Wednesday, September 28, 2011

Realiti Solat Pesakit di Malaysia

Salam w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW, ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin dan limpah kurniaNya dapatlah sekali lagi saya mencoretkan sedikit bicara hati untuk dikongsikan kepada para pembaca.Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah;-)

       Untuk entri kali ini, saya ingin membawa pembaca mengenal hakikat dan realiti solat pesakit-pesakit di Malaysia, tidak kiralah pesakit yang ketika sakit terlantar di hospital mahupun sakit yang terlantar di rumah.Percayakah anda bahawa ramai pesakit yang beragama Islam di Malaysia terumtamanya yang meninggalkan solat semasa sakit.Didapati hampir 50 peratus pesakit tidak menunaikan solat .Antara faktor yang menyebabkan mereka tidak menunaikan solat adalah tidak tahu bertayamum, tiada pakaian yang sesuai yang boleh dipakai ketika solat, tiada orang yang dapat membantu mengambil wudhuk dan ada yang berani mengaku tidak mampu bersuci.

         Memandangkan solat adalah kewajipan yang tidak boleh ditinggalkan oleh setiap muslim yang mukalaf dalam apa jua keadaan termasuk sakit, maka peratusan mereka yang tidak solat itu dikira besar.Pada saya, pihak pengurusan hospital sewajarnya bertanggungjawab memastikan kesemua pesakit Muslim menunaikan solat.Terdapat beberapa langkah yang boleh diambil bagi memperbaiki keadaan ini.Contohnya, perlunya ahli-ahli yang terlibat dalam bidang medic , pramedic, pentadbiran di hospital tidak kiralah doktor , nurse , juru x-ray, mahupun Juruteknologi Makmal Perubatan duduk satu meja dan berbincang resolusi terhadap kepincangan masalah umat manusia hari ini.Setiap daripadanya perlulah meng'SET'kan masa lapang yang ada untuk mendekati pesakit dan bertanyakan samaada pesakit sudah melaksanakan solat ataupun belum.Jika belum ,tawarkanlah diri kita untuk membantu mereka mengambil wudhuk/bertayamum.Ia dapat dilakukan melalui:
  1.  Menyediakan buku panduan ibadah kepada pesakit.
  2. Membuat pengumuman masuknya waktu solat dan menasihatkan pesakit menunaikan solat pada waktunya.
  3. Mengizinkan pesakit ditemani ahli keluarga bagi membantu pesakit menunaikan solat.
  4. Memberi galakan kepada peneman pesakit supaya membantu pesakit menunaikan solat.
  5. Melatih kakitangan sosial membantu pesakit melaksanakan ibadah semasa mereka sakit.Mereka ini bukan sahaja membantu mengingatkan pesakit tentang kewajipan solat, malah turut membantu pesakit menyiapkan keperluan melaksanakan ibadah.
  6. Menyediakan prasarana yang sesuai seperti alat bantuan mengambil wudhuk, penyediaan debu tanyamum dan tempat solat yang selesa.
         Sebab itulah kita sebagai insan berperanan dalam melaksanakan usaha ke arah pembentukkan peribadi muslim yang sejati.InsyaAllah konsep "hulurkan tangan , ringankan beban" dapat direalisasikan terutamanya di hospital yang sering menjadi tempat tumpuan pesakit.Apabila setiap dari kita menyedari tanggungjawab ini, tidak mustahillah jika suatu hari nanti akan berkurangnya orang Islam di hospital kerana di samping menerima rawatan dari hospital , keyakinan mereka terhadap Allah semakin kukuh kerana sudah tertanam dalam jiwa mereka  sifat redha dan sabar serta banyak berdoa kepada Yang Maha Esa.InsyaAllah.

"Allah tidak memberati manusia melainkan apa yang terdaya olehnya.Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang disahakannya".
(Al-Baqarah:286)

Saya juga sedang berusaha ke arah pembaikan ini.Mohon doa semua.Yakinlah Islam itu indah dan mudah.Sekiranya pesakit -pesakit selalu  didekati dan diperingatkan tentang kontrak hidup mereka dengan Allah, insyaAllah akan wujud juga hati-hati yang sudi menerima cahaya keimanan dari Ilahi untuk menemani hidup mereka.InsyaAllah.


Jihad Tidak Semestinya Perang


Salam w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW, ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Alhamdulillah syukur kerana dapat tampil di sini sekali lagi untuk berkongsi sesuatu yang saya rasa boleh diambil manfaat darinya.InsyaAllah...Jiwa ini mendamba kasih Yang Esa dan moga-moga jalan yang sedang saya tuntun ini diredhaiNya.

          Hari ini seharian di Makmal Haematology sesuatu yang amat-amat berguna bagi saya kerana banyak benda yang saya pelajari daripada senior-senior MLT di sini.Alhamdulillah semakin lama di section ini, saya kini boleh masuk kepala dengan keletah mereka.Tadi sempat juga lihat Bone Marrow Aspiration yang dilaksanakan oleh 4 orang housemen di wad 3.Kasihan melihat pak cik yang berumur dalam lingkungan 70 tahun yang  terpaksa menjalani rawatan tersebut.Bayangkanlah 4 orang houseman, keempat-empat cucuk tangan pakcik itu untuk blood test.Huh!!!pada masa yang sama pula tu.Saya lihat ada airmata pakcik tersebut mengalir ke pipinya.Sungguh sangat tak sanggup nak lihat, tetapi kami sebagai MLT perlu bertindak sebagai assist Doktor ketika itu untuk membawa sampel terus ke makmal untuk ujian yang selanjutnya.
  
          Minggu lepas 5 orang sahabat saya telah terbang ke oversea...Alhamdulillah...3 orang ke Jepun , 1 ke UK dan seorang lagi ke Indon.Macam biasa, saya ni memang akan menangis bila bertemu mereka buat kali terakhir di Malaysia(macam diaorang tak akan balik aje....nak belajar kot bukan pergi berperang).Sejujurnya ,saya menangis bukan sebab sedih atau cemburu, tetapi sebab saya sangat gembira dengan rezeki mereka yang  berpeluang ke negara orang , menjalani tarbiah sebenar di mana diri akan dikelilingi oleh sahabat handai tanpa kehadiran bonda dan ayahanda di sisi mereka apabila tiba di tempat baru.Sebelum terlupa Sabtu ni seorang sahabat saya yang bernama Madeeha juga akan bertolak ke Mesir melanjutkan pengajian di sana.Semoga selamat sampai sana.Saya doakan , semoga kalian tabah menjalani kehidupan dan jihad di perantauan.Percayalah, kehidupan yang hakiki adalah kehidupan yang menghendaki kita untuk kuat berjuang di dalam agamaNya.

         _________________________________________________________

            Apabila diutarakan tentang konsep jihad apa yang akan terbayang difikiran anda?Adakah jihad itu dilihat dari tindak tanduk atau perlakuan seseorang yang sanggup berkorban nyawa serta  rela berjuang berhabis-habisan untuk agamanya?Sebenarnya terdapat beberapa cabang jihad dan menurut Al-Qardawi , jihad tidak semestinya perang, sebaliknya perang adalah sebahagian kecil daripada jihad iaitu jihad di dalam bentuk menggunakan kekuatan tangan atau senjata.Hukum jihad adalah wajib ke atas setiap orang Islam , lelaki mahupun wanita sama ada dengan menggunakan nyawa, harta benda ,lisan mahupun hati.

           Keimanan orang-orang Islam kepada Allah SWT tidak akan sempurna tanpa melakukan jihad yang dinyatakan seperti yang di atas.Firman Allah SWT:

"Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka terus percaya dengan tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar pengakuan imannya".
(Al-Hujurat:15)

         Antara dalil yang membuktikan jihad bukannya peperangan ialah berdasarkan firman Allah SWT:

"Kemudian , sesungguhnya Tuhanmu memberikan pertolongan kepada orang-orang yang telah berhijrah sesudah mereka difitnah  oleh kaum musyrik, kemudian mereka berJIHAD serta bersabar , sesungguhnya Tuhanmu - sesudah mereka menderita dan bersabar dalam perjuangan- adalah Maha Pengampun , lagi Maha Mengasihani".
(Al-Nahl:110)

          Menurut Al-Qardawi, ayat di atas membicarakan tentang orang-orang yang berhijrah ke Madinah setelah mereka disakiti dan diseksa.Ini menggambarkan seolah-olah ia diturunkan selepas daripada hijah, namun antara perkara yang tidak tersembunyi lagi kepada orang Islam ialah orang-orang Islam pernah berhijrah ke Habsyah sebanyak 2 kali pada zaman Mekah.Ayat di atas juga menjelaskan tentang kesabaran dan jihad orang-orang Islam selepas berhijrah ke Habsyah.Jihad yang dimaksudkan di sini ialah jihad dakwah dan menyampaikan risalah Islam dan jihad di dalam bentuk menanggung kepayahan dan kesukaran dalam menyampaikan Islam kepada manusia.Di Mekah mereka menanggung segala kesakitan, tekanan , kepungan dan penyiksaan.Di Hbsyah pula, mereka terpaksa menanggung rasa sedih kerana berpisah dengan tanah air tercinta dan berada jauh daripada Rasulullah SAW dan sahabat baginda.Bagi orang yang sudah bersahabat dengan Rasulullah SAW, perpisahan dengan Baginda merupakan sesuatu yang amat sukar ditanggung.Di sini juga memperlihatkan dengan langsung kecintaan sebenar yang dizahirkan oleh mereka kepada Rasulullah SAW.Semoga kita juga mempunyai rasa kecintaan kepada Baginda kerana yakinlah apabila kita mencintai Baginda , kita juga secara tidak langsung dapat mencintai Allah SWT sepenuh hati.

          Sebaik-baiknya , elakkanlah peperangan daripada tercetus antara sesama pihak.Rasulullah SAW juga tidak pernah memulai peperangan ke atas orang kafir tanpa sebarang sebab.Setiap peperangan yang dilakukan oleh Baginda adalah bertujuan untuk mempertahankan diri dan bukan untuk mencari musuh semata-mata.


          
          Semoga kita juga dapat mengikut jejak Junjungan Mulia , Rasulullah SAW dalam melaksanakan jihad di jalan Allah.Yang penting, dalam kehidupan kita mengejar kerjaya yang diimpi-impikan , seharusnya kita mendidik diri kita agar menjadi Mukmin terlebih dahulu sebelum mendapat title Doktor, IR, Cikgu, Inspektor , dan sebagainya.Memang tidak dinafikan kerjaya ini semua merupakan suatu kerjaya yang mulia, tetapi lagi indah dan molek Islam itu jika kita sendiri yang menjadi contoh teladan sebagai seorang Islam di unit yang kita berkhidmat.Hal ini sebenarnya memerlukan usaha kita semua yang bergelar orang Islam dan tidaklah boleh mengharap sepenuhnya pada ustaz dan ustazah dalam memastikan fahaman Islam itu tersebar  dan diamalkan di mana-mana.


Sunday, September 25, 2011

Kontrak Sosial:Retorik atau Realiti?


Salam w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW, ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT kerana mengizinkan hati menguntai bicara kata di teratak ini.

          Pertamanya entri kali ini sebenarnya nak membawa kita kembali berfikir adakah kontrak sosial yang telah lama terjalin ini sekadar RETORIK atau REALITI semata-mata?Entri ini merupakan pendapat yang saya dah lama cuba nak lontarkan dan diharapkan jika ada yang tidak bersetuju sila perbetulkan saya.Saya sedia menerimanya....percayalah;-)Sekali lagi ianya hanya pandangan saya berkenaan isu kontrak dan jika ada non-muslim yang membaca entri ini, maafkan saya, saya tak berniat untuk menafikan hak kalian...tetapi izinkan saya berkongsi hakikat sebenar berkenaan isu ini.Pendapat saya ini juga berpandukan kajian yang telah dilakukan oleh Pn. Ku Hasnan Ku Halim,yang merupakan seorang pensyarah di Jabatan Kemanusiaan ,Fakulti Sains Sastera dan Warisan Universiti Tun Hussien Onn Malaysia(UTHM).

           Sebelum itu ,izinkan saya jelaskan maksud sebenar RETORIK dan REALITI.Retorik di dalam kamus Dewan Bahasa ianya bermaksud seni atau pemakaian bahasa yang indah dan menarik untuk memujuk atau mempengaruhi pemikiran pendengar atau lebih mudah jika didefinasikan sebagai bahasa yang dibuat-buat atau bahasa yang dibesar-besarkan.Realiti pula bermaksud keadaan yang nyata dan bukan khayalan.






             'Kontrak sosial' atau 'Pakatan Murni' adalah merupakan satu pakatan atau tuntutan daripada orang Melayu dan bukan Melayu.Pandangan dan pakatan ini telah membawa kepada pemikiran oleh Suruhanjaya Reid dan terhasilnya satu perlembagaan yang dikenali Perlembagaan 1957 yang telah digubal dan membawa kepada tercapainya kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.Penghasilan kajian yang telah dijalankan oleh Pn.Ku Hasnan ini adalah bertujuan memberi kefahaman yang lebih mendalam mengenai konsep kontrak sosial yang diamalkan di Malaysia.Dapatan kajiannya membawa kepada kefahaman dan pemikiran kita mengenai konsep kontrak sosial bagi memastikan kepentingan majoriti dan minoriti yang perlu diambil kira tanpa menjejaskan hak dan kepentingan masing-masing.
          

          Jika dilihat secara mendalam, sebenarnya kontrak ini merupakan suatu titik tolak kepada perubahan rentak politik di Malaysia di mana rakyat pada masa itu bersatu padu  dan amat bertoleransi terutamanya kaum majoriti dan kaum asal iaitu kaum Melayu.Kaum Melayu yang merupakan kaum asal di Tanah Melayu sanggup memberikan ruang dan peluang kepada kaum lain yang merupakan kaum pendatang bagi memastikan kemerdekaan tercapai.


        Kesepakatan yang berlaku bukanlah suatu yang mudah untuk dicapai atau dibeli jika tiada nilai toleransi yang tinggi dalam diri kaum Melayu itu sendiri.Perjanjian ini juga mempersetujui untuk menghargai dan menunjukkan satu tanda terima kasih yang tidak ternilai kepada masyarakat Melayu, Cina dan India.Antaranya, mereka bersetuju untuk mengiktiraf hak-hak keistimewaan Melayu seperti yang berlaku dalam sistem kuota pendidikan , pembiayaan biasiswa,peluang pekerjaan dalam sektor kerajaan dan sebagainya.Selain itu, mereka juga bersetuju dalam mematuhi kedaulatan raja berpelembagaan,mengiktiraf agama Islam sebagai agama rasmi dan juga menerima bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.Secara keseluruhannya , kontrak sosial ini adalah tiang seri kepada pembentukan Perlembagaan Malaysia dan ia sama sekali tidak dapat dipisahkan daripada Perlembagaan Malaysia yang diamalkan hingga kini.Kontrak ini penting bagi menjamin keadilan dan hak kesaksamaan antara 3 kaum majoriti di Malaysia terutamanya kaum Melayu yang merupakan kaum asal Tanah Melayu.


         Secara mudahnya, isu kontrak sosial ini hanyalah bersandarkan kepada 2 asas, iaitu Hak Keistimewaan Orang Melayu dan juga Hak Kewarganegaraan.Perkara ini hangat diperdebatkan kerana sesetengah pihak kurang bersetuju mengenai keistimewaan yang diterima oleh penduduk Bumiputera, iaitu Melayu, orang Asli, peribumi Sabah dan juga peribumi Sarawak.Ada yang menyalahkan pemimpin-pemimpin terdahulu yang seolah-olah mengambil jalan mudah untuk memperoleh kemerdekaan negara.Isu ini tidak harus dipandang sebagai suatu ketidakadilan kepada orang bukan Bumiputera.Ini adalah kerana, kesemua penduduk samaada Bumiputera atau bukan, saling menerima kebaikan daripada kontrak sosial ini.


           Seharusnya sosial ini harus dipelihara sepanjang zaman tanpa disalahertikan oleh rakyat Malaysia.Perbezaan budaya dan agama bukanlah alasan untuk rakyat bertikam lidah sesama sendiri, malah mereka perlu merasa bangga dengan keunikan etnik dan bangsa negara ini.Iktibar daripada peristiwa 13 Mei 1969 yang menjadi igauan ngeri kepada warisan negara ini perlulah diambil dan diharapkan ianya tidak akan berulang kembali.Keraguan terhadap pemimpin terdahulu serta hilangnya sikap hormat-menghormati antara satu sama lain hanya membalikkan kesan negatif kepada masyarakat negara ini sendiri yang menjadi tunjang kegemilangan negara pada masa hadapan.


Retorik Kontrak Sosial:
Pernahkah kita mendengar suatu teori aneh pada masa dahulu yang mengaitkan sistem pemerintahan negara Malaysia berdasarkan sistem nama R.A.H.M.A.N?Teori ini akan kedengaran lebih-lebih lagi ketika menghadapi detik-detik pilihan raya.Tahukah kita apakah itu teori R.A.H.M.A.N.?Teori ini bermaksud Perdana Menteri Malaysia yang pertama adalah bermula dengan nama Tunku Abdul Rahman(R),diikuti Tunku Abdul Razak(A),Tun Hussien Onn(H),Tun Dr. Mahathir(M),Tun Abdullah(A), dan yang terakhir iaitu Dato Sri Najib(N).


         Susunan abjad ini jika dilihat seimbas pandang bagaikan satu susunan intonasi abjad yang indah, sama ada secara kebetulan atau telah dirancang dari awal lagi.Sepanjang pemerintahan insan yang memiliki abjad ini,dikatakan kontrak sosial akan berjaya dipertahankan dan kontrak ini akan mula tergugat setelah berakhirnya 6 orang insan ini.Adakah ini suatu retorik atau realiti?


           Dalam realiti politik sekarang pemimpin politik Melayu hendaklah berpijak di bumi yang nyata.Sifat rakus pada kekuasaan dan pangkat bagi mengukuhkan kekuasaan diri, bukan kaum dan rakyat keseluruhan akan membuatkan kaum Melayu memiliki suara minoriti dalam bilangan majoriti di tanah air sendiri.Sedar dan setujukah kita seandainya dinyatakan bahawa Melayu dalam dilema antara 'Malayfirst' atau 'Malayphobia'?Dalam persidangan Parlimen bertarikh 28 September 2010, Lim Kit Siang memuji mereka yang berani mengisytiharkan diri sebagai "I'm Malaysian first" dan "Malay second" iaitu mengutamakan diri sebagai rakyat Malaysia terlebih dahulu dan menjadikan bangsa sebagai elemen kedua.Kenyataan sebegini jelas mengenetepikan hak-hak keistimewaan orang Melayu seperti yang telah dipersetujui dalam kontrak sosial dan amat bertentangan dengan Fasal 153 yang menyentuh tentang hak keistimewaan orang Melayu.


           Tiada maknanya jika kita berhempas pulas menjaja ke sana ke mari tentang hak ketuanan Melayu, menyingkap nostalgia kepahlawanan Hang Tuah dan kehebatan keris Taming Sari serta ungkapan tidak Melayu hilang di dunia sedangkan realitinya orang Melayu yang majoritinya adalah pekerja kilang bermajikan bukan Melayu.Saya tidak menyebut kesemua orang Melayu berada dalam lingkungan ini, tetapi jika kita teliti perlunya lagi orang Melayu yang sedar kita sebenarnya tidak boleh sentiasa pada situasi 'terlebih selesa'.Bangsa Melayu akan terus wujud jika orang Melayu tidak terus terpinggir di dalam negara sendiri.Sebab itu perlunya kita mengikut jejak langkah Rasulullah SAW yang menjadikan perniagaan sebagai kerjaya di samping menjalankan dakwah kepada umatnya.Baginda juga berfirman yang di mana 9 daripada 10 rezeki adalah datangnya dari sumber perniagaan.Kita seharusnya berusaha ke arah itu agar dapat menjadikan agama Islam dan bangsanya tertegak kukuh di negara ini.


         Kesimpulannya, hak-hak keistimewaan orang Melayu perlu dipelihara, isu agama Islam dan kedaulatan sultan Melayu perlu diteruskan tetapi ia perlu melalui saluran yang sewajarnya.Betullah seperti apa yang telah diperkatakan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad di mana "Melayu mudah lupa".Anda pula bagaimana? sokong atau tidak kontrak sosial ini?Jika saya mengatakan tidak, bagaimana? Jika saya mengatakan sokong, bagaimana?Sebenarnya jawapan itu ada pada diri anda sendiri.Isu ini perlu dianggap serius oleh semua lapisan masyarakat yang berbilang kaum.Renung-renungkan dan fikir-fikirkanlah;-)







Saturday, September 24, 2011

Mencari Masa Memperbaiki Diri


Salam w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW, ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Sesungguhnya saya malu sangat padaNya, dengan nikmat yang diberikan kepada saya hingga saat ini saya takut jika pernah saya terlupa untuk mensyukurinya.Entah hati ini semakin  dipaut rindu pada kekasih Allah,Rasulullah SAW.Semalam , hari Jumaat...dalam perjalanan nak pulang dari hospital ke rumah, ketika melalui jalan susur gajah, saya bersama seorang sahabat berjalan di situ ..tiba-tiba beliau memanggil saya lantas mengatakan:
"Diyanah , apa pendapat awak jika Rasulullah SAW berada di sini bersama kita..sambil melihat keletah umat yang bermacam-macam sekarang ini?"

Saya hanya mampu tersenyum lalu berkata:
"Semestinya Baginda akan sedih melihat perlakuan  umatnya..".(tidak semena-mena mata saya berair, namun saya tahan keluar dari kelopak mata).

           Itu sahaja yang mampu saya katakan kerana itulah hakikatnya sekarang.Ya Allah , melihat kepada suasana di tempat kami berada menjalankan praktikal di sini...macam-macam yang boleh ditafsirkan...saya yang terlihat pun kadang-kadang termanggu seketika dengan keadaan ini, macamanalah pula jika Rasulullah sendiri yang melihatnya.Seketika saya memikirkan nasib generasi yang seterusnya , nasib anak-anak saya , nasib cucu-cicit saya...saya takut mereka tidak dapat merasa nikmat kesihatan dan nikmat keamanan pemberian dari Tuhan.Semoga kita sentiasa sedar kita sebenarnya bina hidup ini bukan untuk menghadapi hidup yang sementara cuma, tetapi untuk menghadapi hidup di dunia ke-2...iaitu bertemu dengan Yang Maha Esa...Yang Maha Kuasa.Saya merasakan masa untuk pembaikan diri sudah bermula dan kini saya sedang menjalaninya.Semoga diakhir nanti akan saya temui ketenangan hakiki. 

Hari ini kita bertemu...
Hari esok belum tentu...
Hari ini kita bersatu...
Hari esok Tuhan yang tahu...

Selamat jalan sahabat...
Selamat jalan perwira...
Selamat jalan ibu...
Selamat jalan ayah...
Selamat jalan siapa pun di sana....

Satu waktu aku akan menyusul jua...

Monday, September 19, 2011

Ya Allah,Lapangkan Dadaku Membantu Sahabatku



Salam w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW, ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana mengizinkan saya kembali mencangkirkan kata-kata bagi mencurahkan sedikit rasa hati di teratak ini.

          Sudah lama rasanya tidak menulis di blog.Maaf kerana saya perlukan masa untuk mencari identiti diri saya juga dalam masa yang sama berusaha untuk menjaga kesucian hati.Kenyataan yang saya hadapi kini, saya perlu benar-benar menjaga nikmat rasa hati pemberian Ilahi ini kepada saya yang hina...kerana saya benar-benar takut akan mengundang murkaNya jika saya terlalu gembira dan berbual kosong serta membincangkan perkara-perkara lagha apabila berbicara.Sesungguhnya dalam pencarian mencari cintaNya, saya sering dilanda gelisah hati, konfius dengan diri saya sendiri sedangkan hakikatnya saya berhak memiliki sifat kehambaan itu.Saya mungkin akan tersenyum bila berhadapan dengan sahabat-sahabat saya, dan ketika saat itu datang, saya merasakan seperti saya bermain dengan bayang-bayang saya sendiri.Ya Allah bantulah saya;-(

         Untuk pengetahuan, kini sudah hampir 2 bulan saya menjalani praktikal di Hospital Batu Pahat dan sejujurnya saya katakan saya perlu motivasikan sendiri diri saya dalam situasi di sana.Saya tidak katakan yang situasi di sana teruk, tetapi saya merasakan perlunya diperbanyakkan lagi mereka-mereka yang lebih memahami agama Islam melibatkan diri dalam bidang medic ini.Saya pun bukanlah merupakan seorang yang berilmu sangat tentang agama, tetapi saya cuba belajar untuk lebih memahami agama Islam dan saya sedar saya ada banyak kekurangan.Apa-apa pekerjaan pun , segalanya berkaitan secara terus dengan tatacara kerja kita dan akan memberi impak yang besar kepada mereka yang menggunakan perkhidmatan kita.Isu solat , soal aurat dan masuk kerja tepat pada waktunya juga perlu dititikberatkan agar keberkatan dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan itu dapat diraih dan digapai seiring bersama redhaNya.Percayalah jika perkara ini diambil ringan , ianya akan menjadi masalah kepada sesuatu badan itu sendiri.Yang penting saya tidak akan berputus asa berusaha untuk mengubah situasi ini.

          Tersenyum seketika mengingat kembali puitis-puitis yang dikarang oleh Fatimah Syarha dalam novelnya yang berjudul "Tautan Hati"...sangat-sangat menyentuh hati ini.Pembawaan character oleh watak utama iaitu Aisyah Yusra cukup melambangkan jiwa seorang mahasiswi yang tidak pernah mengenal erti jemu dalam membawa sahabat-sahabatnya kembali mengenal Tuhan Yang Esa.Walaupun usahanya sekadar mengajak sahabat-sahabatnya menyertai program daurah di Universiti, tetapi dia tidak pernah mengeluh sekalipun undangannya ditolak bulat-bulat oleh sahabatnya.Pelbagai alasan dicipta untuk mengelakkan diri dari terlibat dengan program keagamaan hujung minggu.Namun begitu, Aisyah Yusra sedar itulah sebenarnya dikatakan pengorbanan yang perlu beliau laksanakan agar ramai dalam kalangan sahabat-sahabatnya yang faham tetntang Islam.Beliau yakin dengan pertolongan Allah dan sentiasa melaksanakan tugas dakwahnya dengan sabar dan ikhlas.

"....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat serta pertolongan Tuhan.Sesungguhnya tidak berputus asa daripada rahmat dan pertolongan Tuhan itu melainkan kaum yang kafir".
(Surah Yusuf:87)

         Mengingatkan watak yang dibawa oleh Aisyah Yusra itu, saya berharap perjuangan ini dapat saya teruskan hingga ke akhirnya.Doakan saya semoga saya thabat di jalan ini.Teringin nak petik kata-kata Thomas Alva Edison yang menghadapi perbagai halangan dalam mahu menjayakan penciptaan lampu:"I have not failed.I've just found 10000 ways that won't work".

'Waiting is a trap.There will always be reasons to wait.The truth is, there are only two things in life, reasons and results, and reasons simply don't count'.
(Robert Anthony)


Malam yang kunanti menjelma kini
Saat di mana aku benar-benar mengharapkan kekuatan itu datang kepadaku
Ya Tuhan maafkan aku kerana aku mudah merasa jenuh dalam perjuangan ini
Sedangkan aku tahu nikmatNya bila bertemu denganMu cukup indah bagiku
jika mahu dibandingkan nikmat dunia yang telah Engkau limpahkan kepada hambaMu
Aku terkesima mengingatkan kembali ketabahan dan kesabaran tokoh-tokoh Islam terdahulu dalam
menegakkan panji-panji agama
hinggakan aku bermonolog sendirian  kepada diriku..."Kau mengeluh Diyanah,Engkau tahu tak berapa banyak pengorbanan khalifah-khalifah terdahulu dalam mempertahankan agama Islam ini,sedangkan pengorbanan yang engkau lakukan baru sedikit"
 
Wahai sahabat Muslimah yang amat-amat aku sayangi
aku ingin benar agar kita dapat bersama-sama melayari bahtera keimanan dan ketaqwaan kepada Ilahi ini
aku ingin benar kita semua bertemu di syurga tertinggi ...syurga Firdausi
jadi , ikhlaskanlah diri kita hanya kepadaNya sahaja
bukan kepada material dunia, 
bukan kepada fesyen tudung yang semakin moden hingga menampakkan sesuatu yang sepatutnya hanya layak dipertontonkan kepada suamimu yang sah sahaja
Jagalah nikmat iman dan Islam...kita bersama-sama
Hambarnya ikatan persahabatan yang terjalin kiranya kita tidak bertunjangkan cinta kepada Allah semata-mata
Yang penting, aku tidak akan mengalah dalam urusan perjuangan ini membawa kita semua lebih mengenaliNya daripada mengagungkan idola-idola dunia nyanyian mahupun lakonan
Kerana aku tahu keterikatan ukhwah antara kita akan lebih kukuh jika kita kembali kepadaNya, bergantung harap hanya kepadaNya dan mendambakan cintaNya hadir dahulu dalam jiwa kita semua
Sebelum hadirnya cinta dari manusia biasa berlainan jantina

#Alhamdulillah ...terluah sudah segala isi hati.Doakan saya.Saya nak jadi seorang yang boleh menjadi contoh teladan untuk Islam.Saya bakal menghadapi exam dan presentation bulan 11 ini...doakan saya.



Saturday, September 10, 2011

Manusia Bukan Pencipta Kebahagiaan


Salam w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia , Rasulullah SAW, ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran saya rafa'akan ke hadrat Ilahi kerana mengizinkan saya melakar sedikit coretan di teratak ini.

           Cepat sungguh masa berlalu dan kini sudah 12 syawal 1432H tibanya hari yang ditunggu-tunggu.Banyak sejarah gembira yang telah dilakar mewarnai kehidupan sepanjang minggu lepas.Antara salah satunya adalah sahabat saya, saudara Mohd Wafie bin Mohd Murad telah melangsungkan pernikahan bersama pasangannya Shafiqa di kediaman pihak lelaki di Kampung Parit Haji Sidek.Yang lain tu rahsia la;-)


           Mesti pelik kenapa tajuk entri kali ni "Manusia Bukan Pencipta Kebahagiaan" kan?
Saya tidak mahu berkata banyak, tetapi cukuplah mahu mengingatkan di mana kebahagiaan yang kita kecapi selama ini sebenarnya bukanlah dicipta  oleh kita yang digelar sebagai manusia.Hakikatnya ialah manusia hanya sekadar berusaha sahaja untuk mendapatkan kebahagiaan tersebut dan yang menjadikan kebahagian itu satu realiti ialah Allah SWT.

Dua Jalan dan Dua Watak Manusia Dalam Menggapai Ketenteraman Jiwa.
Ada sebahagia pendapat berkata, setiap orang ingin meraih kesejahteraan dan ketenteraman jiwa di dunia, maka dia harus mempunyai kenikmatan dan perhiasan dunia yang melimpah ruah.Pada hakikatnya , sebenarnya tidak demikian, akan tetapi orang itu adalah seperti orang yang sakit dalamnya dan dia merasakan bahawa dirinya sihat wal'afiat.

Ketika manusia sedar tentang hal itu, mereka dapat dikategorikan kepada dua watak manusia .Pertama, ada sebahagian manusia menenggelamkan diri mereka terus menerus ke dalam kenikmatan dan perhiasan dunia seperti orang yang sedang kelaparan dan kehausan sambil berkata:"Ubatilah aku dari penyakit yang menghampiriku".Kedua, sebahagian lagi, mereka ini menghindari dan berhijrah dari kenikmatan dan perhiasan dunia.Mereka pergi ke gunung-gunung, jauh dari masyarakat dan mengharamkan diri dari kenikmatan dunia.Semua itu bertujuan untuk meraih kesejahteraan dan ketenteraman jiwa di dunia.

Manusia Bukan Pencipta Kebahagiaan.
Dari zaman dahulu hingga kini, manusia telah banyak melakukan kajian tentang cara meraih kebahagiaan hakiki yang di mana dipengakhirannya kesimpulan yang akan dapat kita temui ialah bahawa manusia bukan pencipta kunci kebahagiaan hakiki kerana mereka bukanlah seorang pakar dan bukan juga ahlinya.

Sebabnya?
Sebabnya ialah bahawa pemahaman manusia tentang jalan kebahagiaan dengan memiliki kemewahan dan perhiasan-perhiasan dunia sangat bertentangan dengan jalan orang yang memahami akan rahsia-rahsia dalam diri manusia dengan kaitannya terhadap segala makluk ciptaan Tuhan di dunia.

Oleh kerana itu, orang yang ingin menunjuk manusia ke jalan kebahagiaan harus memiliki ilmu pengetahuan yang mantap tentang rahsia-rahsia diri manusia, hubungannya dengan ciptaan Allah dan disebalik penciptaanNya yang tidak terhalang dengan sebarang perkara.
__________________________________________

Wahai saudaraku, ingatlah kamu akan umat manusia yang terdahulu yang telah disampaikan dakwah kepada mereka dan mereka menentang untuk mengingati Allah, adakah mereka berjaya mendapatkan kebahagiaan hidup?Seperti masyarakat negara-negara yang maju, di mana ada diantara mereka yang dapat menjejakkan kaki ke bulan, yang memiliki kamakmuran....Namun melihatkan keadaan negara ini ,masyarakatnya memiliki diri dan jiwa yang sangat hampa, resah dan gelisah , hati yang gersang pada individu dan keluarga, negara, anak-anak, pemuda dan ibu bapa, malah perkataan dan berita-berita mereka penuh dengan penipuan dan dusta.

Sekilas pandang :
 Dalam perjalanan pulang ke rumah , ternampak sekumpulan budak gotik...Ya Allah , berilah hidayah kepada mereka Ya Allah agar kembali ke pangkal jalan.Hati terus bergetar , kelihatan mereka seperti sebaya dengan diriku dan adik-adikku.Ya Allah, mampukah aku menghalangi kisah gotik ini daripada berlarutan hingga lanjutnya usiaku ketemuMu, Tuhan Semesta Alam.Sungguh tak senang hati dibuatnya.Bantulah kami Ya Allah;-(

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails