Monday, January 25, 2010

hati tetiba sebak mendengar lagu ni....muhasabah cinta




Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua padaMu

Tuhan...
Baru ku sedar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kedung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampunilah hilaf dan salah Ya Ilahi..
Muhasabah cintaku...

Tuhan...
Kuatkan aku
Lindungi aku dari putus asa
Jika ku harus mati...
Pertemukan aku denganMu...

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kedung doaku
Sakit yang ku rasa
Biar jadi penawar dosaku...
Butir-butir cinta airmataku
Teringat semua yang kau beri untukku
Ampunilah hilaf dan salah Ya Ilahi
MUHASABAH CINTAKU.....

Hidup 18 tahun aku di dunia ini banyak mengajar aku melihat, mendengar, meneliti dan mensyukuri nikmat kurniaan Tuhan...aku hanya seorang muslimah yang bertitlekan  hamba di hadapanNya...Sudah banyak orang yang aku temui dan banyak juga pengalaman yang aku dapati daripada kisah silamku...Tipulah kiranya aku katakan aku tidak pernah mengeluh dengan ujian hidup ini...

Ujian....
ermm...ISLAM dan IMAN...is the best word to me...aku katakan ni pun sebab aku dah melihat kekuasaan Ilahi itu padaku...dan dari situ aku rasa tenang bila mendampingkan diriku padaNya...kerana aku tahu aku semestinya tidak dapat mengharungi hidup ini tanpaNya di sisiku....terima kasih Ya Allah...

Tidak keterlaluan jika aku ingin berkongsi kisah aku...dan aku harap ianya dapat dijadikan pedoman buat pengunjung blog ini....

Maka apabila Dia berkata,"Terjadilah..", maka akan terjadilah...
Aku bersyukur padaNya yang memberi aku kesempatan untuk bernafas di muka bumi ini.Kisah bermula apabila pada usiaku 7 tahun aku disyaki menghidap sakit buah pinggang.Buah pinggangku tidak dapat berfungsi dengan baik dan doktor mengesyorkan aku untuk tinggal 3 bulan dalam wad untuk lihat perubahan pada ubat yang dia bekalkan untukku...dengan harapan ubat itu dapat merawat buah pinggangku yang bermasalah itu....Ingat lagi ketika itu doktor tak benarkan aku jejakkan kaki ku ke lantai kerana risau bengkak pada badanku akan menjadi lebih teruk lagi...kekadang air mata menitis mengenang nasib yang terpaksa aku pikul,malam-malam yang datang aku hitung...dan fikiran sentiasa berfikir  masihkah ada esok untukku...aku tak mampu buat apa-apa waktu tu kerana ketika tu umurku masih muda...yang termampu hanyalah berdoa kepadaNya...

Hinggakan ku berkata," Jika mati itu baik untukku maka matikanlah aku Ya Allah".Aku bukan give up, tapi pengorbanan ummi dan ayahku yang bersusah payah menjagaku di wad ketika itu membuatkan aku selalu sedih.Ummi tak pernah tinggalkan aku semasa aku duduk wad, malah dia lebih teliti dengan kesihatan aku...tiap kali aku mandi, ummi aku mesti dukung aku dibelakangnya dan terpaksa basah buat kali kedua semata-mata ingin memandikan aku...ummi kata kena dengar kata doktor kerana angah tak boleh jejak lantai, nanti sakit makin teruk.

Dan ketika aku hendak dibedah, malam tu doktor ingatkan aku kena puasa...urg hanya Tuhan je yang tahu perasaan aku waktu tu menanti keesokan hari....takut....!ummi selalu solat malam kat sebelah katil aku sepanjang aku duduk wad...aku lihat dia nangis...aku mengerti sangat tangisan ummi waktu tu...yelah ummi harap agar aku cepat sembuh...dan ....

Pabila sampai di bilik operation...sedang pembedahan nak dimulakan...datang seorang doktor lain datang membawa dokumen yang berbeza.Doktor tu kata buah pinggang aku dah kelihatan normal dan setelah dibuat beberapa kali penelitian ...akhirnya doktor kata pembedahan ke atas buah pinggang aku dibatalkan...disebabkan buah pinggang aku normal.
Benarkah???aku,ummi dan ayah semacam tak percaya....tapi itulah yang terjadi padaku...
Dan Alhamdulillah kini aku masih dapat bernafas dan menikmati hidup ini...

TERIMA KASIH YA ALLAH....
Yakinlah dengan Allah...kerana Dia je yang tahu apa yang ada dalam hati kita....

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails