Saturday, November 27, 2010

ungkaian tabir hari ini- 5 dalam 1

Salam w.b.t
Sudah lama rasanya tidak aku update blog ni...hehe maaflah kerana aku lebih suka untuk lebih fokus kepada exam 2 minggu lepas.Baru aku faham yang niat belajar perlu sentiasa diperbaharui agar kita tahu matlamat yang hendak kita gapai sebenarnya adalah redha Allah.InsyaAllah aku yakin, aku boleh.Moga Allah bantu dan permudahkan urusan hidupku.

Cuba lihat gambar di atas ni...10 Muwasafat Tarbiyah.Imam Hassan Al-Banna telah menggariskn beberape sifat yg perlu dimiliki oleh seorang individu dalam memenuhi kerangka sebagai seorang muslim yang benar-benar beramal dgn Islam.Marilah kita berusaha sedaya upaya mungkin untuk memiliki ciri-ciri ini…..
Antara ciri-ciri yang dapat kita lihat adalah:

1.Aqidah yang sejahtera
2.Ibadah yang betul
3.Akhlak yang mantap
4.Luas pengetahuan
5.Sihat tubuh badan
6.Mampu berdikari
7.Melawan nafsu
8.Sangat menjaga masa
9.Tersusun urusannya
10.Bermanfaat kepada orang lain

       Dalam banyak-banyak list ni aku paling suka point luas pengetahuan , melawan hawa nafsu dan sangat menjaga masa.Aku tahu aku masih kurang ilmu pengetahuan berkenaan dunia ukhrawi dan duniawi, jadi melalui pandangan mataku ke langit Ilahi, aku mula bermuhasabah diri tentang kekurangan diri.Sungguh hebatnya Allah.Aku tahu yang terkadang aku mengejar kehendak dunia semata-mata, jadi nafsu tu semua perlu dicari vaccinenya untuk mencegahnya daripada merebak teruk dalam kehidupan.Bolehla kalau aku katakan nafsu ni ibarat virus Human Pappiloma yang mampu menyebabkan seseorang "wanita" terkena kanser cervix , huh sungguh berbahaya!!Aku juga tahu yang masa Allah bagi terkadang aku lalai menggunakannya ke arah yang sia-sia.Aduh sungguh hina diri ini.Ya Allah tabahkanlah hati ku dalam meraih cintaMu...sungguh jiwa hamba ini tidak pernah putus asa untuk menggapainya.



Kenapa 5 dalam 1??
 Alhamdulillah sebenarnya jam 8 pagi tadi aku baru bertolak dari Nilai ke Johor dalam masa 3 jam.Syukurlah selamat sampai;-)Ada 5 perkara yang berlaku hari ini yang membuatkan aku terkejut , dapat pengalaman dan yang penting dapat merasakan perlunya Allah dalam hidup kita.

1. Destinasi pertama: Ke Kem Tanjung Laboh.
- Di sana ada diadakan Jambori untuk Kelab Remaja Islam Malaysia(KRIM).Aku tak menyertai program ni tetapi menghantar kakak ke sana kerana akak menjadi urusetia program.Huhu...akak aku pun sekarang ni makin commette dengan ISMA, cemburu aku dibuatnya.Memang nak join sebenarnya, tetapi tak boleh sebab sudah ada rancangan lain yang sudah ku atur.Menariknya sebab aku dapat lihat keriangan yang terpancar pada wajah  para peserta ketika sesi pendaftaran dijalankan.Hebatkan ukhwah tu, walau mereka datang dari sekolah yang berbeza, namun mereka mampu bersatu atau dengan kata lain nampakla kesepakatan tu.

2.Destinasi kedua : Ke rumah pak cik, di Taman Flora.
- Alhamdulillah pertemuan yang sudah lama tidak dijangka, akhirnya dapat ditemukan kembali.Yang penting aku sangat kagum melihat pak cikku, walaupun dia kurang upaya , namun semangatnya kuat untuk bekerja mencari rezeki untuk keluarga.Semoga pak cik sekeluarga sentiasa berada dalam lindungan rahmatNya.Tiba-tiba masa perjalanan pulang , aku terasa Allah tegur aku...huhuhu.Tidak aku sangka aku telah melanggar motor dan nasib baik bukan langgar orang(lega!).Bila aku fikir-fikir balik, aku akui niat aku waktu tu ...balik sebab nak cepat sampai rumah dan bukan kerana Allah.Reverse punya reverse...DUSH!.
-Jadi muhasabah balik dengan lakukanlah sesuatu pekerjaan itu kerana Allah/ untuk mendapat keredhaan Allah dan bukan untuk selainnya.Hal ini kerana kita hanyalah seorang hamba yang kekadang lupa kepada Tuhan sedangkan kita tahu segala nikmat yang kita pinjam/miliki adalah milik Al-Khaliq.Samala macam konsep nucleus dan cytoplasm yang memerlukan basic stain dan acidic stain untuk memberi warna bagi setiap komponen.
-Di dalam proses Histology(study about the tissue) , nucleus adalah acidic component yang akan diwarnai oleh basic stain lantas acid component ini digelar sebagai basophilic.Digambarkan nucleus(seorang hamba) yang bergantung kepada basic stain(Pencipta) dan hasil daripada kebergantungan ini memperlihatkan nucleus ini digelar basophilic(diambil dari perkataan 'basic') yang bermaksud segala perkara memerlukan pengabdian kembali diri kepada Ilahi.

3. Destinasi ketiga : Menziarah kawan ayahanda.
-Kawan ayahanda sudah lama dipotong kedua belah kakinya akibat penyakit kencing manis yang teruk(chronic phase) dan separuh badannya lumpuh.Namun beliau beruntung sebab hadirnya isteri yang setia bersamanya ketika beliau dilanda kesulitan, Alhamdulillah.Benarlah firman Allah:"Sesungguhnya setiap kesusahan itu ada kesenangan".Disebalik ketenangan yang tergambar di wajah beliau, tiba-tiba air matanya menitis.Lantas beliau berkata kepada ayahanda dan bonda:

"Aku ada 2 orang anak.Aku akui dulu aku tidak menjaga mereka dengan sebaiknya dan tidak aku jalankan tanggungjawab aku sebagai seorang bapa kepada mereka.Hingga kini, selama aku dideritai sakit sebegini , tiada seorang pun daripada mereka yang sudi datang untuk melawatku.Mungkin ini adalah balasan Tuhan untuk aku kan?"

Terkejut aku dibuatnya....ayahanda pun terkedu, tapi bonda sempat memberitahu bahawa segala yang telah berlaku ini adalah ujian dari Allah dan mungkin terselit 1001 hikmah disebaliknya.InsyaAllah suatu hari mereka akan kembali menziarahinya.

Bagi aku pula, wahai anak-anak tidak perlulah kau ambil hati dengan sikap bapamu dulu.Lihatlah sekarang beliau telah berubah dan benar-benar memerlukan kalian selagi roh masih berada dalam jasad beliau.Lupuskan dendam kalian terhadap bapamu kerana hidup ini bukan masanya untuk kita memberi rasa sakit itu kembali kepada orang yang menyakiti, tetapi adalah untuk mencapai keredhaan Allah.Sekali lagi saya tekankan..keredhaan Allah.Bagaimana bisa kalian mencapainya tanpa keredhaan ibu bapa kalian sedangkan kalian sendiri sudah berjaya dan tahu bahawa keredhaan Allah terletak kepada keredhaan kedua ibu bapa.Sedangkan Rasulullah(kekasih Allah) sendiri memaafkan orang yang pernah menyakitinya sepanjang perjalanan baginda dakwah ke seluruh Tanah Arab , inikan kalian yang hanya merupakan hamba seperti saya.

4.Destinasi keempat:Menziarahi kawan bonda.
-Kawan bonda pun sakit kencing manis.Dahulu semasa kunjungan aku ke sana ku lihat tubuhnya berisi.Tetapi apabila melihatnya tadi aku rasa sedih kerana aku hanya melihat senipis 0.5 cm radius lapisan kulit yang menyeliputi tulangnya dan kerusi roda menjadi perumah untuknya bergerak ke mana-mana.Sungguh!sungguh! aku takut akan siksaan Allah kepada setiap hambanya.Terasa makin semakin hampir saat pertemuan denganNya dan semakin aku khuatir cukupkah bekalan amal yang akan ku hadapkan di hadapanNya nanti saat perhitungan amal.Astargfirullahalazim....sudah kah aku menggunakan nikmatNya dengan sebaiknya??Sekali lagi bertubi-tubi persoalan itu menerjah masuk ke dalam kotak fikiranku.
-Pada masa yang sama suaminya ada membawa tukang urut(perempuan) dari Indonesia(Riau) untuk mengurutnya.Aku tak mahu comment apa-apa tentang appearance tukang urut tu, tapi aku nak pointkan kat sini yang sebenarnya dunia ini semakin tua dan segala bencana yang berlaku seperti sakit , banjir , gunung berapi dan lain-lain adalah disebabkan tindakan manusia sendiri.Allah telah memberi pengajaran kepada kita berkenaan umat terdahulu yang engkar perintahNya seperti yang tercatat di dalam al-Quran.OK.Itu masuk akal.
-Tiba-tiba aku pelik dia tahu aku pelajar perubatan dan suruh aku lakarkan seluruh organ manusia bersama urat-urat yang ada dalam badan manusia.Dia suruh aku kenal pasti setiap satu urat/ nerve cell tu bermula dan bersambung ke mana kerana dari situ kita akan dapat tahu punca sakit tu datang dari bahagian mana.Seketika aku  berfikir.@#$

5.Destinasi kelima: Menziarahi mak cikku, di Felda Ayer Hitam.
-Alhamdulillah dapat juga menziarah mereka.Berbual punya berbual, tiba-tiba mak cikku kata jirannya yang amik nurse ada minta kerja kat tabung haji (maksudnya dia mohon untuk berkhidmat kepada para jemaah di Mekah yang mengalami kecederaan).Aku cuma nak pointkan kat sini yang jiran mak cikku tu benar-benar beruntung sebab dapat menyempurnakan ibadah haji pada masa yang sama.Selama ni aku tak pernah pun terfikir nak minta kerja kat tabung haji tu.Wah jadi lepas ni adala peluang aku untuk ke sana.Tapi kena mohon dan fahami segala prosedur yang telah ditetapkan.InsyaAllah moga hajatku tercapai.
-Sebenarnya sejak aku darjah 6 lagi, aku menanam cita-cita untuk ke sana pada usia ku 20 tahun.Moga Allah permudahkan.

5 destinasi sudah ku lalui dan aku harapkan yang aku mampu untuk menjadi lebih baik daripada semalam.Dan seperti biasa "Campus life is all about the DAKWAH and study".Common ummu!!!



1 comment:

  1. terkesan sesuatu di saat akk menghabiskan bait2 tulisan ini..ummu, adik akk..terima ksh bnyk2 dan akk rs bersyukur dpt mengenalimu..moga ukhuwah ini berkekalan fiddunya wal akhirat...teruskan menulis dan doa akk sentiasa bersamamu:)

    ReplyDelete

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails