Thursday, November 4, 2010

mampukah aku


Semalam aku diingatkan oleh salah seorang sahabatku untuk mencuba membimbingnya.Aduh!!mampukah aku Ya Allah.Aku bukan mengeluh tetapi terkejut.Tetapi apa yang pastinya aku akan berusaha memberitahu kebenaran yang sebenar.Seketika aku cuba menjenguk ke blog ustaz Halim.Tersentak juga hati ini bila membaca artikel bertajuk "Aku , Lim dan Islam".Kisah di mana aku(Talha) dan Lim adalah merupakan sahabat baik ketika zaman sekolah.Lim selalu juga ke rumah Talha ketika zaman sekolahnya.Alhamdulillah mereka berdua berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM.Masing-masing mendapat tawaran untuk menyambung belajar ke luar negara.
Sesuatu perkara yang mengejutkan Talha ini adalah Lim, sahabatnya yang sudah lama tidak ditemuinya telah masuk Islam.Apabila Lim menziarahi Talha setelah pulang dari luar negara, Lim menanyakan sesuatu kepada Talha.
_________________________________________________
Di bawah ini merupakan perbualan di antara Lim dan Talha:

Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak? .Memanglah..Kenapa kau tanya macam tu?kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?



Sorry Lim. Aku tak faham..diseksa? What do you mean?


Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house.


Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni?


Dan mengapa aku di Islam kan oleh seorang bekas paderi kristian?

Talha terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata.Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain. Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah dengan melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.


Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu.Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah.
________________________________________________
Ya Allah pada jalan ini...aku berusaha untuk membantunya Ya Allah .Bantulah aku agar aku kuat membantu agamaMu Ya Allah...

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails