Wednesday, July 7, 2010

mengapa ek???


Setiap penciptaan Allah terselit hikmah disebalik penciptaanNya.Namun, bagi kita yang merupakan hamba ciptaanNya, terfikirkah kita mengapa Tuhan menciptakan kita.Salah satu jawapannya adalah untuk menjadi khalifah di bumi ini , memandu insan ke jalan yang benar iaitu ajaran Islam dan meneruskan perjuangan junjungan Nabi Muhammad dalam menyebarkan Islam ke seluruh dunia.

Antara mendengar dan berkata-kata, yang manakah menjadi keutamaan?
Saya sendiri pun sentiasa berfikir...dan saya sedar saya bukan orang yang banyak cakap.Lebih banyak diam dari berkata-kata.Ini pun menurut pandangan ramai sahabat saya.Tapi itulah diri saya.Saya lebih suka mendengar dan melihat perlakuan orang lain/sekeliling saya.Dari situ selalunya akan membuatkan saya berfikir apa seterusnya yang akan berlaku?Adakah ini.....?Adakah itu....?
Terukkah saya.Saya rasa tidak kerana hanya saya yang mengetahui siapa diri saya.Dan saya tahu kekuatan diri saya.Dari situ sedikit-sebanyak dapat menyedarkan diri saya rupanya saya perlu memperbaiki kelemahan diri.

Bagi saya, dalam hidup ini kita perlulah banyak mendengar dari banyak berkata.Mendengar yang saya maksudkan di sini seperti mendengar nasihat, majlis ilmu, Al-quran, dan apa-apa yang boleh mendatangkan manfaat.Tidak salah sebenarnya untuk berkata-kata...tapi perlulah berpada dan ikut keperluan.Kebanyakan mereka berkata-kata tentang perkara yang sia-sia hingga pada satu-satu saat boleh mencetuskan pergaduhan sesama sendiri.Cuba lihat kembali, sebab itulah Tuhan menciptakan kita 2 telinga dan 1 mulut.Bila kita mendengar tanpa berbicara, secara tidak langsung merangsang otak berfikir dan membuat refleksi akal.Bila kita berbicara tanpa mendengar fakta sebenar menyebabkan kita membuat kesimpulan yang mungkin memutarbelitkan fakta yang ada sebelumnya.Oleh itu, pergunakanlah nikmat pendengaran dan percakapan ini dengan sebaiknya.

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails