Wednesday, May 25, 2011

indahnya keluarga bahagia


Salam w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad saw , ahli keluarga dan sahabat handai baginda.Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran saya rafa'akan kepada Allah SWT di atas sifat pemurahNya, memberi kelapangan kepada saya untuk menukilkan sedikit coretan pada entri kali ini.

"Indahnya Keluarga Bahagia"

Alhamdulillah Allah memberi kesempatan kepada saya berjalan di bumi ciptaanNya untuk melihat keadaan sekeliling yang penuh dengan cerita sedih dan juga diselangi cerita gembira.Semuanya itu biasala rencah kehidupan yang perlu kita tempuh sebagai perantau di bumi tuhan.



Baru-baru saya ada melawat ibu dan ayah saya di Muar...sempat juga la meminta disampaikan salam saya pada Rasulullah setibanya di makam Baginda. 25 Mei 2011 , ibu dan ayah bertolak ke Mekah menunaikan umrah di sana .Semoga segala urusan ibu dan ayah dipermudahkan...InsyaAllah.Mungkin kali ini rezeki ibu dengan ayah ke sana...InsyaAllah nanti ada rezeki lebih giliran saya bersama ummi dan abi ke sana pula menunaikan ibadah haji di sana.InsyaAllah.



Rasa terharu muncul dalam diri melihat sebuah keluarga yang saya ziarah baru-baru ni.Penempatannya simple, perabotnya sederhana....tapi saya tak memandang itu semua...Yang mengkagumkan diri saya melihat pada kasih dan sayangnya mereka sesama ahli keluarga mereka.Memang susah nak diungkapkan tapi apa yang boleh saya katakan ketenangan dari hati ke hati dan huluran kata-kata kemaafan disertai dengan pelukan dan dakapan sesama ahli keluarga sememangnya mampu menjalin kemesraan hakiki dalam kehidupan bekeluarga.Keluarga ini sememangnya mempunyai banyak masalah yang datangnya dari luar...tetapi mereka mampu menghadapinya tanpa menyebabkan sebarang keberatakan dalam keluarga.Hal ini keran , bila saya selidik yang sentiasa menjadi pegangan dalam kehidupan bekeluarga mereka adalah Al-Quran dan As-Sunnah.

Dan saya semakin bersemangat untuk memacu senjata perubahan kepada diri saya dan juga kepada orang sekeliling...semoga Allah permudahkan

Katekatelahirdarihati: 
- B nice to your heart!
- Sayangi Allah, Nabi, Ad-Din, famili dan semua makhlukNya..
- Biar buruk, jelik masa silam kita.. Just ignore it..tp hargailah masa sekarang.. Peluang untuk berubah sentiasa ada.. :)
- Jadilah hamba ALLAH yang bersyukur!

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah:153)

Tidak dilupakan hari pernikahan saya dengan paper Chempath, Histophat and Cytology...juga sama dengan sahabat saya yang lain..semoga berjaya...biar kita mumtaz untuk ummah , mumtaz untuk Islam!!!Allahuakbar!

Katekatebajetbest:
-Ilmu itu terlalu luas.. Kte memang tak mampu nak cover semue.. Tapi once u get a chance to learn, learn it!
-Jawab exam bagus-bagus.. insyaAllah moga hasilnye lagiiiii bagus..
-Jadilah student yang baek.. Yang tak kenal ape itu copy and paste..
-Sape-sape yang in progress wat tesis, kasi kuat same korang punye mental.. :)


No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails