Sunday, December 25, 2011

Kekosongan Melahirkan Kenistaan


Salam w.b.t.
      Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda. Melihat jemari ini masih mampu menaip bait-bait nasihat di teratak ini , sesungguhnya penulis merasakan sungguh malu kerana Allah SWT masih mengizinkannya beribadah kepadaNya , walaupun sebenarnya banyak perkara yang penulis rasa perlu penulis baiki untuk lebih khusyuk ketika menghadapNya. Ya Allah , maafkanlah segala kekhilafan kami.

       Untuk entri kali ini , saya memilih tajuk "Kekosongan Akan Melahirkan Kenistaan."Yelah kebetulan pula sekarang kan ramai di antara kita yang sedang bercuti .Hah ! apakata sama-sama kita luangkan masa untuk saling ingat mengingatkan :) Pernah rasa kosong? Itu tandanya kita adalah penganggur terhormat yang menanti masa untuk mendapatkan tiket melakukan kerja lagha(sia-sia).Sebab itu bila kita perasan kita dalam situasi terlalu kosong , kita kena lawan dan cuba sibukkan diri dengan berzikir , mengingat kejadian Tuhan dan macam-macam lagi perkara yang berfaedah yang boleh kita lakukan.

      Jika kita merasakan yang kita masih berada dalam zon pengangguran, tekan punat "PAUSE" dan cuba berfikir sejenak.Sedarkah kita , dari tengah-tengah masalah pengangguran ini , maka akan lahir beribu-ribu orang yang bermoral rendah.Virus-virus kehancuran dan kebinasaan akan berkembang biak di dalamnya. Apabila kerja keras merupakan misi yang dibawa oleh makhluk hidup , maka boleh la kita menganggap pengangguran ini adalah misi yang dibawa oleh makhluk yang mati.

     Pada aspek lain , jika dunia kita adalah  benih-benih untuk kehidupan yang lebih besar , maka sesungguhnya orang yang menganggur lebih layak dikumpulkan dalam kelompok orang yang tidak mempunyai bekalan apapun melainkan penyesalan dan kerugian.

      Rasulullah SAW telah mengingatkan tentang kelalaian orang dari nikmat kesihatan dan waktu lapang yang dianugerahkan Allah SWT kepada mereka.Rasulullah SAW bersabda yang di mana maksudnya :

"Ada 2 jenis nikmat yang dilupakan oleh kebanyakan manusia iaitu kesihatan dan waktu lapang."

      Berapa ramai orang yang sihat jasmani mengalami kebimbangan dalam kehidupan ini tanpa ada harapan yang mengarahkannya , tanpa pekerjaan yang menyibukkannya , dan tanpa misi yang ingin diraih atau mengarahkan umurnya untuk meraih kejayaan.Apakah untuk ini manusia diciptakan?Tidak !!Tidak sama sekali! Sebab Allah SWT telah berfirman:

"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmah pada penciptaan itu?Dan kamu menyangka pula tidak akan dikembalikan kepada Kami?Maka dengan yang demikian Maha Tinggilah Allah Yang menguasai seluruh alam,...."
(Al-Mukminun:115-116)

    Sesungguhnya hidup ini diciptakan dengan benar , begitu pula bumi dan langit serta semua yang ada di antara keduanya.Manusia di alam dunia ini harus mengenal baik erti kebenaran ini dan menghayatinya. Apabila seseorang itu berada dalam perangkap syahwat yang tersembunyi di dalam lingkungannya yang penuh kehinaan ketika mereka keseorangan , sekiranya mereka gagal mengawal nafsu lantaran desakan syaitan , maka amatlah ruginya mereka. Penulis merasakan perlunya seseorang yang merasakan dirinya dalam kekosongan ini keluar segera dari kepompong kehinaan ini kerana ia ditakuti terjerumus ke dalam murkaNya Tuhan sedangkan kita patut tahu tujuan kita hidup adalah untuk mengabdikan diri sepenuhnya kepadaNya Yang Maha Esa.



Penulis mengesyorkan perlunya banyak aktiviti diciptakan spontan dalam diri mereka yang merasakan jiwanya kosong.Antaranya:
  1. Cepat-cepat pegang tasbih dan beristighfar serta berzikir kepada Allah.
  2. Limitkan penggunaan laman sosial yang dirasakan mungkin menyebabkan kita  mudah tertonton video porno yang memudaratkan minda.Dengar radio IKIM lagi bagus>:)
  3. Dapatkan ibu di dapur , pegang pisau potong bawang ke.., jalan-jalan dengan kawan-kawan yang membina jati diri ke..,lipat kain.., basuh baju ke..., dan lari-lari dalam rumah.
  4. Pergi kedai buku...cari buku yang boleh tambahkan pengetahuan.
  5. Kacau adik , gurau-gurau dengan adik.
  6. Bagi kucing makan.
  7. Kemas rumah..walaupun rumah tu memang dah kemas :0
  8. Panggil adik-adik dan buat tazkirah pendek dengan mereka.
     Ingatlah sahabat, di saat kita menggagahi diri untuk lari dari melakukan kerja sia-sia, syaitan akan lemah.Namun sekiranya kita terlalu mengikut nafsu , maka ketahuilah jika kalian dibenarkan melihat gelagat syaitan itu (hehe macam kartun syaitan kat buku ASUH tu..) , tahukah kalian bahawa syaitan -syaitan itu akan melonjak gembira kerana berjaya memandu kita ke jalan kemurkaanNya.Saya juga mengingatkan diri ini . Semoga kita sama-sama beroleh manfaat.


Pepatah lama Cina berbunyi:
'Andai inginkan kebahagiaan 1 tahun, semailah benih.Andai inginkan kebahagiaan 10 tahun, tanamlah pokok.Dan andai inginkan kebahagiaan 100 tahun, DIDIKLAH MANUSIA.'

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails