Wednesday, November 25, 2009

Aku merasakan yang aku begitu lemah ketika ini....Bantulah aku Ya Allah



123Friendster.Com | Forward This Comment to Your Friends







123Friendster.Com | Forward This Comment to Your Friends



Aku benar-benar sedih hari ini...tidak tahu mengapa rasa hati ini...terasa hati???mungkin juga rasanya...buat pertama kalinya hidup di bumi Nilai ini...banyak cerita yang telah dipentaskan di hadapanku dan memaksa aku untuk menjadi watak utamanya...urgh!!!kekadang sedikit keluhan muncul di bibir ini kerana tidak tahan sakitnya untuk menanggung rasa perit hidup ini...tp Tuhan itu lebih tahu apa yang tersirat di dalam hati aku...Alhamdulillah aku ditemukan dengan rakan usrahku...yang sedikit sebanyak menjadikan aku kuat mengharungi hidup ini....






123Friendster.Com | Forward This Comment to Your Friends




Ya Allah jika ujian yang Kau timpakan padaku ini adalah untuk menghapus dosa-dosa kecilku...aku redha Ya Allah...bantulah aku...aku terasa teramat lemah saat ini...kuatkanlah keimananku seteguhnya iman Junjungan Mulia,Rasulullah SAW,seutuhnya keimanan Sumaiyyah dan Yasir serta umatMU yang gagah di jalanMu dalam dunia dakwah ini...






123Friendster.Com | Forward This Comment to Your Friends



Aku perlukan kekuatan untuk teruskan perjuangan ini...masih panjang lagi perjalanan hidup yang harus aku lalui....dan yang pasti aku tidak boleh tunggu kekuatan itu untuk hadir dalam diriku,tetapi akulah yang harus menbina,mencipta dan melakar kekuatan itu...InsyaAllah akan aku temui damai yang aku cari...

Tuesday, November 24, 2009

BICARA HATIKU...



123Friendster.Com | Forward This Comment to Your Friends





Dalam lesu aku masih tersenyum
Walaupun terlihat luka tangisanku
Merinduka warna kedamaian
Menanti bahagia beraja di situ

Bilakah....
Kan berakhir kisah derita....
Apakah tiada penghujungnya..??
Manakah jawapanya??

Akan ku laungkan tulus kasihku seluruh alam
Hingga bisa menggegar bumi
Moga mereka terima utusan salam
Tanda aku masih di sini

Akan ku khabarkan kepada mereka
Masih ada cinta mewangi di sini
Dan akan aku khabarkan kepada dunia
Damai yang aku cari
Akan aku miliki
PASTI!!!!

Khabarkan OH TUHAN
Masih ada damai yang akan aku miliki...
PASTI!!!

Tuesday, November 10, 2009

Matlamat Halalkan Cara...

islam

DesiComments.com | Islam | Forward this Picture






123Friendster.Com | Forward This Comment to Your Friends




Diharap selepas membaca artikel ni dapatlah kita merenung diri dan berubah ke arah yang lebih baik...

Hasil tulisan:puteraazhari
Renung-renungkan dan selamat beramal...
Matlamat salah cuba menghalalkan cara.

Melalui hidup sebagai remaja, hidup di universiti yang berjauhan dari ibu bapa, sedikit sebanyak, tempiasnya akan terkena juga. Terlalu banyak dugaan dalam cinta siswa siswi dan tidak semudah kata-kata untuk memelihara diri. Kehidupan di kampus yang jauh dari pengawasan keluarga menyebabkan diri mudah terpedaya dengan ajakan nafsu.

Bagi mereka yang sudah terjebak, bukan mudah untuk membuat keputusan yang rasional di saat emosi dan perasaan sedang berkecamuk. Kalau ambil keputusan untuk berpisah, adakah masih ada lelaki lain yang seperti dia? Kalau diteruskan hubungan ini, sanggupkah aku menanggung dosanya?

Tiada siapa yang akan menolong aku kalau bukan aku. Kekuatan itu mesti bangkit dari dalaman diri sendiri. Jika niat itu sudah nekad, Allah Taala akan permudahkan jalan itu.

Inilah dunia sekarang yang penuh dengan kekeliruan dan jauh dari penghayatan Islam sebenar. Masing-masing menggunakan ugama sebagai pasport untuk membuat kebaikan dari kaca mata mereka sendiri bukannya apa yang telah digariskan oleh Allah Taala dan Rasul.

Walaupun pada awalnya kita berniat hendak melakukan sesuatu yang baik, tapi mudah sungguh syaitan dan nafsu memesongkan niat suci itu dalam pelbagai cara yang cukup kreatif.

Cinta siswa siswi senonimnya cinta anta anti.

Rasanya ramai remaja merasakan perlu kepada teman lelaki atau perempuan yang berlainan jantina merupakan satu ‘keperluan’ untuk rasa sempurna. Tempiasnya terkena juga kepada golongan remaja khususnya siswa dan siswi yang nampak komited pada kerja-kerja dakwah.

Sememangnya manusia lebih terdedah kepada kebaikan yang adakalanya mengaburi mata mereka, walhal perkara itulah sebenarnya yang mengundang malapetaka buat diri mereka sendiri. Begitu payahnya kita mahu membezakan perkara yang baik dan yang benar-benar baik. Apabila kita sudah terhantuk barulah kita baru terngandah itulah sebenarnya kesilapan.

Mereka tahu mereka hidup dalam dosa dan kesalahan, cuma yang penulis tidak faham bagaimana mereka boleh rasa sayang untuk lepaskan pasangan semata-mata mereka rasa dalam perhubungan mereka masih ada kebaikan, bersandarkan kepada sms tazkirah, suruh bangun tahajjud. Bagaimana mereka memandang dan menilai kebaikan?

MATLAMAT HALALKAN CARA

Penulis rasa gusar memandangkan beberapa kes yang banyak berlaku di kalangan mereka ingin membawa Islam, tetapi akhlak pergaulan muslimah dan muslimin tidak dijaga.

Hanya berbekalkan perkataan yang berbentuk perbincangan, jihad, tazkirah, dan mengejutkan untuk ber-tahajjud, sinonim dengan perbincangan berbau Islam mereka anggap hubungan mereka ini sudah diredhai walaupun hanya sekadar bertelefon, sms, e-mail dengan luahan perasaan cinta masing-masing.

Tambahan lagi pengaruh nasyid temporari kini yang hangat mengutarakan lagu cinta sesama muslim menjadi penghangat cinta bagi mereka yang menghalalkan cara.

Segala-galanya adalah mainan perasaan yang kerap melihat kebaikkan di dalam dosa itu, dan amat jarang bagi kita untuk bermuhasabah di atas kebaikkan-kebaikan yang kita sangkakan telah dilakukan. Memanglah alam remaja, teramat indah jika ada orang lain yang sentiasa caring ke atas kita, tetapi percayalah ianya hanyalah khayalan sementara kerana selepas hidup bersama barulah kita tahu kelemahan dan keburukan pasangan masing-masing.

Bila anak-anak sudah bertambah dan kesibukan hidup pun juga bertambah, hilanglah segala impian-impian dan angan-angan terdahulu.

Kepada adik-adik remaja, khususnya mereka yang di bangku menara gading, jauhilah maksiat ber-couple atau apa sahaja perlakuan mungkar kerana semuanya itu saling membuktikan kepada Allah Taala bahawa kalian berdua amat berani mendurhakai Allah Taala. Rumahtangga dibina bukan hanya atas cinta, tetapi juga pada saling mempercayai.

Jika Allah sudah diingkari, siapa lagikah yang boleh dijadikan tempat meletakkan kepercayaan? Dosa semalam akan pasti menjadi kecurigaan hari ini, esok dan selamanya.

Muhasabahlah.


HAYATI AJARAN ISLAM SEBENAR

Kita bincang pasal manusia, naluri manusia suka dicintai dan mencintai, hati pula kalau sentiasa senang akan menjadi bosan tapi kalau sentiasa susah hati akan menjadi rawan, nafsu adalah kelemahan manusia. Barang siapa berjaya menundukkan nafsu, martabatnya akan menyaingi malaikat, kalau ditundukkan oleh nafsu akan turun lebih rendah daripada binatang.

Memang susah merubah seorang musuh menjadi kawan, kemudian menjadi sahabat, memadamkan kemarahan hati dan merubah muka marah dengan senyum, memberi maaf kesalahan sehingga udara yang tadinya mendung menjadi terang benderang. Memang susah melakukan itu, dan ini hanyalah pekerjaan orang yang berhati waja, mempunyai kemahuan yang besar dan bercita-cita mulia.

Namun sedar atau tidak, takwa kepada Allah Taala adalah yang perlu ditekankan. Betapa beratnya balasannya andai kita tersilap langkah dan akhirnya terjerumus ke arah maksiat yang pastinya kita semua maklum tentang balasan Tuhan.


Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan orang yang berusaha (berjihad) dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama kami, sesungguhnya kami akan memimpin mereka ke jalan kami, dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya” al-Ankabut (29:69)

Usahlah berlengah lagi untuk berhijrah, andai sudah terdetik dalam hati bahawa perlakuan kalian buat ini adalah salah dan dilaknat Allah Taala, segeralah berhijrah kerana teramat khuatir andai hanya kali ini sahaja peringatan Allah Taala datang untuk menegur kita dan kita pula tidak mengendahkannya, kita akan terus hanyut dengan dosa kita sampai ke akhir hayat kita.

Perlakuan matlamat menghalalkan cara mengelabui mata.

Perintah itu wajib.

Berjihadlah dalam mencari cinta yang suci iaitu cinta selepas pernikahan. Mengapa mencari kaca andai telah dijanjikan permata, dan mengapa mencari api yang membakar kalau sudah dijanjikan salju dingin. Bersabarlah untuk sesuatu yang lebih manis pada masa akan datang.

Jika kita mencari redha Allah dengan kemarahan manusia, nescaya dicukupkan Allah dengan keredhaannya , jika kita mencari kemarahan Allah dengan keredhaan manusia nescaya Allah Taala serahkan kita kepada manusia.

Mua’dz ra berdoa sebelum kematiaannya: “Aku mencintai hidup hanya untuk tiga perkara iaitu untuk berpuasa di siang hari, untuk qiammullail di malam hari dan untuk berkumpul dengan para ulama”

Carilah kesibukkan di antara terlopong masa dengan pekerjaan, dari sesenang pekerjaan yang dikira ibadat yang boleh menghasilkan pahala.

ameen

di saat hati ini merinduiMU....

Milford Sound in New Zealand





123Friendster.Com | Forward This Comment to Your Friends



Malam tadi entah kenapa aku rasa macam ada rasa sesuatu dalam hati ni...x sedap hati...RINDU???Tapi pada siapa ek?ummi dan abah semestinya... Teman-teman seperjuangan...yang bermacam aneka perangainya...dan seorang insan...siapa ya/? Tapi sebenarnya semua keluhan terungkap selepas mengadu padaMU Ya Allah... HORREYYY!!!!!!nikmatnya rasa hati bila mengadu padaNya...dan InsyaAllah aku berjanji tidak akan mengulangi sakitnya perasaan tu...memang sakit!!! Aku yakin pada janji Allah...di mana selagi kita bertaqwa Allah akan memberikan jalan keluar...betulla ustaz tu kata cinta kepada Ilahi itulah cinta yang hakiki...dan cinta ideal untuk ku adalah cinta kepada cita-cita...merangka usaha untuk ke arah itu...

Friday, November 6, 2009

Aku Berhak Menasihati Dia...

Betulkan sebagai seorang sahabat aku berhak menasihati dia...hati sahabat mana yang suka kalau benda yang dilakukan dia sia-sia je...lagi ni dah lah nak final exam...aku sayang dia sebab tu aku tunjuk muke tak puas hati dengan tindakan dia...dengan harapan dia akan 'cancel'kan keputusan dia dan tidak pergi ke tempat tu...Alhamdulillah dia akhirnya dengar cakap aku...dan kami study untuk final ni....fuyyouuuu bestnyer!!!Thanks God...Engkau telah lembutkan hati sahabat aku ni...syukur yang tidak terhingga..

Tuesday, November 3, 2009

A to Z way of Succees

A - Aspire to reach your potential
B - Believe in yourself
C - Create a good life
D - Dream about you might become
E - Exercise frequently
F - Forgive honest mistake
G - Glority the creative spirit
H - Humor ourself and others
I - Independent from immoral thing
J - Jab revenge until it vanish
K - Kind with another people
L - Lie don't ever do
M - Mediate daily
N - Nurture the environment
O - Organize four harmonies action
P - Praise perfomance
Q - Question most things
R - Regulate your own behaviour
S - Smile often and sing if you can
T - Think rationally
U - Understand yourself
V - Value of your life
W - Work for the comment good
X - X-Ray and carefully examine problems
Y - Yearn to improve
Z - Zestfully pursue happiness

Monday, November 2, 2009

KALAM ILMUAN

ORANG YANG BAHAGIA ITU AKAN SELALU MENYEDIAKAN WAKTU UNTUK MEMBACA KERANA WAKTU MEMBACA ITU SUMBER HIKMAH MENYEDIAKAN WAKTU TERTAWA KERANA TERTAWANYA ITU MUZIKNYA JIWA MENYEDIAKAN WAKTU UNTUK BERAMAL KERANA BERAMAL ITU PANGKAL KEJAYAAN MENYEDIAKAN WAKTU UNTUK BERSENDA KERANA BERSENDA ITU MEEMBUATKAN KITA MUDA SELALU DAN MENYEDIAKAN WAKTU UNTUK BERIBADAT KERANA BERIBADAT ITU ADALAH IBU DARIPADA KETENANGAN JIWA

Sunday, November 1, 2009

SITI ZULAIKHA DAH SAMPAI KE SANA!!!!!!




Gambar kat atas ni ialah gambar sahabat aku...siti zulaikha namanya...katanya dia bersama duta German kat Kuala Lumpur...ahaks...zu sorry laa aku masukkan gambar ko kat blog aku...ok aku doakan ko akan berjaya mencapai cita-cita kau ye...

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails