Saturday, February 19, 2011

hikmah disebalik pertemuan

Salam w.b.t
Alhamdulillah masih diberi peluang menulis lagi.Hohoho kepulangan kali ni ke Batu Pahat membawa satu lagi matlamat untuk menjayakan kempen derma darah di tempat saya, iaitu di kampung Pt. Hj. Ali.Kali ini kempen dijayakan dengan kerjasama Medical Lab Technologist's Society yang berpangkalan di Nilai University College dan skuad prihatin, staff MLT dari hospital Batu Pahat.Moga Allah permudahkan segala urusan.

Selepas ini kena ulang alik Johor Bahru untuk menghantar adik kesayangan saya pergi menyertai Motivasi Alihan Pelajar oleh Ustaz Asmadi yang diadakan di Bandar Baru Uda.Seiringan dengan itu saya terpaksa mengcancelkan 4 program penting iaitu yang pertamanya program bersama Kesatuan Pelajar Islam Johor ke Gombak , keduanya:kursus jahitan di Kolej Komuniti di Segamat ketiganya: sesi usrah bersama sahabat saya di UiTM Segamat dan keempatnya sesi usrah bersama akhawat di MMU , Melaka.

Hati meronta-ronta ingin pergi ke program yang memang telah dirancang..tetapi jika nak dibandingkan dengan rancangan seorang hamba, rancangan Allah itu amatlah hebat.Aku yakin setiap yang berlaku ini pasti ada hikmah disebaliknya.InsyaAllah.

Pertemuan?
Selama seminggu di Segamat...aku ditemukan dengan orang yang aku tak jangkakan aku akan menemuinya.Bukan orang yang terkenal atau pernah keluar televisyen, tetapi insan-insan ini mendorong aku untuk bergerak ke arah pencetusan matlamat dan cita-cita.Ceritanya begini, saat aku mencari perpustakaan awam yang berdekatan dengan rumah sewaku di Bukit Siput untuk menyiapkan thesis yang sudah lama terbengkalai disebabkan line di situ yang agak slow, aku menumpangkan seorang kakak yang bekerja di pejabat Tanah.Mulanya dia menolak ajakanku , tetapi pujuk punya pujuk akak ini terima akhirnya.Sesampai di rumah sewanya, dia melayan aku dengan sebaiknya..dan beberapa minit kemudian hadir housematenya yang lain ke dalam rumah dalam keadaan tergesa-gesa.Aku beranikan diri untuk bertanya apa yang mereka lakukan...rupa-rupanya mereka melakukan satu perniagaan sampingan iaitu menjual roti benjo kepada pelajar-pelajar di UiTM Segamat.Kiranya di sini , aku dapat lihat yang mereka ini ada semangat untuk memajukan diri dalam industri perniagaan(sunnah Nabi) walaupun sudah mempunyai posisi sebagai pegawai bank.SubhanaAllah.Akak tu bagitahu aku yang dia berkongsi syer dengan sahabatnya yang lain untuk menjayakan perniagaan ni.Bukan itu sahaja , akak-akak ini juga menjalankan perniagaan kedai jahit di rumah mereka.Memang hebat dah la sudah bekerja , tapi masih mampu mencari income dari sumber halal yang lain.HEBAT!!

Dan aku sekarang berusaha bergerak ke arah matlamat aku....hehe
Jom cipta matlamat dan gerak ke arah matlamat yang dicita-citakan itu....moga kita sentiasa berada dalam keredhaan Ilahi;-)

1 comment:

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails