Thursday, December 30, 2010

kembali bertanya kepada diri

     Suka ku mengingatkan kembali diriku yang terkadang alpa dengan nikmat dunia yang sementara.Seketika aku terkadang terfikir yang aku masih perlukan kekuatan untuk merubah diriku dan orang lain ke arah kebaikan.Tetapi melihatkan diriku yang masih kekurangan mendalami ilmu Ilahi , hatiku sering terdetik yang aku perlu berubah.Berubah kerana Allah dan menjadi manfaat kepada orang sekeliling dalam dunia dakwah ini.


       Esok adalah hari last aku bekerja di Prima Moda.Ku harap perjuangan seterusnya dapat ku pertahankan.Result pula dah nak keluar, moga Allah bantu selepas ku berusaha dengan sebaiknya.Berubah dan bertaubat itulah matlamatku.....moga Allah bantu.

Doaku, semoga anda semua sentiasa dibawah lindungan dan rahmat Allah. Sepanjang perjalanan hidup ini, kita tidak dapat lari dari melakukan kesilapan. Ada yang kecil dan ada yang besar. Ada yang dilakukan tanpa disedari dan ada juga yang dilakukan secara sengaja. Sebagai manusia biasa, kita sering terdedah untuk melakukan pelbagai dosa.



Namun, kerana Allah itu Maha Pengampun maka kita masih diberi kesempatan untuk berubah, bertaubat dan istiqamah dengan perubahan yang kita lakukan. Walau sebesar manapun dosa yang kita lakukan, yakinlah bahawa Allah itu Maha Pengampun dan berusahalah untuk bertaubat dengan bersungguh-sungguh.


Seorang lelaki datang kepada Rasulullah saw seraya berkata,
”Jika aku berbuat dosa, apakah akan ditulis?”
Rasulullah saw menjawab,”Ya, akan ditulis.”
Lelaki itu bertanya lagi,”Bagaimana jika aku bertaubat?”
Rasulullah saw menjawab,”Akan dihapus.”
Lelaki itu bertanya lagi,”Bagaimana jika aku mengulangi lagi?”
Rasulullah saw menjawab,”Akan ditulis.”
Lelaki itu bertanya lagi,”Ya Rasulullah, bagaimana kalau aku bertaubat?”
Rasulullah saw menjawab,”Akan dihapus.”
Lelaki itupun berkata,”Ya Rasulullah, sampai bilakah Allah akan menghapus dosa?” Rasulullah saw menjawab,”Allah tidak akan bosan memberi ampunan sampai kalian bosan meminta ampun.” – (HR Thabrani dan al-Hakim)


Begitu kasihnya Allah kepada hamba-Nya yang ingin bertaubat dan berubah ke arah yang lebih baik. Jangan apabila tersalah langkah, kita malu untuk bertaubat. Bagi sesetengahnya, alang-alang dah buat jahat biarlah terus jadi jahat. Sedangkan Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk mereka yang ingin bertaubat.Jadi , jom kawan-kawan kita berubah dan bertaubat.;-)


No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails