Tuesday, June 14, 2011

Di sini saya meluahkan segalanya

Salam w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Rasulullah SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat Baginda.Alhamdulillah , dengan rahmatNya , saya dapat menulis ketika ini..saat ini.Terima kasih Ya Allah.

             Entah kenapa saat saya menulis blog ini ,airmata saya menitis .Saya sebenarnya terharu membaca blog 3 akhawat ni.Hampir separuh hari saya hari ini saya membaca blog mereka.Melalui pembacaan blog-blog ini , walaupun tidak menyentuh banyak berkenaan isu semasa dunia hari ini, tetapi pengisiannya tentang diri mereka, kehidupan mereka di bumi luar , tentang ketabahan mereka ...amat-amat saya kagumi.Lantas sejurus habis membaca post-post mereka , saya yakin saya mampu menjadi setabah dan sekuat mereka...dan saya yakin sangat Allah itu sentiasa mendengar rintihan hambaNya.Jika di katakan dari sudut yang hakiki, saya sebenarnya tidak kenal siapa 3 akhawat ini, tetapi apa yang pasti mereka kini adalah bertugas sebagai doktor houseman di hospital yang berbeza.Info lain, saya juga tahu mereka bertiga ini adalah sahabat.Saya dapat link 2 orang akhawat (kak wani dan kak sarah) melalui pembacaan saya di blog Dr wani yang sememangnya memang menjadi link favourite saya...hehe kiranya link inilah yang akan sentiasa saya jenguk untuk memuhasabahkan kembali diri ini ketika terasa futur dalam perjuangan menuju Ilahi.

            Bila diingatkan kembali penglibatan saya dalam dunia blogging ini.Agak lucu rasanya.Yelah pada awal menulis blog, saya terpegun melihat blog seorang sahabat saya ni, tetapi dia lelaki...wah bukan main post yang selalu ditulis memang menarik kerana banyak menyentuh isu politik dan isu semasa seluruh dunia.Saya amat tertarik ketika itu lantas bermotivasi untuk mempunyai blog sendiri agar menjadi manfaat kepada para pembaca.Tapi time tu masih terawang-awang lagi niatnya.Alhamdulillah sekarang saya semakin nampak jelas matlamat penulisan seseorang individu pada blognya.Matlamatnya adalah untuk membawa pembaca kembali kepada Allah dan pengisiannya boleh memberi kesan kepada yang membaca.InsyaAllah hingga kini saya masih dalam berusaha memperbaiki penulisan saya.Saya sebenarnya bukanlah pandai menulis , tetapi saya suka meluahkan perasaan saya di teratak TINTAKU ini..buktinya jelas kan setiap post yang saya tulis, kebanyakannya menunjukkan ZERO comment dari pembaca.Adakah saya kisah semua itu?Bagi saya itu tidak menjadi masalah kerana harapan saya bukanlah pengiktirafan atau penghargaan dipinta...tetapi cukuplah sekadar mereka yang bersinggah di teratak saya tahu yang masih ada lagi insan kerdil yang berusaha untuk memajukan dirinya, juga dalam masa yang sama berusaha membawa pembaca memahami tujuan mereka dijadikan...dijadikan bukan untuk dunia , tetapi untuk meniti kehidupan akhirat.Ingat !!tanggungjawab ini sangat besar..InsyaAllah doakan saya thabat di jalan ini.

Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.
[Al-'Imran : 185 ]

Sebenarnya saya rasa rugi sangat hari ini kerana saya telah miss untuk menghadiri 2 program iaitu  program Nadwah Harakah Al-Islamiyah di Kajang dan juga forum Baju Melayu bertemu Baju Kurung di Masjid Putra Nilai.Hati ini sebenarnya meronta hendak pergi.Jika diikutkan perancangan awalnya memang saya akan berada di bumi Nilai pada Isnin pagi, tetapi bila  muhasabah balik semua yang berlaku ini pasti ada hikmahnya..sebaik-baik perancangan manusia , perancangan Allah SWT lagilah hebat.  SubhanaAllah.Semoga Allah memaafkan segala kekhilafan diri ini yang hina.


Baru-baru ini di fb , saya meletakkan profile picture ini:
kan sedap buat sup;-)hehe.Sebenarnya sajeje nak releasekan tension...ahaha

             Apabila ramai yang menyatakan rasa takut mereka pada gambar ini, jadi saya terus tukar kepada gambar yang lain.Maaf ye kawan-kawan;-).Seriously apabila bercerita pasal hati, saya sering kalah.Yup saya akui saya seorang yang agak sensitifla.Walaubagaimanapun daripada situasi yang berlaku ini, saya muhasabah kembali diri mungkin dia dah ditakdirkan dengan seorang wanita yang lebih baik dari saya.Alhamdulillah saya juga tumpang gembira di atas rezeki mereka.Semoga kalian kekal hingga hari pernikahan nanti.Moga Allah jaga hati saya dari bersifat buruk sangka terhadap sahabat saya ini.Sebenarnya dalam post yang sebelum ini , saya pernah mereka novel pendek bertajuk 'Harga SekuntumCinta'...(jika nak baca boleh cari kat list link saya).Cerita yang saya reka tu pengakhiran ceritanya agak sedih la.Seperti yang tidak di duga ianya berlaku ke atas diri saya sendiri.Huhuhu...memang sedih.Alhamdulillah sekarang saya dah boleh terima kenyataan yang sebenarnya yang dia bukan milik saya.Saya harus bangkit dari kekecewaan ini dan perlu lebih bermotivasi untuk  maju ke hadapan...dan yakin juga cinta kepada Allah adalah segala-galanya.Sebenarnya saya dah lama lupakan si dia...tup-tup bila di wall fb member saya yang mengatakan si dia akan bertunang dengan sahabat saya sendiri , saya agak tersentap seketika.

*untuk cerita ala-ala jiwang ini...mungkin ada yang kata takkan benda-benda ni pun nak cerita kat orang lain.Percayalah para pembaca, saya memang suka meluahkan siapa sebenarnya diri saya.Saya manusia , anda juga manusia...saya ada pengalaman mengalami perasaan hati kecundang(cinta ), saya pernah rasa jatuh dan pernah rasa mahu berundur di medan ini..Apa yang saya harapkan cerita saya ini dapat dikongsi kepada para pembaca dan mahu pembaca berfikir solusi kepada permasalahan ini.Suka saya mengingatkan diri ini dan juga para pembaca, dan saya juga yakin pasti adik-adik di luar sana yang pernah kecewa sebab cinta.Bukan maksud saya untuk menyuruh anda benci kepada orang-orang yang pernah mengecewakan cinta anda, tetapi kembali bermuhasabahlah semula.Dunia ini sementara cuma dan cinta yang sepatut kita dambakan adalah cinta Ilahi yang hakiki...bukan cinta manusia yang tidak diketahui kekekalannya sampai bila.Dan apabila kita menghadapi satu saat di mana orang yang kita sayang dalam hati itu telah mengisi hidupnya dengan orang lain..dan bukan kita, maka bermuhasabahlah kembali diri.Kembalilah semula kepadaNya..tagihlah semula cintaNya agar kekosongan jiwamu terisi dengan ayat-ayat cinta Ilahi dan janjiNya di atas kesabaran kamu menghadapi dugaan ini.InsyaAllah cerita akhirnya pasti kamu temui yang Allah tak pernah membiarkan kamu bersendiri menghadapi ujian ini.Hadiah untuk kamu:Lagu yang berkumandang di blog saya ini.Kembali by Tashiru.*

Akhir kalam bicara: 
Carilah HIKMAH dalam setiap ketentuan TUHAN
supaya timbul rasa KESABARAN dan KESYUKURAN,
 setiap yang payah pasti ada KESENANGAN
setiap kesabaran pasti ada GANJARAN
Jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita,
 tiada siapa yang boleh memberi HALANGAN
namun jika sesuatu itu ditakdirkan bukan untuk kita , 
pasti tak akan kita dapat walaupun sudah dalam GENGGAMAN,
Andai ini berlaku kembalilah semula kepadaNya agar mendapat KEREDHAAN dan pertolonganNya.


1 comment:

  1. ummu,ana selalu je baca blog nt :D
    x semestinye zero comment, x de org bace, ramai je org baca! teruskan menulis. ana terbakar smgt baca blog nt nih :)

    ReplyDelete

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails