Wednesday, March 9, 2011

"Kun Fayakun"..maka terjadilah

Salam w.b.t
Alhamdulillah Allah mengizinkan aku menulis lagi di sini.Maaf sangat-sangat kerana sudah lama tidak update ...hal ini berikutan masalah lappyku(dia demam dan tak boleh beroperasi).Dan suatu yang perlu aku ketahui hal ini terjadi dengan izin Allah, sebab Allah mengizinkanlah lappyku terpaksa off buat seketika.Jangan salah faham ye pada mereka yang baca status di fb ku di mana aku mengatakan "ku rela lupakan ia demi cintaku padaNya". Sebenarnya ia itu ku merujuk pada lappyku...tiada mengapalah aku terpaksa lupakan ia seketika agar aku dapat concetrate dengan tugas kerja di sini.haha..terima kasih kepada housemateku, fatihah yang sudi meminjam kan lappynya kepadaku;-)


Baru-baru ini beberapa orang sahabatku selamat sampai di Australia, UK dan New Zealand untuk melanjutkan pelajaran di sana.Alhamdulillah...aku tumpang gembira.Doaku moga kalian tabah mengharungi hidup di tempat baru, suasana baru dan rakan baru.Rata-rata khabar dari mereka pentarbiahan diri di sana benar-benar menguji yelah kan mereka tinggal jauh daripada keluarga dan ada yang demam disebabkan metabolism badan baru nak berkenalan dengan keadaan cuaca dan suasana di sana.Macam-macam...


Hari ini banyak benda yang menimpaku...dan membuatkan aku yakin sekali yang Allah berhak ke atas segala penciptaanNya.Apabila Dia mengatakan terjadi , maka akan terjadilah.Seriously aku katakan yang kesalahan penerimaan sample di lab hematology bukan salah aku.Aku yakin sangat yang aku tak receive sample tu...tapi bila ada yang mention namaku...aku terpaksa akur,akurku bukan bermaksud aku terima tuduhan yang dilemparkan kepadaku tetapi adalah untuk menjernihkan keadaan yang kusut seketika di lab.Aku yakin Allah akan tunjukkan kebenarannya suatu hari nanti.Bukan niat untuk membuka pekung dadaku, tetapi aku akan rasa puas bila meluahkan rasa hati di sini...maafkan aku Ya Allah.Tanamkan di dalam hati ini suatu rasa sayang kepadaMu Ya Allah dan makluk ciptaaMu agar terhindar segala rasa benci ini.Astarfirullahalazim aku tidak mahu perasaan itu hadir.Masakan baru diuji dengan sedikit ujian Ilahi ini membuatkan aku gentar dan berputus harap padaNya...Ya Allah , kekasihMu Rasulullah Sallallahualaihiwassallam lagi menerima ujian yang lebih berat dalam menyebarkan agama Islam ke serata Tanah Arab, namun baginda tetap dengan pendiriannya ikhlas berjihad di jalan dakwah keranaMu Ya Allah...moga aku terdidik untuk tabah dan sabar seperti baginda Junjungan Mulia.




Dengan hati yang sedikit gusar aku gagahkan kudrat untuk drive pulang ke rumah.Tengah asyik memandu , seketika kami dikejutkan dengan satu dentuman yang kuat bunyinya...DDOOMMMB!!!Rupa-rupanya berlaku MVA(motor vehicle accident) di situ.Sebuah kereta berlanggar dengan sebuah motosikal di simpang jalan.Sekali lagi teringat bila Allah berfirman:"Terjadi, maka akan terjadilah".Dengan berbekalkan sepasang mata kurniaan Ilahi kepadaku, aku dapat melihat kejadian accident itu benar-benar di hadapan mataku sendiri.Penunggang motosikal melompat jauh dan cedera parah.Seketika sayu hati ini melihat keadaan penunggang tersebut yang kelihtannya seperti nyawa-nyawa ikan.Benarlah semua perjalanan hidup kita ditentukan oleh Allah tetapi kita berhak memilih jadual takdir ini dengan mengelak ia daripada berlaku.Sebagai contoh doa kita kepadaNya InsyaAllah merubah takdir buruk yang ditentukan olehNya kepada sesuatu takdir yang baik.Percayalah , doa itu kan senjata bagi orang-orang beriman.




Tadi semasa di lab saya membelek buku agama member saya, namanya C___, dia memang seorang yang taat pada agama yang dianutinya.Belek punya belek tenampak perkataan "tiada Allah dan Jesus adalah tuhan yang perkasa".Aku beristighfar seketika...Member ku ini baik orangnya...terasa bersyukur pula  kepada Yang Maha Esa yang menempatkan nikmat IMAN dan ISLAM kepadaku...Alangkah bagusnya jika C__ juga merasainya.InsyaAllah aku akan cuba.

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails