Monday, January 18, 2010

I really miss u my friends...!

Bismillahirrahmannirrahim....

Masa balik dari kolej petang tadi, tetiba hati tergelak dan merenung seketika kisah silam bersama teman seperjuanganku di MRSMBPJ...aku tak tahu...tapi apa yang aku tahu banyak benda yang aku temui dan belajar daripada seorang pelajar sekolah harian(masa aku form 1-form 3) hingga aku belajar di mrsmbp ni(form 4-form 5)...masa aku memang 'pack' sangat kerana aku kena jalankan tugas aku sebagai setiausaha koperasi...ermmm hari-hari kena 'round' koop dan pastikan semua ahli aku menjalankan tugas sebagai ahli koop...dari situ aku didedahkan untuk membentuk sebuah organisasi yang kuat dan mendidik ahli agar telus dalam menjalankan tugas sebagai ahli koop...aku juga diminta untuk 'arrange' sesuatu 'ceremony' yang berkaitan dengan koperasi...tidak cukup itu setiap minggu aku kena hadiri mesyuarat bersama pengetua,HEP,guru-guru koop dan yang paling 'best' bersama ahli koop bawah aku...ucapan terima kasihku kepada Cikgu Fazli bin Abu Bakar yang sentiasa mendidik diri ini agar lebih beribawa dalam menjalankan tugas...beliau tidak pernah jemu mendidik aku walaupun kekadang ada je kekurangan hasil kerja aku...

Batch Aku....!
Banyak kisah suka duka yang terlakar bersama mereka...dan salah satu peristiwa yang takkan aku lupa ialah di mana batch aku dilabel 'batch teruk' untuk tahun tu...sedih...sampaikan pihak mrsm aku mengundang banyak motivator untuk menyedarkan kami ini....aku bukan nak burukkan kawan aku...tapi aku merasakan kisah ini perlu dikongsi bersama pengunjung blog buat pedoman bersama....dan aku sendiri merasakan sedihnya peristiwa itu....

KISAHNYA....nak tahu..?
Satu masa motivator datang dan memberitahu pentingnya masa depan kami....dalam setiap bait kata-katanya tidak pernah lekang untuk mengingatkan bahawa SPM ini merupakan hala tuju ke mana kita selepas ini..dan diharapkan batch kami sedar dan berubah...berubah dari segi sikap...dari segi tugas kerja...dan lebih komited dengan tanggungjawab untuk menjaga nama baik mrsm ketika itu....salah satunya agar kejayaan batch kami dalam SPM dapat dijadikan kepada junior pada masa hadapan..

AKTIVITI yang membuat aku dan teman batch aku menangis....
Kisahnya bila mana ahli motivator merasakan yang kami masih tidak ada kesedaran dengan nasihat yang diberikan setelah sehari berprogram bersama kami...
Dan....kemudian...
Ahli motivator menyuruh kami mencipta roket menggunakan sehelai kertas A4...setiap seorang...
Apabila semua siap buat roket tu...kami diminta oleh ahli motivator untuk menulis nama ibu pada sayap kanan roket dan nama ayah pada sayap kiri roket tersebut....dan di bahagian tengah nama pelajar perlu ditulis...ini menunjukkan yang kami sebagai pelajar(tengah) membawa nama ibu(kanan) dan ayah(kiri) dan maruah mereka...kalau kita berjaya maka secara tidak langsung kejayaan itu akan dapat dirasa oleh ibu dan ayah kita....dan kiranya roket kita tu akan seimbang dan dapat terbang dengan mudah dan laju...dan jika tidak perkara sebaliknyalah yang akan berlaku....
Semua roket kami kemudiannya dikumpulkan dan ahli motivator berkata ,

"saya akan pilih roket di antara kamu yang paling baik dan kemas ciptaannya dan mereka inilah yang akan berjaya dan akan menggembirakan ibu dan ayahnya."

Dihadapan ahli motivator ada sebuah bakul sampah yang di mana menjadi tempat renyukan dan koyakan roket yang tidak baik ciptaannya...dan serta merta roket itu dibuang ke dalam bakul sampah di hadapan mata kami...
Nama pelajar yang bernasib baik waktu tu hanya mampu ukir senyuman sahaja kerana tidak sanggup melihat ada di dalam kalangan rakan mereka yang roket bertulis namanya bersama nama ibu dan ayah mereka dibuang ke dalam tong sampah....dalam keadaan yang menyakitkan hati juga la....
Dan seketika itu lagu nasyid 'Ibu' dari kumpulan ea-man berkumandang dan menjadikan suasana sedih....
Tetiba ada seorang adam ni...tampil ke hadapan...ambil tong sampah tu dan suruh batch aku amik semula roket yang telah ahli motivator tu renyokkan dan koyakkan ...katanya:
"Baik korang amik balik roket yang ada tertulis nama ibu dan ayah korang dalam tong sampah ni kalau korang sayang kat parents korang."
Dalam suasana yang sedih dan diiringi esakan terus-menerus dari kami....kami gagahi juga mencari cebisan roket yang telah dirobek oleh motivator tu....dan lagu 'Ibu' terus kedengaran...
Ahli motivator tu pada mulanya marah dan menghalang tindakan si adam ni...tapi akhirnya dia diam dan melihat sahaja tindakan kami.....
Sebenarnya ketika tu motivator tu saja nak tengok kekuatan kami....dan katanya dia tidak berniat untuk melakukan sedemikian kepada kami....tetapi salah satu sebabnya menyuruh kami beringat....dan yang terkesan dalam hati kami hingga kini ialah di mana nama parents kitaorang dibuang dalam tong sampah....


Ha..ha..ha..2 tahun kisah itu telah berlalu....dan kini ramai teman batch aku yang berjaya....masing-masing ada yang membuat foundation dalam medic dan engeneering dan tidak kurang juga ada yang dah menyambung pelajaran ke luar negara....
Alhamdulillah.....
ALL THE BEST MY FRIENDS!!!!

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails