Saturday, April 2, 2011

menerobos tembok keinsafan

Salam wbt

"I am a traveler seeking the truth, a human searching for the meaning of humanity and a citizen seeking dignity, freedom, stability and welfare under the shade of Islam. I am a free man who is aware of the purpose of his existence and who proclaims: “Truly, my prayer and my sacrifice, my living and my dying are all for Allah, the Lord of the worlds; no partner has He. This, am I commanded and I am of those who submit to His Will.” This is who I am. Who are you?"



(Hassan al-Banna)

atau pun lebih mudah difahami:
"Saya musafir mencari kebenaran,  mencari satu erti kemanusiaan dan  mencari martabat, kebebasan, kestabilan dan kesejahteraan di bawah naungan Islam saya. Manusia orang bebas yang menyedari tujuan keberadaannya dan yang menyatakan, Sesungguhnya, doa saya dan pengorbanan saya, hidup saya dan saya mati semua untuk Allah, Tuhan semesta alam, tidak ada rakan kongsi melainkan Dia , saya diperintahkan dan saya orang-orang yang tunduk kepada-Nya .Ini adalah siapa aku. Dan bagaimana pula dengan kamu? "



(Hassan al-Banna)




Alhamdulillah diberi kesempatan menulis lagi.Entri kali ini ...ingin sekali aku berkongsi ceritaku sepanjang praktikal di makmal Hospital Segamat.Terasa sekejap sahaja praktikal di sini, dan semalam aku agak sedih sebab 3 orang  sahabatku dari ptpl sudah menamatkan praktikalnya.Terima kasih diucapkan kepada Caterina , Mariam dan Azah yang tidak jemu melayan karenah ku sepanjang pertemuan di makmal.Dan kini aku kena teruskan usaha mencapai kejayaan masa hadapan.Masa last student ptpl kat sini, Caterina mengingatkan aku yang aku perlu perform time practical di sini...huhuh terharu sesangat!Caterina kata kalau boleh dia nak aku score high marks masa kuiz dan dalam presentation last di hospital...thank you so much my dear.


Hampir seminggu berada di Blood Bank, aku rasakan Allah tu sangat-sangat hebat..yelah dengan teknologi moden sekarang ditambah pula dengan kehadiran  individu hebat , maka secara tak langsung dapat membantu para Doktor untuk meneruskan usaha-usaha menyelamatkan nyawa pesakit.
Seminggu di hospital, minggu semalam merupakan minggu yang agak memenatkan . Hal ini berikutan banyak pesakit baru yang dimasukkan ke dalam wad.Didapati wad 2 sememangnya tidak cukup katil menempatkan para pesakit sehingga terpaksa memindahkan sebahagiannya ke wad 3.Seketika aku bermonolog sendirian:"Ya Allah kenapa sungguh ramai orang Islam yang sakit?Dalam kekalutan dunia kini, sepatutnya ramai orang Islam yang kuat dan sihat...aku tak menyangkal takdir Mu Ya Allah..tetapi aku agak terkejut dengan perbuatan tangan manusia itu sendiri.Sebenarnya malang yang menimpa kita adalah disebabkan tindakan kita sendiri..sebab neuron pemikiran kita yang menghendaki perkara sedemikian berlaku. InsyaAllah jika pandai mengawal nafsu dan sentiasa merapatkan diri kepada Allah , maka akan terhindarlah kita dari melakukan kemungkaran.Tetapi mereka lupa Ya Allah".


Perjalanan ku teruskan melintasi wad pakar 3.Di sana aku tergamam kerana kebanyakan mereka mengalami kecederaan Fracture Left Radius(FLR) dan mereka semua adalah orang Melayu sendiri.Aku cuba memperlahankan langkahku merentasi kawasan di wad pakar 3 semata-mata untuk mendengar perbicaraan sesama mereka.Apa yang menyejutkan rata-rata mengatakan yang MVA(Motor Vehicle Accident) yang dialami disebabkan tindakan mereka merempit tengah-tengah malam.Astargfirullah...Ya Allah semoga apa yang menimpa mereka ini dapatlah dijadikan pedoman masa hadapan untuk berubah menjadi seorang yang lebih baik.InsyaAllah.


Berkenaan blood transfusion pula.Sedang asyik mengcrosmatch donor cell and patient serum, tetiba hati aku terdetik dengan keadaan orang Islam sekarang ini.Setahu aku derma darah dibolehkan dalam Islam untuk menyelamatkan nyawa pesakit.Sebagai contoh untuk kes-kes tertentu seperti anaemia, ibu mengandung , thalasemia , kes kemalangan dan banyak lagi.Bab transfuse darah orang Islam ke dalam badan pesakit orang bukan Islam itu tiada masalah...tetapi aku risau effect yang akan diterima oleh orang Islam sekiranya darah orang bukan Islam ditranfuse ke dalam badan orang Islam.Sedangkan kita tahu dalam Islam kejadian manusia bermula dengan segumpal darah dan kemudian menjadi seketul daging...dan seterusnya akan menggambarkan keadaan diri kita.Tak terjejas ke rohani dan dalaman seseorang individu muslim sekiranya darah yang ditranfusekan ke dalam tubuh mereka adalah darah orang yang minum arak...makan babi...main judi dan macam-macam lagi?????sehingga kini tak terjawab lagi dan aku masih mencari jawapan terhadap permasalahan ini.Kenapa tak kita pastikan darah orang Islam untuk orang Islam sahaja!


Sedarlah wahai manusia:
"Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau.Dan akhirat itu sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa.Tidakkah kamu mengerti."(6:32)










No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails