Friday, October 8, 2010

Tenteramkanlah dirimu

 
Allah adalah ketenteraman bagi seseorang mukmin, hiburan bagi orang yang taat dan kekasih para ahli ibadah. Barangsiapa yang tenteram dengan Allah, ia akan tenteram dengan kehidupan, merasa bahagia dengan apa yang ada dan menikmati harinya dengan hati yang tenang, bercahaya dan terbuka. Cinta Allah terukir di hatinya, sifat-sifat Allah bersemanyam di hatinya dan nama-nama Allah tergambar di depan matanya.Mereka menghafal nama-nama Allah, merenungkan sifat-sifat Allah dan menghadirkan di dalam hatinya sifat-sifat Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Terpuji, Maha Lembut, Maha Indah, Maha Mulia dan Maha Agung.Semua sifat-sifat itu mempengaruhi ketenteramannya terhadap Pencipta, cintanya pada Yang Maha Agung dan semakin mendekatkan diri kepada Yang Maha Mengetahui.
Sesungguhnya perasaan tenteram dengan Allah tidak datang begitu saja tanpa sebab dan tidak akan tercapai tanpa keseriusan dan usaha.Ini adalah buah dari ketaatan kepada Allah dan hasil dari mencintai Allah.Barangsiapa yang taat kepada Allah, mengerjakan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya serta jujur dalam cinta kepadaNya, maka dia akan mendapat ketenteraman sebagai makanan, menemukan kelazatan dekat dengan Allah dan kebahagiaan bermunajat kepada Allah.

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails