Wednesday, May 25, 2011

please slow for security check

Salam w.b.t
Alhamdulillah...Alhamdulillah....Alhamdulillah...akhirnya saya boleh verified emel yang lama kepada emel gmail.Sedari semalam saya cuba menggodeh lappy ni dan satu persoalan muncul kenapa tak boleh nak buat post baru kat blog saya.Bukan itu sahaja nak masuk dashbord blog pun tak boleh.Entahlah web ni kata emel lama saya dah tak aktif so kena aktifkan semula dengan ikut terma syarat yang disenaraikan.Jenuhnya hingga nak marah je dengan lappy ni.Tapi bila dah boleh access blog dengan jayanya , rasa bersyukur sangat dan ada hikmahnya iaitu kenalah bersabar...bersabar dan bersabar.


Kebelakangan ini , saya merasakan kurang sabar dengan keadaan sekeliling.Tetapi dalam masa yang sama saya cuba mendidik diri untuk terima hakikat dunia ini dan membuat perbandingan dengan kehidupan di  akhirat kelak.Yup saya akui saya mudah melenting dengan kehidupan yang agak menyusahkan saya.Maksud menyusahkan bukanlah ibadah itu menyusahkan tetapi dengan kehidupan kat Nilai ni yang serabut.Nah amik....jika anda perasaan bumi Nilai ni makin panas ...yelah mana taknya dengan terbinanya banyak pusat beli-belah...Buktinya yang terbaru ini...TESCO Nilai.Aduh...apa la nak jadi dunia ini...makin nak mendekati hari akhirat , patutnya rumah Allah yang perlu diperbanyakkan pembinaannya.Ini semua peringatan dari Allah kepada hambaNya sama ada untuk terus berada di jalanNya atau berseronok dengan kehidupan dunia yang seronoknya seketika sahaja.


Itu satu...lain pula cerita di kolej.Seminggu di kolej , saya asyik kena tahan dengan pak guard dan mama guard berulang kali.Banyak kali saya dah bagitahu pada guard yang 'pass kebenaran masuk ke kolej(yang perlu dilekatkan pada kereta)' akan siap pada akhir minggu ni...tapi masih kena tahan..kena tahan...kena tahan.Ya Allah saya rasakan hidup di dunia ni pun terasa payah , ada kah saya mampu menghadapi hari akhirat nanti.Ya Allah ...ampunkanlah dosa-dosa hambaMu ini.Berilah kekuatan untuk saya bangun dan tetap dalam kehidupan menujuMu Ya Allah.


Jalan nak pulang ke rumah sewa di Desa Kolej pun boleh jadi tak keruan nampaknya.Sampai-sampai di depan simpan je ada signboard  tulis 'please slow for security check'.Segala-galanya di check...depan belakang...kiri dan kanan..Ni baru dugaan untuk masuk ke taman ni...tup-tup nak keluar lepas ni memang semuanyalah nak di cek.Cek la pakcik jangan tak cek.Ya Allah kurasakan hidup di sini sudah terikat dengan pelbagai peraturan untuk menjaga kemaslahatan penduduk di taman ini...tetapi adakah kesedaran dalam diri umat Islam di sini untuk mengikat diri mereka dengan ketetapan Allah.Saya mengingatkan juga diri saya , semoga kita sentiasa berubah menjadi hamba yang lebih baik dan sedar adanya kehidupan selepas mati.Saya yakin penduduk di taman ini menjalankan amanah mereka sebagai hamba Allah dengan sebaiknya.


Ya ALLAH lindungilah saya dalam kehidupan yang penuh dengan hiburan ini..Saya amat takut !

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails