Friday, October 2, 2009

KEKALAHAN ITU INDAH?????

Amacam.....mcam plik je bunyinya yg mngatakan kekalahan itu indah... tp itu lah apa yg dapat aku rasakan.. aku pernah terbaca satu artikel tntg isu ni...oleh ELIE MULYADI(ahli motivasi) mmg benar kekalahan itu indah...ttp kenape ye??? isu kndungan artikel tu..: kalah sebenarnya bukan musibah melainkan anugerah terindah pemula langkah untuk berjaya Ada seorang pemuda yg lahir dlm sebuah kluarga miskin.Kerana suatu hal,keluarganya diusir dari rumah.Dua tahun kemudian,ibunya mninggal dunia.Untuk bertahan hidup,dia meminjam wang drp temannya untuk membuka usaha/memulakan kerjaya,namun dia mngalami kebankraban dlm kerjayanya itu.Dia ingin melanjutkan pelajaran dlm bidang undang2 tapi gagal dalam ujian.Sekali lg dia mencuba berniaga,dan kembali bankrap juga.Dihabiskannya 17 tahun hidupnya hanya untuk membayar hutang-hutangnya. Dalam kepahitan,pemuda itu memutuskan untuk berkahwin.Syang seribu kali sayang...isteri yg dicintai itu meninggal dunia secara tiba-tiba.Si pemuda pun jatuh sakit.Enam bulan lamanya terbaring di tempat tidur,menanggung cubaan hidup yg berterusan.Namun dia tidak pernah sesekali pun mengeluh.Dia bertekad untuk sembuh. Pemuda ini memberanikan dirinya menceburi bidang politik.Beliau mngikuti pilihan raya.Dan kalah.Lalu beliau mencuba lg...dan kalah lg.Kemudian beliau mngikuti pemilihan anggota kongres,kali ini berhasil.Akan ttp 2 tahun setelahnya,dia kembali kalah dlm pemilihan Dewan Kongres.Namun hal tersebut x menyurutkan langkahnya.Dia mencuba-cuba ikut pemilihan senat sebanyak 2 kali,namun keduanya gagal sepenuhnya.Pada tahun 1856,dia nekad ikut pemilihan calon wakil presiden,dan kalah dgn memperoleh suara kurang drp 100.Namun dia x mahu berhenti sampai di situ. Setelah melewati 8 kali kekalahan dlm pemilihan,sekian banyak kegagalan dlm hidup,semangatnya tak juga lentur.Bahkan beliau mencalonkan diri jd presiden lg.Pada tahun 1860,cita-citanya berhasil.Beliau terpilih menjadi presiden.ABRAHAM LINCOLN namanya.Salah seorang presiden Amerika Syarikat yg terkenal. Bayangkan dr 2 kemenangan dlm hidup,Lincoln harus melewati 8 kekalahan dan begitu bnyak kegagalan.Pepatah ada mangatakan semakin banyak kamu gagal,semakin banyak kamu belajar,dan semakin dekat kamu mencapai keberhasilan.Semakin bnayk kamu kalah ,semakin banyak kamu terpacu untuk menang dikesempatan berikutnya.Pepatah yg indah bukan?syang sekali banyk dr kita yg punyai pndangan berbeza berkenaan hal ini.Kekalahan bukanlah suatu perkara yg boleh selayaknya di pandang remeh. Menagapa sy mengatakan "banyak dr kita?"Sebab itu realiti.Banyak teman-teman kita,ahli keluarga kita,saudara-saudara kita,yg menganggap kekalahan sebagai satu musibah besar.Para siswa terluka apabila gagal dalam ujian terakhir.Bahkan ada yg nekad untuk mengakhiri hidup hanya kerana tidak lulus.Para ibu mnyeksa anaknya saat kalah oleh kerumunan kemiskinan.Bahkan ada yg tergamak membakar dan menghabisi nyawa si anak kerana x tahan berjuang untuk menghadapinya. Dan baru-baru ini dalam pilihan raya di Indonesia,dikatakan ada bekas-bekas calonyg tewas mengalami stress dan terpaksa berehat di hospital sakit jiwa.Kenyataan ini begitu menggeletik ruang nurani,betapa sebenarnya kita belum memahami sebetulnya erti dr 'kekalahan'.Kita masih meyakini satu sudut pandangan bahawa kalah itu memalukan,kalah itu merugikan,kalah itu menyakitkan,kalah itu pantangan.Siapa yg telah kalah,dia telah jatuh dan gagal.Dan tercipta adalah rasa gelisah,derita dan bahkan rasa putus asa.Sehingga kadan-kadang mendorong kita untuk menyingkapinya di luar batasan logik. Sahabat org kalah akan tersingkir,itu benar.Dia juga tidak akan dihargai, itu sememangnya benar.Namun, kemenangan dan kekalahan tidak sekadar dapat dilihat dr siapa yg memegang piala dan siapa yg luput darinya.,bukan?Menang atau kalah adalah status,anda boleh sahaja menjadi pemenangnya.Tetapi bagaimana dgn proses sebelum dan sesudah kemenangan itu tiba?apakah anda benar2 menang?Hanya kejujuran hati yg boleh menjawabnya. Sebaliknya ,secara statusnya,anda boleh sahaja kalah,tak berhasil merebut piala.Ttpi bagaiman dgn proses sebelum dan sesudah kekalahan itu?Apakah sebelum bertanding,anda sudah berupaya keras dan jujur?Dan yg terpenting ,apakah sesudah kalah anda bangkit dan terus melangkah?Sahabat,seorang teman sy sentiasa mengikuti pertandingan baik dalam bidang sukan mahupun seni.Dia juga rajin mencalonkan diri di dalam pilihan raya.Ttapi sesering dia mencuba,seringkali kegagalan datang menghampiri.Hebatnya dia ..dia tak pernah mengalah dan menyerah."Aku takkan berhenti sehingga aku benar-benar menang.."tekadnya."Mengapa begitu?"Tanya saya yg mulai berfikir bahawa mungkin sikap gigihnya tak disertai dgn ketinggian bakatnya,sehingga dia hanya memegang harapan-harapan kosong."Ellie, kalah itu baik.Kalah berkali-kali itu jauh lebih baik.Kalau aku x pernah kalah ,aku takkan pernah tahu cara-cara untuk menjadi menang." Saya mendapat satu pengajaran baru.Bahawa selagi masih boleh berdiri dan melangkah,kita belum benar-benar kalah.Tidak akan wujud perkataan 'kalah' bagi org yg masih mahu berjuang.Ketika kita berusaha dan gagal,kita tidak kalah,sebenarnya kita belum menemukan cara-cara yg tepat uintuk menang ....btul kan?Org yg benar-benar kalah ialah orang yg tidak berani untuk mencuba sesuatu perkara yg mencabar.Mereka yg tidak berani mencuba,tidak berani bergerak,tidak berani bertindak,telah kalah terlebih dahulu. Konklusinya,kekalahan itu mmg menyakitkan,namun bila direnungkan justeru ianya menguntungkan.Ada banyak nikmat yg terkandung di balik tabirnya.....Inilah hikmah kalah dan mengapa kalah itu indah......

No comments:

Post a Comment

PerJaLaNaN HiDuP iNi

PerJaLaNaN HiDuP iNi
Dalam jauh sebuah perjalanan,Allah amanahkan sebuah perjuangan,terimalah dengan kekuatan,kadang-kadang sakit yang mendatang,kadang-kadang teman tak sehaluan,namun itulah ujian mencari iman yang teguh,moga terus bersabar di jalanNya

Muhasabah buat semua

"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails