Thursday, December 22, 2011

Jangan Putus Harap Adik!!


Salam w.b.t
       Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulullah SAW , ahli keluarga dan sahabat Baginda. Alhamdulillah..sekali lagi pada hari ini Allah SWT mengizinkan saya bertinta di teratak ini. Semoga saya dan sahabat-sahabat pembaca tidak putus-putus untuk memujiNya agar ketenangan mengenali Pencipta dapat dirasakan begitu berharga sekali berbanding mengenali susuk duniawi semata-mata tanpa menghiraukan hari akhirat yang bakal tiba.


     Pertama sekali sukacita saya mengucapkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana memberi nikmat kecemerlangan kepada adik-adik yang amik keputusan exam PMR pada hari ini tidak kiralah di mana pun kalian berada.Harapan akak agar nikmat kurniaan Allah SWT ini digunakan dengan sebaiknya.Bagi adik-adik yang cemerlang dengan memperoleh straight A's , Alhamdulillah dan tahniah akak ucapkan. Bagi adik-adik yang tidak memperoleh straight A's , Alhamdulillah dan tahniah juga akak ucapkan.Janganlah sesekali adik-adik berputus asa kerana yakinlah adik rahmat Allah SWT itu terlalu sangatlah luas dan sesiapa  pun mampu mencapai kejayaan itu dengan syarat adik mengamalkan petua ini:


D-Doa
U-Usaha
I-Ikhtiar
T-Tawakal

     Percayalah adik tidak ada yang mustahil di dunia selagi adik sanggup dan ikhlas berusaha untuk mengundang redhaNya.Akak juga dulu pernah jatuh dan ketika itu akak berusaha untuk bangun kembali. Akak yakin Allah SWT  menghadiahkan ujian sebegitu kepada akak kerana Dia yakin apabila posisi biasa ini menjadi milik akak , maka ketika inilah hati ini akan lebih lunak untuk lebih mendekatinya dan berterusan memohon keampunan serta pertolongan dariNya.Kepada adik-adik yang berjaya pula, ingatlah kejayaan yang adik-adik kecapi itu sebenarnya hanyalah pinjaman dari Allah SWT..dan tidak akan kekal kecemerlangan itu sekiranya adik-adik menyulaminya dengan rasa riak dan bangga dengan pencapaian tersebut.


"...markah yang didapati hasil imtihan bukanlah tujuan utama kita...yang penting kefahaman dalam pembelajaran dan hasil tatbiq dalam kehidupan seharian kita untuk mencapai markah di akhirat itulah matlamatnya.Jadi janganlah runsing mengenai hal peperiksaan, cuma belajarlah dengan ikhlas kerana Allah SWT dan ambillah manfaat dari ilmuNya.."
(Syeikh Haidar almunem)

sekadar gambar hiasan

     Saya sebenarnya terpana seketika melihat wajah adik-adik yang cemerlang dalam PMR di kaca televisyen petang tadi. Rata-rata kebanyakan mereka adalah mendapat straight A's. Bila diinterview salah seorang pelajar cemerlang dari Sekolah Menengah Victoria , suatu yang mengujakan saya adalah pelajar ini memulakan muqadimah bicaranya dengan mengucapkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah SWT , kemudian baru kepada ibu bapa dan orang sekeliling yang banyak membantunya sepanjang pembelajarannya di sekolah ini .MasyaAllah...hebatnya adik ini.Kan bagus kalau semua anak-anak macam ni...pasti dunia ini berseri-seri melihat tingkahlakunya yang begitu menghargai hadiah pemberian Allah SWT kepada dirinya.Apa pun saya yakin adik-adik yang lain juga sesoleh dan sesolehah seperti beliau. InsyaAllah:)


     Seperti biasa , tiap kali keluar keputusan exam-exam besar seperti UPSR , PMR , dan SPM ...maka pada masa yang sama juga kita mampu melihat media hanya menyiarkan wajah-wajah pelajar cemerlang dan dari sudut yang berlainan saya rasa perhatian juga harus diberikan pada mereka-mereka yang memperoleh keputusan yang biasa-biasa sahaja.Hal ini penting kerana ianya mampu memberi impak positif kepada pelajar biasa ini untuk lebih terus memacu usaha ke arah kecemerlangan akan datang.Seiring dengan matlamat para pengajar yang salah satunya adalah untuk melahirkan modal insan yang berwibawa , maka seharusnya kita perlu gilap pencapaian anak-anak yang sudah cemerlang dan dalam masa yang sama meneliti kelebihan anak-anak biasa ini agar tamadun yang cintakan ilmu pengetahuan dapat dilahirkan.



__________________________________________________

*mood hari ini: Alhamdulillah..saya sangat gembira kerana sahabat saya sudah diterima untuk melanjutkan pelajaran di KPM under MARA dalam bidang akauntan.

       Sesungguhnya saya melihat hikmah dari kisah ini.Sungguh hebat Allah SWT.Untuk pengetahuan pembaca , keputusan SPM sahabat saya ini adalah lebih baik daripada saya.Dan suatu ketika Allah SWT mengujinya dengan masalah keluarganya , pada masa yang sepatutnya beliau menyambung pelajaran dalam bidang kedoktoran di salah sebuah universiti , maka pada masa yang sama beliau memilih untuk menangguhkan pembelajarannya dan bekerja sepenuh masa sebagai promoter jualan di pusat beli belah semata-mata untuk meringankan beban keluarganya.Beliau adalah merupakan anak sulung dari dua orang adik-beradik.

       Bermula kerja dari tahun 2009 hingga 2011 , kini beliau sudah mempunyai simpanan yang cukup untuk menyambung belajar di samping merasakan situasi keluarganya sudah kembali stabil hingga membolehkannya belajar semula.Beliau tidak pernah mengeluh sepanjang bekerja 2 tahun di situ dan setiap kali saya bertanya khabarnya , beliau akan mengatakan rasa syukurnya ke hadrat Allah SWT kerana memberinya kekuatan untuk terus membantu keluarganya.

     Sejujurnya , saya kagum dengan ketabahan beliau.Sesuatu yang membuatkan saya sentiasa berfikir tentang beliau ialah walaupun kini beliau hanya dapat panggilan untuk menyambung pelajaran di Kolej Polytech MARA, tetapi tiada kekesalan yang dipamerkan pada wajahnya seakan-akan beliau benar-benar yakin yang rezeki Allah SWT itu ada di mana-mana...dan terpulanglah pada individu memilih untuk terus berusaha ataupun memilih untuk meratapi kekecewaan yang pernah muncul dalam hidup ini.

Soalan saya: Jika kalian berada di tempat beliau adakah kalian sanggup berkorban sepertimana beliau?Saya pun mengingatkan diri ini , marilah kita kembali berserah kepada Yang Maha Esa dalam setiap perlakuan kita.Tundukkan diri , luruskan hati , mendamba kasih Ilahi yang tidak pernah luput meskipun malam dan siang silih berganti.

Orang yang hebat adalah orang yang mampu melihat rahmat Allah SWT ketika dugaan hidup menimpa hidupnya , lalu dia berusaha untuk bangkit dengan apa cara sekalipun asalkan redha Allah SWT sentiasa menyusuli bersama-samanya.

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails