Wednesday, February 17, 2010

syukur alhamdulillah....akhirnya aku berjaya mendapatkan uterus lembu


APABILA KAKI MELANGKAH....!

uterus yang direndamkan dalam 10% formalin.


inilah hasilnya....uterus.Formalin digunakan untuk fix kan tissue


Hatiku berbunga kembali...
Kepulanganku ke Johor sempena raya Tahun Baru Cina pada 12 Febuari 2010 lepas mengingatkan kembali kesungguhanku mencari uterus lembu....hah....sampai je rumah hari Jumaat hari tu...esoknya aku terus mengajak ayahku untuk temankan aku ke pasar pagi.Memula tu ayah aku pelik dengan tindakan aku mahu meminta uterus di pasar pagi di batu pahat,Johor....ha..ha..ha.Menyedari tugas aku sebagai mahasiswi...akhirnya ayah aku akur juga untuk menemani ku ke pasar pagi waktu tu...gembiranya saya...

Sesampainya di pasar pagi, mataku melilau mencari tempat pelapahan daging lembu di situ.Cari punya cari dan akhirnya aku terjumpa beberapa orang pakcik ni sedang melapah daging lembu.Apalagi aku terus meninggalkan ayahku dan bergegas menuju ke arah pak cik tu.Kedatanganku ke situ menimbulkan rasa ceria pada wajah pak cik tu dengan harapan aku membeli daging lembu yang dijual di situ..Aku terus berkata,"Maaf pak cik di sini ada di jual uterus lembu?", terpancar sedikit kerutan pada wajah pak cik itu. Lantas ku katakan "Ermm, macam ni pak cik,maksud saya peranakkan/rahim lembu(betina)?.Jika ada saya mahu beli untuk tugasan assignment saya di kolej."Pakcik tu berkata,"Maaf la dik kat sini tak de benda tu."Urrgh....! hatiku luluh waktu tu...

Dan....muncul seorang pak cik India ni yang menghampiri ku dan di katakan bolehla menyelamatkan keadaan aku waktu tu.Katanya,"Ye adik, mahu beli daging?".Aku berkata,"Tak uncle, saya merupakan student makmal perubatan..dan datang ke sini untuk membeli peranakkan / rahim lembu betina jika ada untuk tugasan di kolej".Pertanyaan ku disambut baik oleh uncle tu dan dia menyuruh aku untuk datang ke situ pada esok pagi kerana organ tu perlu ditempah.Aku tersenyum gembira dan mengucapkan bebanyak terima kasih kepada uncle tu.

Esoknya, aku datang ke pasar pagi untuk mengambil organ yang dijanjikan oleh uncle tu kepadaku.Ku beli organ tu dengan harga RM15....he..he.Tetiba terdetik kat hati ni..."uterus dah dapat tapi macamna nak awetkan organ ni supaya tahan lama ...lagikan aku akan kembali ke kolej lama lagi".

Jadi...cabaran kedua...masalah formalin...!
Memula nak dijadikan cerita fahreen suruh aku simpan dengan ais....ku lakukan apa yang disuruhnya....dan seketika ku lihat organ tu makin berbau dan kelihatan tak tahan diletak dalam ais hingga naik cuti ni.Lantas ku mencapai handphoneku dan menelefon sepupuku yang merupakan Doktor Pakar Sakit Tulang untuk membantu...mungkin dia ada bekalan formalin di hospital.Oh Tuhan....aku sedih dia tak dapat membantuku kerana dia sedang bercuti bersama keluarganya.Fikiranku sentiasa berfikir mencari jalan untuk mendapatkan formalin itu...dan tetiba ummi ku menyedari kerunsingan yang ku alami dan ummi ku mencadangkan agar aku pergi ke Hospital Besar Batu Pahat,Johor untuk meminta formalin jika ada.

Sesampainya di Hospital Batu Pahat...aku terus terjah ke bahagian emergency dan ketika itu ku lihat ramai yang datang ke situ atas alasan benar-benar sakit.Aku bukan datang untuk meminta rawatan,,,tapi datang ke situ untuk meminta formalin...kerana aku perlukan sangat formalin tu...maaf ye kalian..Aku terus ke bahagian reception dan mengatakan aku memerlukan formalin tu dan sempat sekali ku beritahu yang aku adalah student makmal perubatan under KKM.
Alhamdulillah...akhirnya pekerja di bahagian reception tu...menyuruh aku masuk bertemu doktor di bilik 2.Aku lihat ramai pesakit yang menunggu giliran masuk ke bilik rawatan 2 tu...errrmmm lalu aku terus beranikan diri masuk ke dalam bilik rawatan yang telah diberitahu oleh pekerja tadi.Sekali lagi aku ditanya oleh doktor tu apa yang aku nak buat sebenarnya dengan formalin tu...ku ceritakan semuanya.Doktor tu kelihatannya memahami situasi aku dan dia memberi aku 2 botol(500ml setiap satu) yang berisi 10% formalin....Aduh...gembiranya aku ketika itu...bersyukur sesangat kerana susah payah ku ke sini akhirnya berbayar....Alhamdulillah..

Oh tidak...masalah lagi...
Macamana nak bawa balik nanti organ ni...dah la aku balik naik bas...nak buat macam mana tiket dah beli....masa dalam bas Dila, sahabatku ....kesian dia duduk kat sebelah aku macam nak muntah...maaf ye..aku terpaksa...
Dan akhirnya organ yang bernama UTERUS tu berjaya ku bawa dari Johor ke Negeri Sembilan dengan selamat....Alhamdulillah...

inilah jalan cerita HIDUPKU......

1 comment:

  1. wow...mmg best ar cter uterus lembu tu..
    hehehee...bnyk pngorbanan yg dah dilakukan oleh akk...
    smua mslah slesai...alhamdulillah...
    good luck 4 u stdy yew kak...

    ReplyDelete

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails