Tuesday, December 15, 2009

Jadilah Sahabat Terbaik Dunia dan Akhirat








1.Memulakan dengan memberi salam apabila bertemu.
@Memberi salam terlebih dahulu tanda merendah diri seseorang kepada hamba Allah.Allah sangat cinta kepada hamba yang tawaduk.


2. Memanggil nama sahabat dengan nama yang disukainya sama ada di depan atau di belakangnya.
@Kita juga selesa apabila sahabat kita memanggil kita dengan nama yang baik...begitu juga jika ingin dilayani sepertimana dia melayani kita.

3. Menumpukan perhatian ketika sahabat berbicara serta elakkan memotong percakapannya.
@Allah suka kepada seseorang yang fokus dan mengambil berat terhadap orang lain.

4.Menyatakan pujian terhadap sahabat.
@Menyatakan pujian di sini bertujuan menggalakkan sahabat kita konsisten menunaikan perkara yang baik.Bukan bertujuan membodek.

5.Tidak menceritakan kejian dan celaan orang terhadap sahabat.Ini untuk mengelakkan rasa kurang senang dan akan tercetusnya krisis.
@Allah suka seseorang yang mengelakkan perkara yang menggusarkan hati sahabatnya.

6.Memberi pertolongan kepada sahabat yang memerlukannya tanpa menunggu dia memintanya.Kalau dia memohon bantuan ,wajib kita bantu setakat termampu.
@Allah menolong seseorang jika dia menolong insan lain untuk kebaikan.

7.Mengutamakan keperluan dan kepentingan sahabat berbanding kepentingan diri.
@Allah mengasihi seseorang yang mampu mendahulukan keperluan orang lain mengatasi diri sendiri

8.Memandang dan membuat anggapan positif terhadap sikap sahabat.Elakkan prejudis pada mereka.
@Secara tidak disedari,orang yang suka bersangka buruk pada orang lain telah menghukum di atas perkara yang tidak diketahui dengan jelas.

9.Memberi nasihat terhadap kesalahan dan kelalaiannya.Jika kita melihat sahabat kita mulai lalai atau melakukan kesalahan, tegur dan beri nasihat secara rahsia.
@Umpama kita tersalah jalan mahu menuju kesuatu tempat, kemudian rakan kita menegur kita.Pastinya kita suka dan berterima kasih kepadanya.


No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails