Wednesday, June 16, 2010

budi pekerti yg baik adalah perisai hati


Ku hibur diri ini
dengan berbagai harapan yg ku nanti
Alangkah sempitnya hidup ini
bila tanpa harapan yang luas

Manusia adalah cermin bagi manusia yang lainnya.Jika seseorang berbudi pekerti baik, maka orang lain akan berlaku serupa dengannya.Dengan demikian , hidupnya akan berasa tenang dan hatinya akan tenteram.Dia akan merasakan hidup dalam masyarakat yang baik dan penuh kekeluargaan.

Bila seseorang manusia berakhlak buruk dan berlaku kasar, maka dia akan mendapat perlakuan buruk dan kasar pula.Orang yang tidak menghormati orang lain, maka tidak kan dihormati oleh mereka.

Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya orang yang paling ku sukai di antara kamu adalah orang yang paling baik akhlaknya di anatara kamu, iaitu mereka yang selalu bersikap rendah diri lagi meyukai orang lain dan mereka menyukainya.Sesungguhnya orang yang paling ku benci di antara kamu ialah orang yang berjalan kian ke mari, mengadu domba,memecah belah hubungan antara orang-orang yang saling mengasihi dan selalu mencari -cari kelemahan orang yang tidak bersalah".

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails