Sunday, July 17, 2011

Ramadhan yang Bakal Tiba


Salam w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulululah SAW , ahli keluarga dan sahabat handai Baginda.Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi dengan izin dan limpah kurniaNya dapatlah saya menggarap sedikit idea penulisan di teratak ini.

         Ramadhan dah hampir tiba dan saat itu jugalah hati ini berterusan mencari dan melakukan sesuatu yang boleh menggamit rasa syukur saya padaNya. Ramadhan tahun ini pasti memunggah lebihan sanubari dan naluri saya melihat perlakuan manusia sekeliling saya untuk saya tafsirkan ianya adalah kenyataan yang berlaku saat ini.Bukan suatu penipuan atau satu illusi.Yang pasti saya perlu berusaha untuk menghadapi dan mencapai jalan penyelesaian itu.

        Alhamdulillah sesi baru MLT telah bermula dan untuk pengetahuan pembaca saya telah ditempatkan berpraktikal di makmal Hospital Batu Pahat, Johor.Tempat saya dilahirkan, dibesarkan dan diasuh hingga jadi  saya yang sekarang ini.Kali ini suasananya lain sangat jika nak dibandingkan dengan Hospital Segamat.Di sini semuanya kena serius dari segi tingkahlaku kita, disiplin dan cara kerja kita.Semuanya dinilai 100%.

         .Ya Allah perjalanan hidup yang Allah aturkan untuk setiap hambaNya amat cantik.Tinggal mana bagaimana manusia itu menilai dengan mata hati atau menilai dengan nafsu semata-mata.

         Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat dengan sepengetahuanNya, dan Allah telah mengunci pendengaran dan hatinya serta meletakkan tutup atas penglihatannya?Maka siapakah yang mampu memberinya petunjuk setelah Allah membiarkannya sesat?Mengapa kamu tidak mengambil pengajaran?
(Surah A-Jaatsiyah:23)

Syaaban yang dilalui saat ini diharapkan dapat memberi pengajaran kepada diri yang digelar hamba
Ramadhan kian menjelang moga-moga diakhirnya kita akan temui ketenangan
Pujuklah hati untuk kembali mengingatiNya
Tagihlah cintaNya dan kasihNya
sesungguhnya Allah tidak pernah jemu mendengar doa hambaNya sehingga hamba itu jemu untuk berdoa kepadaNya.
Kembali bermuhasabahlah , perbaikilah dan lihatlah watak diri sendiri
hindarkanlah segala rasa benci dan dengki kepada orang lain jika perasaan itu terbungkam dalam jiwamu
jangan fikirkan apa yang orang lain buat jahat pada kita tetapi hitunglah kembali berapa banyak amal dan kebaikan yang telah kita sumbangkan kepada orang lain...mesti masih sikit bukan?
perbaikilah juga ibadah kita ..solat kita contohnya diterima atau tidak oleh Allah
adakah rukuk dan sujud yang dilakukan benar-benar sudah katam dan difahami maksudnya
kembali lah...

  • Syaaban adalah detik memupuk jiwa pejuang melalui amalan membangkitkan semangat, memupuk kesucian sekali gus mengumpul pahala.
  • Jiwa pejuang adalah menghayati makna keinsafan, kesusahan dan penderitaan.
  • Antara perkara disyariatkan pada Syaaban ialah menjelaskan hutang puasa yang tertinggal sebelum ini. Syaaban bulan melangsai hutang.
  • Kita digalakkan bertaubat, membanyakkan doa, menggandakan zikir dan berselawat kepada Rasulullah. Masa sesuai muhasabah diri.



No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails