beliau inginkan dalam hidup?
  • Adakah cinta Allah sudah memenuhi hati nurani sebelum membenarkan cintanya pada gadis menguasai rohani?
  • Solat dah benar-benar khusyuk?
  • Adakah beliau yakin boleh menjaga hati dari terkena virus zina sekiranya perkenalan ini diteruskan?


      Dan banyak lagi soalan yang cuba diutarakan oleh ustazah.Ustazah bukan bertujuan memalukan pelajar lelaki berkenaan , tetapi adalah sebagai peringatan seorang yang murobbi kepada mad'u nya agar mereka memahami statusnya sebagai seorang hamba Allah dan sebagai seorang pelajar yang perlu belajar banyak perkara.Resolusi dari permasalahan yang melanda ini, ustazah banyak menyuruh mereka berpuasa dan melakukan solat istikharah.Jika benar-benar dah bersedia , ustazah berjanji untuk menyatukan mereka. Masalahnya pula timbul kerana masing-masing belum bersedia menjadi suami seusia muda..haaaiiih:)

     Sebagai salah seorang sahabatnya , saya merasakan inilah cara terbaik untuk menyedarkan hakikat cinta sebenar kepada mereka.Pada masa yang sama juga saya mengotakan janji saya dengan memberitahu sahabat perempuan saya berkenaan hal itu.Alhamdulillah , selepas di 'brain wash' oleh ustazah , pelajar lelaki ini mulai faham dan menimbal baik buruk tindakan mereka. Kebanyakan mereka mengambil jalan untuk memberi komitmen yang lebih pada jalan kembali pulang menjadi hamba Allah dan success dalam SPM.

     Manifestasi cinta menurut saya...beginilah.Pada saya, saya begitu tabik pada lelaki yang benar-benar cintakan seseorang wanita itu kerana Allah... lalu beliau mencari jalan keluar untuk menyelamatkan dirinya dari terjerumus ke lembah nafsu dengan menerima nasihat yang baik dari sahabatnya yang lain(sebagai contoh dalam kisah saya ni..bertemu ustazah la ye) .Jalan penyelesaian yang dipilih itu serba sedikit tidak melukakan hati sesiapapun malah menguntungkan kedua-dua belah pihak.Berdasarkan pemerhatian saya kini setelah hampir 4 tahun berlalu bersama mereka di maktab , saya begitu teruja melihat kondisi kebanyakan sahabat-sahabat saya sekarang..yang di mana mereka kini adalah merupakan pendakwah tegar di tempat mereka belajar tidak kira di dalam mahupun di luar negara.Pesanan saya...jika cinta lama itu masih berputik, mohonlah petunjuk dariNya agar Dia menautkan kembali hati-hati kalian.InsyaAllah kalian pasti akan disatukan dengan berhamparkan keredhaan Tuhan kerana yakinlah apabila kalian meninggalkan segala yang haram , nescaya Allah akan menjadikannya halal pada kalian suatu hari nanti.InsyaAllah.Yakinlah pada Dia.

Ustazah Fatimah Syarha pernah mengatakan:

"Jodoh bukanlah matlamat. Ia cuma alat untuk lebih dekat dengan-Nya. Tika ini, jika jodoh belum kesampaian, jangan jadikannya penghalang untuk tetap mencapai matlamat kita dijadikan, menjadi hamba dan khalifah Tuhan. Hanya cinta-Nya tidak mengecewakan."


     Ramai manusia percaya bahawa cinta itu adalah sebuah anugerah dan fitrah. Namun tidak ramai yang sanggup menerima bahawa cinta itu adalah amanah dari Allah. Allah sematkan dalam hati kita untuk mencintai seseorang. Dalam masa yang sama juga Allah telah menggariskan peraturan-peraturan yang sesuai dengan kehidupan kita sebagai hamba. Cinta yang direstui adalah melalui perkahwinan. Cinta yang tidak mengikut garis panduan Islam ialah dengan bercouple.


Kisah 2:

    Ketika itu saya merupakan salah seorang pelatih PLKN.Banyak kenalan yang saya temui di situ.Pernah suatu ketika, ketika saya sedang asyik mencari ketenangan sambil-sambil mendengar deruan ombak di pantai Desaru di kem , ada seorang sahabat mendekati saya lalu beliau berkongsi rasa hatinya kepada saya. Kata beliau , beliau sangat tertekan melihatkan perlakuan bapanya yang sentiasa mendera ibunya setiap kali bapanya pulang dari tempat kerja.Bapanya pernah beberapa kali mengambil langkah drastik mencederakan ibunya dengan menghantukkan kepala ibunya ke dinding dan menendang ibunya.

    Hinggakan apabila mengingatkan kembali saat ngeri yang berlaku di depan mata beliau, di mana bapanya mencederakan ibunya...saat itu jugalah hatinya memberontak kuat untuk membunuh bapanya.Tetapi kata beliau , beliau masih mampu menstabilkan dirinya dari melakukan perbuatan terkutuk itu dengan mengambil wudhuk dan menunaikan solat hajat.Beliau adalah merupakan salah seorang pelajar Sekolah Tun Fatimah.

    Saya bertanya kepada beliau samaada pernahkah beliau membuat report ke pejabat agama melaporkan hal kejadian tersebut?Jawabnya , belum pernah sebab takut bapanya akan bertindak melakukan sesuatu di luar dugaan dan juga kerana ibunya masih mencintai bapanya itu.Lantas ibunya sanggup menelan beban kesakitan untuk menjaga hubungan yang telah terbina itu.

     Manifestasi cinta yang ingin saya simpulkan di sini , adakalanya cinta seseorang itu kepada seseorang yang benar-benar disayanginya mampu merefleksikan lantunan rasa cinta sebenar kepada orang yang dicintainya walaupun dari sudut pandangan mata , hukumanlah yang layak di bawa ke muka pengadilan dunia.Kesinambungan daripada kejadian ini , wanitalah yang menjadi mangsa kerana menyimpan banyak hempedu cinta sesuai dengan fitrah wanita itu sendiri yang sememangnya diciptakan lemah dan setia kepada pasangannya.

    Namun saya yakin , sahabat saya ini dan ibunya ada sebab musabab yang kukuh yang menyebabkan mereka masih boleh bertahan menghadapi susur galur kehidupan yang penuh dengan onak ranjau. Berbekalkan keimanan yang masih tersemat di dalam qalbu mereka beserta keyakinan kepada Pencipta Yang Maha Esa , maka mereka memilih jalan ini untuk meraih redha Tuhan.Daripada apa yang beliau ceritakan kepada saya , kini ayahnya juga sudah berubah ke arah yang lebih baik.Sejurus selepas itu ,saya bertanya apa rahsia beliau dalam merealisasikan hasratnya menjadi kenyataan...jelas beliau mengatakan bahawa dirikanlah selalu solat malam.

    Nah!lihatlah bagaimana hebatnya cinta pemberian Tuhan ini kepada hambanya.Di kala seorang ibu dan anak  kehausan mendamba kasih sesama insan , dipilihnya jalan kembali mendekatkan diri kepada Tuhan Pencipta Sekalian Alam.Cinta yang mulanya berduri menusuk jiwa kembali mekar harum mewangi menghiasi taman-taman keindahan sebuah keluarga yang menjadi idaman setiap insan.Walau bertahun menunggu harumnya terhidang , namun tidak pernah dikhianati amanah sebagai seorang hamba Tuhan yang yakin akan janji Rabbnya bahawa pada setiap kesusahan itu pasti ada kesenangan.


Kisah 3:

     Cinta yang ingin ditampilkan adalah berkisar kisah saya sendiri yang bertanya tentang erti cinta pada alam.Satu saat saya cuba untuk berimaginasi jawapan yang saya perolehi dari pertanyaan saya ini kepada alam ciptaan Tuhan.Sungguh indah apabila kita kembalikan semula kepada PenciptaNya:))

     Bumi membuktikan cintanya dengan rela menjadi hamparan tempat tumbuh segala bahagia dan harapan.Ia memang dipijak dan dihinakan , tetapi ia tidak peduli kerana cinta hanya ingin memberi dan itu sahaja yang diinginya.

      Air di tasik membuktikan cintanya dengan menurunkan hujan-hujan yang menumbuhkan benih-benih kesukaan , kerelaan , kerinduan , atau samudera kasih luas sebagai naungan segala perasaan.

     Api membuktikan cintanya dengan menghasilkan haba hingga mampu membakar segala juga dapat memusnahkan hidup dan terus menyala.Demi nyalaannya, makhluk rela terbakar dalam amarah dan kederhakaan.

     Angin membuktikan cintanya dengan menghembus suasana yang menebar rasa sayang.Orang kata cinta itu buta kerana sering dihalakan entah ke mana-mana.Ia tidak dapat dilihat , namun tanpanya jiwa manusia hampa.

     Langit membuktikan cintanya dengan meluaskan jajahannya tanpa batasan.Luasnya tiada siapa yang tahu.Hanya dapat diketahui melalui perubahan warna, samaada  biru ataupun kelabu.Jika biru manusia mampu mencari rezeki dan jika kelabu nelayan di laut terpaksa pulang ke rumah tanpa bekalan.

      Matahari membuktikan cintanya dengan sentiasa memancarkan cahaya kepada bumi dan menuruti titah Tuhan Yang Maha Esa.Ia tidak akan pernah lelah memberi harapan walaupun terbitnya menanti untuk tenggelam di senja hari.

     Pohon membuktikan cintanya dengan menyumbangkan kehidupan akar kepada bahagian lainnya.Akar tulus biarpun tidak pernah dilihat mahupun dikenal orang bagi memastikan pohon tesebut berbahagia , berbunga indah dan kukuh sentiasa.

     Gunung pula membuktikan cintanya dengan tertegaknya tinggi menjadi pasak bumi Ilahi. Namun satu sangat ia mulai cemburu dengan memuntahkan larvanya yang memudaratkan masyarakat sekelilingnya.

_________________________________________________
Manifestasi cinta sebenar pada Rabbnya.Kembalikanlah dirimu kepadaNya, nescaya Dia akan mengembalikan diriNya ke dalam jiwamu:

  • Cinta adalah apabila engkau patuh kepada Dia meskipun engkau tidak pernah melihatNya.Engkau tidak pernah melihatNya , engkau tidak pernah menyentuhNya , tetapi engkau patuh kerana engkau merasakan kehadiranNya.Hal ini kerana cinta bukan terletak pada apa yang dilihat tetapi pada apa yang dirasa.
  • Cinta adalah apabila engkau takutkan murkaNya dan engkau takut sekiranya Dia meninggalkanmu.Lalu engkau sentiasa mencari alasan untuk dekat selalu padaNya walaupun engkau terpaksa meredah derita dan ngerinya halangan di hadapan.
  • Cinta adalah engkau menyimpan segala harapan padaNya dan tidak pada yang lain.Engkau tidak mendua dalam harapan , dan demikian selama-lamanya.Cinta adalah apabila engkau setia bernafas dalam jiwa sebagai hambaNya sepenuh jiwa.
  • Cinta adalah engkau merasa kasih sayang yang tunggal yang tidak engkau berikan kepada yang lain.Engkau rindu akan hadir untuk menemuiNya.Engkau suka apa yang Dia suka dan engkau benci apa yang Dia benci.Engkau merasakan semua ada padaNya dan atas nama-nama indahNya.
  • Ketahuilah sahabat , kita mampu melaksanakan ketaatan kepadaNya selagi kita mengetahui hakikat penciptaan kita di bumi ini di samping bersyukur dengan segala kurniaan rahmatNya ke atas diri kita selama ini.InsyaAllah kita mampu merasakan ketenangan mendamba kasih Tuhan dan seiring itu kasih manusia bisa dihubungkan.



No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails