Saturday, May 7, 2011

skuad ready!!


Salam w.b.t
Alhamdulillah diberi kesempatan menulis lagi.Nampaknya tinggal berapa hari lagi perlu dihabiskan praktikal di hospital Segamat.Terima kasih kepada semua staff yang banyak memberi tunjuk ajar...sesekali terasa diri ini kerdil di hadapannya.Selepas ini berangkat semula ke Nilai untuk menduduki final exam dan menziarahi sahabat di USIM untuk mengendalikan pogram ISMA...insyaAllah jika diberi kesempatan akan berbincang dengan sahabat-sahabat saya di sana.Syukur juga kerana persembahan kami di Dewan Perdana Hospital Segamat berjaya bersempena Majlis Perpisahan Tn.Hj. Abdul Razak Abdul Hamid(Ketua Unit Patology).Bila diingatkan kembali masa yang diperuntukkan kepada kami untuk berlatih 2 show amat-amat singkat...tapi Alhamdulillah dengan komitmen yang diberikan maka tercetuslah satu pemikiran iaitu KAMI BOLEH!!!

Inilah team saya,"Team of Medical Dragon"

Seketika tengah sibuk di dalam makmal, seorang staff MLT bertanya kepada saya:

"Diyanah kenapa untuk praktikal yang seterusnya awak pilih di hospital Batu Pahat?"

Lantas saya berkata:

"Encik, mungkin jika soalan ini dijawab lain jawapannya dengan member saya...jika Encik mendengar member saya mengatakan yang dia ingin menjalankan praktikal seterusnya di tempat yang jauh dari hometown kerana ingin enjoy masa muda dan cari pengalaman di tempat orang.., itu mungkin dia...tapi bukan saya.Buat pengetahuan Encik, setiap orang ada masalah...dan saya rasa saya punyai tanggungjawab untuk berada dekat dengan family saya agar saya dapat menyelesaikan masalah kami.Saya harap Encik faham."

Suasana sunyi seketika........tanggungjawab dan amanah yang diberikan pada saya akan saya cuba laksanakan dengan sebaiknya.Mendidik diri untuk sabar-

Amat dikagumi sifat orang mukmin, iaitu semua urusan yang menimpanya adalah baik, dan tidaklah seorang mukmin itu kecuali apabila di timpa kebaikan, ia bersyukur lalu menjadi kebaikan baginya; dan bila ditimpa musibha keburukan ia bersabar dan menjadi kebaikan baginya apabila ia ditimpa”
 ( Riwayat Muslim)



Imam al-Ghazali mengatakan,
 “Sabar ialah suatu kondisi jiwa yang terjadi karena dorongan ajaran agama dalam mengendalikan hawa nafsu.”

Moga pada jalan yang berliku Allah teguhkan hati dan jiwaku.Dan selepas ini:

08 Mei 2011(Ahad) - Program malapetaka Ekonomi Global 2012 di Masjid Al-Azim Melaka.Bertolak dari Segamat bersama akhawat dari UMS yang bercuti di Segamat.

09 Mei 2011(Isnin) - Perbentangan thesis di hadapan Doktor dan staf MLT dan juga pegawai Sains...moga Allah permudahkan..
                                - Persiapan jamuan di makmal...sempena hari last kami di sana.

10 Mei 2011(Selasa) - Exam di makmal...cover 6 lab, Haematology, Microbiology, Histopathology, Cytology, Immunehaematology dan Biochemistry....study!!!!!

12 Mei 2011(Khamis) - Lawatan sambil belajar ke Hospital Pakar di Muar bersama Penyelia MLT, Pn. Nurul Jannah...melawat keadaan makmal di sana.

13 Mei 2011(Jumaat) - Lawatan sambil belajar ke AADK..insyaAllah.

14 dan 15 Mei 2011(Sabtu Ahad)- Trainning of Fessilitator di Istana Kompleks Mustika Embun, JB...untuk Kem Smart Solat 2 yang akan diadakan di kampung di Batu Pahat.

16 Mei 2011 - Pulang ke Nilai untuk revision week for final exam...diharapkan semuanya berjalan dengan lancar.InsyaAllah sem depan naik sem 5 .

18,19,20 Mei 2011 - Perkhemahan Tautan 2011 di Taman Botani Shah Alam.-Pemuda Pemangkin Revolusi Islam-

Hasil Penulisan:
-hamba yang lemah-
-yang sentiasa inginkan yang terbaik buat Islam-

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails