Saturday, February 12, 2011

ketenangan itu ada di sini

Salam w.b.t
Semakin hari melabuhkan tirainya, hari demi hari saat demi saat, hatiku semakin mudah dibelai rasa gundah gulana...ingin saja ku undur diri dalam medan dakwah ini...namun aku tahu aku tak boleh hidup tanpa dakwah dan tarbiyah ini.Sememangnya bukan senang untuk menjadi seorang dai'e kerana ini adalah kerja yang mulia dan ianya hanya layak dipikul oleh orang yang mulia.Sepanjang minggu lepas banyak benda yang membuka mataku mengenal sahabat-sahabat di sekelilingku.Terkejut ada dan membuatkan aku terkesima seketika.Tidak mengapalah berlapang dada sahaja dengan kelakuan mereka.Moga ianya akan menjadikan aku kuat mengharungi hari-hari mendatang.

Namun Allah tak pernah meninggalkan hambaNya...SubhanaAllah.Praktikal di sini mengingatkan aku untuk sentiasa bersyukur dengan kurniaan Ilahi kepada diri ini.Maha Suci Allah.Kejadian semalam je...cukuplah menyedarkan aku bertapa banyak nikmat Allah kepada hambaNya dan kita perlulah sentiasa merenung dan mengambil iktibar dari setiap apa yang berlaku seterusnya cuba untuk memperbaiki diri.
Gambar 1: Inilah gambar yang aku maksudkan.Gambar baby...chinese baby.Sebak hati melihat tangisan baby ini.Saat ini bayi ni menangis apabila dicucuk tangannya untuk mengambil darah untuk ujian T4 TSH.Kebiasaanya result yang akan keluar untuk bayi normal T4 nya rendah dan jika didapati tinggi berkemungkinan bayi akan mengalami brain inflammation dan akan affect tumbesarannya.Subhanallah...ketika darah bayi ini diambil, staff nurse dan kami menangis melihat keadaan bayi ini.Tidak sampai hati melihat keadaan bayi ini, namun ini semua adalah amanah yang kena kami laksanakan sebagai staff perubatan.Bayi ini sungguh istimewa , lelangitnya tiada dan jika dilihat dari dekat kita akan dapat melihat lidah bayi ini menyentuh bahagian hidungnya.Jadi untuk memberhentikan tangisan bayi istimewa ini, aku letakkan jari kelingkingku ke dalam mulutnya...Allahuakbar..Ya Allah aku dapat rasakan bahagian tulang hidungnya apabila dia menghisap jariku.Ya Allah aku dapat rasakan derita yang dialami oleh bayi ini.Alhamdulillah Allah masih meletakkan rasa kasih sayang kepada ibu bapa bayi ini untuk menjaga bayi ini walaupun dia tidak seperti bayi normal.  


Gambar 2:di Hospital Segamat...bahagian CR(central registration)InsyaAllah i wanna be a Gynaecologist....

Gambar 3: Saat ini aku menjalankan test haemoglobin ke atas pesakit.Biasalah pesakit akan gerun sedikit bila tengok student practical yang lakukan test untuk diri pesakit.Tetapi suasana kembali tenang apabila sorang staff nurse ni kata kepada pesakit:"Jangan risau kak, student ni semuanya student practical untuk jadi doctor".Haha.......tapi memang betullah kita perlu timbulkan kepercayaan orang lain terhadap diri kita agar mereka yakin kita mampu melakukannya dan bukan untuk mencederakan mereka.
Gambar4: Bila kita lihat gambar darah ni..semua mesti tahu ini adalah sample darah penderma.Marilah kita menderma darah untuk membantu mereka yang benar-benar memerlukan.Sekarang ni Pusat Darah Negara sudah kekurangan darah untuk ditranfuse kepada pesakit.Semoga sedikit pemberian darah ini mampu meringankan beban pesakit-pesakit.
______________________________________________________
Dipetik dari I Luv Islam

Pelajaran Yang Menuntut Perubahan Berterusan


Ingat, setiap kali sesuatu menimpa kita, sama ada baik atau buruk... itu adalah pelajaran yang menuntut perubahan. Maka ubahlah diri kita selalu, ke arah yang baik, lebih baik dan cemerlang. Setiap detik, setiap ketika, ada sahaja peristiwa yang akan kita hadapi... maka belajarlah secara berterusan, dan berubahlah secara berterusan... Nanti kita akan mencapai kebaikan secara berterusan pula.


Jangan sekali-kali menangguhkan pelajaran, nanti anda akan menangguhkan perubahan dan akhirnya menangguhkan datangnya kebaikan. Belajarlah di universiti kehidupan semasa masih ada masa lagi, supaya kita tidak diburu penyesalan apabila tempoh pengajian tamat (mati).


Kata pepatah, "belajar sewaktu muda bagai melukis di atas batu, belajar sewaktu tua bagai melukis di atas air." Teringat kata Dale Carnargie, "jangan gergaji abuk kayu!" Dan itulah nasib orang tua yang tidak belajar semasa mudanya!


Buat diri ku dan diri mu, kuaklah tirai hari ini dan ingatkan diri... aku adalah pelajar di universiti kehidupan ini. Hari ini Allah pasti mengajar ku melalui perlakuan-perlakuan manusia lain kepada ku. Dan aku mesti belajar dengan orang lain, kejadian, peristiwa itu – pahit atau manis.


Jika manis, Allah mengajarku erti syukur. Jika pahit, Allah mengajar ku erti sabar. Jika dikecewakan, aku sedang belajar hakikat tawakal. Bila cemas, Allah mengajar ku erti raja' (mengharap). Jika sedikit, Allah mengajar ku erti qanaah (berpada-pada). Ya Allah, lepaskan hati kami dari asbab-asbab ini, agar kami bebas dan tenang berpaut pada 'musabbabil asbab' (Penyebab segala sebab) – wajah-Mu ya Allah.


Pujuklah hati, katakan, didikan ini demi cinta-Nya jua.

3 comments:

  1. ummu..bestnye pengalaman nt :) ujian yg hebat utk org yg hebat. kongsikan lagi kisah2 nt di sana,jd motivasi org di sini ..salam syg dari bumi nilai :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum:) dik, lm sungguh xdgr khabr..beruntung btl kerana ukhti diberikan peluang utk melalui pengalman ni..kongsikan lg kisah2 mcm ni ye..mmg menyentuh hati dan menginsafkan..

    ReplyDelete
  3. sayu bila baca entry pasal chinese baby tuh..
    sebak rasanya bila pk keadaan dia yg dilahirkan begitu..
    Subhanallah.. Allah Maha Berkuasa..
    i'm ur new follower..
    i follow this blog.. ^_____^

    ReplyDelete

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails